نگاهی به آشفته بازارخودرو؛

رییس شورای رقابت: گران است نخرید!

طبق برنامه ریزی وزارت صمت، برای سال 1400 نیز قرار است یک میلیون و 250 هزار خودرو تولید شود.
تصویر رییس شورای رقابت: گران است نخرید!

پرسون- رضا شیوا در واکنش به شکایت‌های مردم از مطالبه مبالغ بالا توسط خودروسازان برای محصولات پیش ‎فروش شده، گفت: اگر خودرویی نسبت به قیمت اعلام شده نمی‌ارزد مردم آن را خریداری نکنند.

شوربختانه استقبال گسترده مردم از خرید خودرو وآنهم از منظر سرمایه گذاری و البته با هدف گران فروختن در بازار آزاد وایضا نهادینه شدن فرهنگ دلالی در جمعیت کثیری از مردم ایران و اقبال نامتعارف مردم و رویکرد میلیونی آنها به حضور در قرعه کشی های مختلف دو شرکت ایرانخودرو و سایپا که تولید خودرو در کشور را منحصرا در اختیار دارند سبب میگردد که دست اندارکاران آشفته بازار خودرو در کشور با زدن نعل وارونه و در عوض پاسخگویی چرایی گرانی لجام گسیخته خودرو با منت گذاری بر سر ملت میگویند اگر خودرو گران است نخرید

در آخرین طرح فروش ایران خودرو سه میلیون و ۸۹۹ هزار و ۴۸۳ نفر واجد شرایط حضور در قرعه‌کشی شدندکه از این تعداد حدود پنج هزار خودرو به برندگان قرار است تحویل گردد

در طرح پیش فروش یک ساله سایپا ۱۴۲ هزار و ۵۱۶ نفر شرکت کردند که ۱۳۹ هزار و ۵۳ نفر واجد شرایط قرعه کشی شناخته شدندکه از این تعداد حدود ۱۵۰۰ خودرو سایپا به‌برندگان آنهم پس از یک سال قرار است تحویل گردد.

در این بین با نگاهی به میزان تولید خودرو در دو کارخانه ایران خودرو و‌ سایپا به روشنی در خواهیم یافت که این دو کار خانه در صورت امکان واراده میتوانند خودرو را با قیمتی به مراتب کمتر در اختیار مشتریان خود بدون هیچ گونه قرعه کشی قرار دهند

صالحی‌نیا (معاون وزیر صمت) ضمن اشاره به تولید تقریبی یک میلیون دستگاه در سال 1399 گفته که این میزان حدود 21% بیشتر از تولید سال 1398 بوده است.

همچنین طب برنامه‌ریزی وزارت صمت، برای سال 1400 نیز قرار است یک میلیون و 250 هزار خودرو تولید شود که از این تعداد، حدود 1.1 میلیون دستگاه سهم ایران خودرو و سایپااست و 150 هزار دستگاه دیگر نیز در خودروسازان خصوصی ساخته خواهد شدهمچنین تولید روزانه ایران خودرو در مرز ۳ هزار دستگاه ویک گام دیگر تا شکستن رکورد سال گذشته مانده است

اینکه بازار خودرو و انهم حتی بی کیفیت ترین آنها و‌در فقدان رقابت خود رو های با کیفیت وفول آپشن خارجی توانسته اینگونه برای خود درامد زایی کرده و با گرفتن ارزهای ۴۲۰۰ تومنی وفروش خودرو با ارز ۲۵۰۰۰ تومانی فقط یک عامل و یک مقصر دارد وآنهم خود مردم و حرص ولع آنها برای منفعت جویی و ارزان خرید ن وگران فروختن است

در این میان بارها وبارها کمپین های مختلف نخریدن خودرو آنچنان با استقبال مواجه نشده است در عوض هرچه خودرو گران تر شده متقاضیان آن بیشتر گردید ه اند

با این وجود باز هم‌شانس خود را برای راه اندازی نخریدن خودرو و در پاسخ به رضا شیوا رییس شورای رقابت که گفته است اگر خودرو گران است مردم نخرند امتحان کرده و از مردم میخواهیم تا واقعی شدن قیمت های خودروهای بی کیفیت داخلی از خرید آنها جلوگیرکنیم

نویسنده: سیدوحیدحسینی استان کرمانشاه

281697