هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد؛

‍ حافظه کوتاه مدت مردم و فرصت سازی مسئول

مسئولان فرصت ساز بدون توجه به وعده های پیشین خود و ایضا بدون در نظر گرفتن آمار واکسیناسیون در جهان لاینقطع در دوربین خبرنگاران زل زده و وعده های غیر عملی می دهند.
تصویر ‍ حافظه کوتاه مدت مردم و فرصت سازی مسئول

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، متاسفانه تجربیات یک صد ساله حوادث و رخدادهای مختلف در بزنگاه های حساس اجتماعی و سیاسی و البته سایر ابعاد زیست و تعاملات مردم نشان از آفتی مهلک دارد که به زعم بسیاری از صاحب نظران علوم اجتماعی و جامعه شناختی سبب بروز فرصت برای برخی مسئولان و دولتمردانی شده که از این آفت که همانا حافظه کوتاه مدت یا سندرم فراموشی زود هنگام و یا از همه دهشتناک تر بی تفاوتی است بالاترین بهره را ببرند.

به زعم کارشناسان علم روانشناسی بی تفاوتی به عنوان آسیبی اجتماعی، موضوعی است که عموما جوامع در حال گذار از موقعیت سنتی به مدرن مانند کشورهای درحال توسعه، به دلیل فردگرایی، کمرنگ شدن پیوندها و هنجارهای اقتصادی و اجتماعی گذشته و بحران های هویتی به آن دچار می شوند. آنومی حاصل از فراگیر شدن این امر در جامعه انسانی، نه تنها در ابعاد علمی، بلکه تنها با مشاهده میدانی نیز، دور از نظر نیست.

آفت فراموشی ‌زود هنگام نسبت به اخبار و رخدادهای مختلف در بخش های وسیعی از مردم مشاهده میشود. به طوریکه اخبار و حوادث مختلف بیش از دو یا سه روز در حافظه ها باقی نمانده و‌ طی همان دو سه روز مردم به مسائل مختلف واکنش نشان می دهند و پس از آن همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود تا رخداد بعدی و دو سه روز کذایی بعدتر مگر درصدی از مردم که از رخدادهای مختلف دچار آسیاب های جدی شده به طوریکه امکان فراموشی برای آنان میسر نمی باشد این درصد قابل ملاحظه ای از مردم که البته در بسیاری از کشورها دیده میشوند چنان از حوادث مختلف آسیب دیده اند که حتی تبعات آن تا آخر عمر با ایشان همراه خواهد بود.

اما موضوع اصلی در فراموشی زود هنگام مردم و حافظه های کوتاه مدت آنان فرصت سازی مسئولان از این پدیده است و در این میان شاید مسئولان مرتبط با واکسیناسیون مقابله با کرونا گوی ‌سبقت را از سایر دروغگویان تاریخ ربوده اند.

همانند نمکی وزیر بهداشت که از او با صفت نمک بر زخم مردم نیز یاد میکنند .رکورد دار فرصت سازی از حافظه کوتاه مدت مردم است. مسئولان فرصت ساز بدون توجه به وعده های پیشین خود و ایضا بدون در نظر گرفتن آمار واکسیناسیون در جهان لاینقطع در دوربین خبرنگاران زل زده و وعده های غیر عملی می دهند. جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو می گوید:

با احتساب یکصد هزار دوز واکسنی که امروز وارد کشور شد تاکنون حدود ۲ میلیون و دویست هزار دوز واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است. تا اوایل خرداد واکسن های داخلی «کوو ایران برکت» و «کوو پارس رازی» و واکسن تولید مشترک اسپوتنیک وی وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهد شد. تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید.

اما با نگاهی به جداول و مستندات واکسیناسیون در دنیا در خواهیم یافت که جناب جهانپور نیز از قافله اطلاع رسانی عقب مانده و با زدن نعل وارونه سعی ‌در استفاده از حافظه کوتاه مدت ایرانیان دارد. باتوجه به گزارش ایرنا، تاکنون کمتر از بیست درصد مردم آلمان علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند. طبق آخرین آمار موسسه روبرت کخ در روز جمعه،گذشته حدود ۱۵.۵ میلیون شهروند این کشور برای نخستین بار و بیش از ۵.۳ میلیون نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

این بدان معناست که با گذشت بیش از سه ماه از آغاز کارزار واکسیناسیون سراسری در آلمان مجموعاً ۲۰.۷۴ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. گزارش ها حاکی است که میزان واکسیناسیون برای اولین در روز چهارشنبه به ۷۳۹ هزار دوز واکسن کرونا در یک روز رسیده که به نوبه خود رکورد جالب توجهی به شمار می رود.

اما خبرگزاری های جهانی با انتشار آمار واکسیناسیون در جهان نشان میدهند کرونا در بسیاری از کشور ها در حال سپرده شدن به تاریخ است.

آنکارا/ خبرگزاری آناتولی:براساس جدیدترین آمار ویب سایت «Ourworldindata.org» تاکنون بیش از 710 میلیون نفر در سراسر جهان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

در این راستا، آمریکا با 171 میلیون و 480 هزار دوز در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار واکسینه شدگان علیه کرونا در جهان است.همچنین چین با 149 میلیون و 70 هزار دوز٬ هند 90 میلیون و 200 هزار٬ انگلستان 37 هزار و 390 هزار٬ برزیل 24 میلیون و 200 هزار٬ ترکیه 18 میلیون و 219 هزار ٬ آلمان 15 میلیون و 430 هزار٬ اندونزی 13 میلیون و 450 هزار٬ روسیه 13 میلیون و 50 هزار٬ فرانسه 12 میلیون و 790 هزار٬ ایتالیا 11 میلیون و 740 هزار٬ شیلی 10 میلیون و 400 هزار٬ و.....

اما مسئولان ما فقط در حال جابجا کردن تاریخ وعده های غیر عملی خود هستند.

سیدوحیدحسینی

285861