مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

کارگاه‌های مرمتی گنبد سلطانیه آستین های همت بالا زدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از دست به کار شدن کارگاه‌های مرمتی در محوطه گنبد سلطانیه خبر داد.

تصویر کارگاه‌های مرمتی گنبد سلطانیه آستین های همت بالا زدند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند افزود: از اواسط آبان‌ماه تا اسفندماه کارگاه‌های موجود در محوطه به علت آب‌ و هوای سرد منطقه کوهستانی سلطانیه موقتاً تعطیل شدند و در این مدت مرمت‌گران کارگاه سنگ در داخل اتاقک‌های موقت در سایت سنگ‌ها را با تیشه شکل دادند تا در این فصل روی برج و باروی محوطه جاگذاری کنند و مرمت‌گران کارگاه تزیینات شاهدگذاری روی ترک‌ها را انجام دادند.

وی تصریح کرد: در کارگاه‌های مرمت گنبد سلطانیه نه‌ تنها مرمت کاشی، سنگ‌ها و تزیینات بنا انجام می‌گیرد که آموزش نیروهای علاقه‌مند توسط افراد متخصص در این کارگاه از جمله فعالیت‌هایی است که در کنار مرمت بنا صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: در کارگاه مرمتی سنگ با به‌کارگیری استادکاران معماری سنتی و نیروهای بومی در حال چینش سنگ‌ها هستند و در کارگاه مرمتی تزیینات کارشناسان و استادکاران کنار یکدیگر در حال مرمت هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات اخیر شیوع ویروس کرونا بود که از اسفندماه گردشگری سراسر کشور را تعطیل کرد و به‌ تبع آن مجموعه تاریخی گنبد سلطانیه نیز تعطیل شد و در این مدت مهم‌ترین جاذبه شهرستان سلطانیه را از طریق سایت‌ها و فضای مجازی معرفی کرده‌ایم و اکنون‌ که گردشگری تعطیل است نباید از قافله معرفی جاذبه‌های گردشگری عقب بمانیم.

ارجمند خاطرنشان کرد: کارگاه‌های مرمت گنبد جهانی سلطانیه یکی از کارگاه‌های فعال مرمتی است که سال‌ها است آغاز به ‌کار کرده و هم‌چنان در حال فعالیت بوده و نمی‌توان تاریخ روشنی را برای پایان کار مرمت آن اعلام کرد، زیرا در کارهای مرمتی، کیفیت کار مهم است.

منبع: ایسنا

284941

مطالب مرتبط