زهره الهیان در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

ضعف‌های دولت روحانی در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی

اگر مروری بر کارنامه دولت آقای روحانی داشته باشیم می‌بینیم که متأسفانه بعضاً عزت ملت ایران و پیگیری و دفاع قاطعانه از حقوق ملت ایران انجام نشده و گاهاً موضع جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی آنچه که مد نظر حضرت امام است یعنی پرهیز از تحقیر ملت ایران و دفاع از حقوق حقه ملت ایران، نبود. به همان نسبت که در دیپلماسی سیاسی ضعیف عمل کردیم در دیپلماسی اقتصادی نیز توفیقات جدی حاصل نشد که این ناشی از عدم رفع تحریم‌ها، عدم اعتماد سرمایه‌گذار خارجی به ثبات شرایط اقتصادی و امتناع از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان کشور بود.
تصویر ضعف‌های دولت روحانی در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص عملکرد دولت در حوزه‌های سیاست و اقتصاد بیان کرد: حوزه سیاست خارجه ما که بر اساس 3 اصل حکمت، عزت و مصلحت بنا شده نیازمند این است که در ارتباط با مناسبات بین‌الملل و دیپلماسی، قاطعیت در پیگیری حقوق ملت ایران و عزت و سربلندی ملت ایران به طور جدی در دستور کار دولت‌ها باشد.

الهیان تصریح کرد: اگر مروری بر کارنامه دولت آقای روحانی داشته باشیم می‌بینیم که متأسفانه بعضاً عزت ملت ایران و پیگیری و دفاع قاطعانه از حقوق ملت ایران انجام نشده و گاهاً موضع جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی آنچه که مد نظر حضرت امام است یعنی پرهیز از تحقیر ملت ایران و دفاع از حقوق حقه ملت ایران، نبود.

وی ادامه داد: هرگاه در این زمینه نقص و خللی داشتیم، دشمنان ما زیاده خواهتر شدند و با نوعی تکبر و نخوت سیاسی تلاش کردند که حقوق مسلم ملت ایران را نادیده بگیرند نظیر آنچه که در برجام اتفاق افتاد چرا که با وجود عملیاتی شدن تمام تعهدات جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای، طرف مقابل به هیچ‌وجه زیر بار تعهدات خود نرفت و ترامپ به همه این توافقات پشت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که استراتژی بایدن و تیمش در قبال جمهوری اسلامی ایران تفاوتی با طیف جمهوری‌خواه ندارد، تشریح کرد: ممکن است شیوه‌های متفاوتی را به کار بگیرند اما به آن‌ها امیدی نیست کما این‌که در آخرین اظهارات وزیر امور خارجه بایدن بحث آزاد شدن دلارهای بلوکه شده توسط کره منتفی دانسته شد و این نشان دهنده این است که آن‌ها همچنان بر موضع لجاجت و نادیده گرفتن حقوق ملت ایران مصمم هستند.

الهیان در خصوص پیشرفت در دیپلماسی اقتصادی اظهار داشت: به همان نسبت که در دیپلماسی سیاسی ضعیف عمل کردیم در دیپلماسی اقتصادی نیز توفیقات جدی حاصل نشد که این ناشی از عدم رفع تحریم‌ها، عدم اعتماد سرمایه‌گذار خارجی به ثبات شرایط اقتصادی و امتناع از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان کشور بود.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در این رابطه سؤال‌های متعددی از وزیر امور خارجه داشت و اخیراً نیز کمیته‌ای با همین عنوان در مجلس تشکیل شده است تا بتوانیم از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی به ویژه در کشورهای منطقه و کشورهای همسو استفاده کنیم.

پافشاری دولت بر ادامه برجام اشتباه است

برجام بزرگ‌ترین تجربه‌ای بود که به ما این درس را داد که آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست و هرگز دست از دشمنی با ملت ایران بر نخواهد داشت. نمونه آن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه ملت ایران دارد نظیر دارو و تجهیزات که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است

الهیان در خصوص پافشاری دولت بر ادامه برجام عنوان کرد: یا مسئولین در اعتماد به آمریکا اشتباه محاسباتی دارند و یا این‌که می‌خواهند هوشمندانه این ادراک غلط را به جامعه القا کنند که با ارتباط و مذاکره با آمریکا گشایشی به نفع ملت ایران خواهیم داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: این نوع نگرش یا این نوع ادراک‌سازی در فضای افکار عمومی به خطا انداختن افکار عمومی است چرا که ما بارها و بارها این مسیر را طی کرده و آزموده‌ایم و دریافتیم که به هیچ‌وجه نمی‌شود به آمریکا و وعده و وعیدهایش اعتماد کرد.

زهره الهیان در پایان خاطر نشان کرد: برجام بزرگ‌ترین تجربه‌ای بود که به ما این درس را داد که آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست و هرگز دست از دشمنی با ملت ایران بر نخواهد داشت. نمونه آن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه ملت ایران دارد نظیر دارو و تجهیزات که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است. ما باید این نوع شواهد را بیش‌تر با مردم در میان بگذاریم تا ذهن‌سازی و ادراک‌سازی از طریق فضای مجازی و اظهارنظرهای غیرکارشناسی برخی از مسئولین بر افکار عمومی تأثیر نداشته باشد.

279448

مطالب مرتبط