گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه رسانه است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: استان گیلان با رشد ۲۷ درصدی تعداد نشریات از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۸ جزو پنج استان برتر به لحاظ تعداد رسانه در کشور است.
تصویر گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه رسانه است

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، بر اساس گزارش های مقایسه‌ای فعالیت های زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال های حضور دولت یازدهم و دوازدهم رشد ۷۵ درصدی تئاتر گیلان ، رشد ۲۴ درصدی آموزشگاه های هنری گیلان ، رشد ۲۷ درصدی تعداد نشریات و قرار گرفتن جزو پنج استان برتر کشور به لحاظ تعداد رسانه و رشد سه برابری آموزشگاه های آزاد موسیقی استان رقم خورده است.

تئاتر گیلان رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: تئاتر استان با ۲۲۸ نمایش نسبت به سال ۹۲ ، رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.
فیروز فاضلی با اشاره به پیشینه بیش از یک قرن هنر نمایش در گیلان افزود: اجرای تئاتر و نمایش بعنوان یکی از هفت هنر اصلی جهان در استان ازسابقه طولانی برخوردار است و تعداد نمایش های تولید شده در سال ۹۲ گیلان، ۱۳۰ مورد بود که در سال ۹۸ این رقم به ۲۲۸ تئاتر رسیده است.
وی اظهار داشت: همچنین در سال ۹۲، ۶۴۸ اجرای تئاتر داشتیم که در سال ۹۸ به یک هزار و ۳۷۸ اجرا رسید و این رقم نشان از رشد بیش از دو برابری دارد.
وی ادامه داد: اجرای جنگ ها، جشنواره ها و سوگواره ها با رشد پنج برابری از ۲۰۷ اجرا در سال ۹۲ به یک هزار و ۱۱ اجرا در سال ۹۸ رسید و تعداد مجوزهای نمایشی صادر شده توسط این اداره کل در سال گذشته ۳۵۱ مورد بوده است.
گیلان امروز بالنده به بیش از یکصد سال سابقه تئاتر در کشور است، " اکبر رادی "، نمادی در نمایشنامه نویسی کشور و خالق تئاتر هویت برخاسته از این سرزمین است؛ هم اکنون ۲۴ سالن و چهار پلاتو اجرای نمایش با ظرفیت شش هزار و ۶۲۱ صندلی در استان وجود دارد؛ در بخش آموزش نیز ۲۰ آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی در گیلان مجوز فعالیت دارند.

گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه رسانه است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: این استان با رشد ۲۷ درصدی تعداد نشریات از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۸ جزو پنج استان برتر به لحاظ تعداد رسانه درکشور است.
فاضلی اظهار داشت: گیلان با داشتن ۱۱۰ سال سابقه در حوزه مطبوعات از استان های پیشرو در این حوزه شناخته می شود بطوریکه هم اکنون ۱۹۷ نشریه در استان فعال است در حالی که در سال ۹۲ این تعداد رسانه شامل ۱۵۵ نشریه فعال بوده است.
وی، اضافه کرد: طی سال گذشته مجوز ۱۹ نشریه جدید در استان صادر شده است و ۲۴ نشریه بدلیل فقدان انتشار لغو مجوز شدند.
وی در ادامه با اشاره به رشد روز افزون فناوری های برخط در سال های اخیر و در پی آن پیشی گرفتن خبرگزاری ها و پایگاه های خبری از رسانه های چاپی گفت: در سال ۹۲ فقط پنج پایگاه خبری دارای مجوز در گیلان فعالیت داشت و طی شش سال اخیر این تعداد به ۱۸۰ پایگاه خبری رسید که شاهد رشد بی سابقه در این حوزه هستیم.
در زمان حاضر ۱۰ روزنامه، ۵۴ هفته نامه، ۱۸ دو هفته نامه، ۴۷ ماهنامه، پنج دو ماهنامه، ۴۲ فصلنامه و دو سالنامه در استان فعال هستند.

آموزشگاه های هنری گیلان ۲۴ درصد افزایش داشته است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: تعداد آموزشگاه های هنری گیلان از سال ۹۲ تا کنون ۲۴ درصد رشد داشته است.
فاضلی افزود: در راستای آموزش تخصصی هنرهای تجسمی، طی سالیان گذشته با صدور مجوز آموزشگاه های آزاد هنری در سطح استان، کمک شایانی به این بخش صورت گرفته است؛ بطوریکه سال ۹۲، ۱۰۹ آموزشگاه دارای مجوز در حوزه هنرهای تجسمی در استان فعالیت داشت و امروز این رقم به ۱۳۵ آموزشگاه در سال ۹۸ رسیده است.
فاضلی با بیان اینکه طی این شش سال، هزار و ۲۱۶ نمایشگاه هنرهای تجسمی در گیلان برپا شد، بیان کرد: نگارخانه ها از زیرساخت های عمرانی مورد نیاز برای نمایش آثار هنرمندان تجسمی است که تعداد آنها در گیلان از پنج نگارخانه در سال ۹۲ تا پایان سال گذشته به ۱۰ نگارخانه افزایش یافت؛ برپایی نمایشگاه از آثار هنرمندان این عرصه شامل نمایشگاه های عکس، تجسمی و خوشنویسی نیز از ۱۷۵ نمایشگاه در سال ۹۲ به ۲۱۹ نمایشگاه در سال ۹۸ رسید که شاهد رشد ۲۵ درصدی در تعداد نمایشگاه ها بودیم.

رشد سه برابری آموزشگاه های موسیقی در گیلان


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: آموزشگاه های آزاد موسیقی در استان طی سالهای اخیر نسبت به سال ۹۲ سه برابر رشد داشته است.
فاضلی با بیان اینکه این افزایش در راستای ارتقای نشاط و امید در جامعه، ترویج موسیقی سنتی و اصیل با حمایت و هدایت حوزه موسیقی صورت گرفته است، افزود: تعداد آموزشگاه های آزاد موسیقی در استان از ۳۱ آموزشگاه در سال ۹۲ با افزایش حدود سه برابری به ۸۷ آموزشگاه در سال ۹۸ رسید.
وی اظهار داشت: دفعات اجراهای صحنه ای موسیقی نیز در سال ۹۲، ۱۵۴ اجرا بود در حالی که در سال ۹۸ شاهد ۲۱۹ اجرا بودیم که نشان از رشد ۴۲ درصدی در این حوزه دارد.
وی اضافه کرد: همچنین ۱۸۴ کارگاه آموزشی و شش نشست هنری در حوزه موسیقی طی سال گذشته در گیلان برگزار شده است.
فاضلی گفت: برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با محوریت ردیف دستگاهی در سال ۹۶، همزمانی جشنواره موسیقی فجر با حضور ۱۵ گروه ملی و استانی برای نخستین بار در سال ۹۷ و جشنواره آوای ارادت رضوی در سال ۹۸ از شاخص ترین فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حوزه موسیقی است.
۸۷ آموزشگاه آزاد موسیقی در گیلان فعال است
.

منبع: ایرنا

279156

مطالب مرتبط