۱۰ هزار و ۳۴۳ هکتار از باغات استان مرکزی بر اثر سرمازدگی خسارت دیدند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۰ هزار و ۳۴۳ هکتار از باغات این استان بر اثر افت ناگهانی دمای هوا و سرمازدگی از بیستم اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه امسال خسارت دیدند.
تصویر ۱۰ هزار و ۳۴۳ هکتار از باغات استان مرکزی بر اثر سرمازدگی خسارت دیدند

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، علی اصغر زراعی روز پنجشنبه افزود:براورد اولیه از خسارت وارده به سردرختی باغات استان مرکزی در مدت اشاره شدن بالغ بر۲۲۷ میلیارد و ۳۴۹ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: سردختی باغات زردآلو، بادام، گوجه سبز، هلو، شلیل، انار، انگور، انجیر، گردو و سیب استان مرکزی بیشترین خسارت را بر اثر سرمازدگی متحمل شده‌اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برآورد که بیش از ۴۴ هزار و ۲۲۰ تن از محصولات این باغات بر اثر سرمازدگی در مدت اشاره شده از بین رفته‌ باشد.

وی، بیمه کشاورزی را از جمله سیاست های حمایتی دولت در برابر تهدیدها و خطرهای موجود در بخش کشاورزی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: ۶۵ هزار هکتار اراضی باغی در استان مرکزی وجود دارد که حدود ۱۰ درصد این اراضی زیر پوشش خدمات بیمه کشاورزی قرار داشته‌ است.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و سه درصد تولیدات کشاورزی از استان مرکزی است که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود ۹۰ درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می‌شود.

280977