گزارش پرسون از آشفته بازار خانه؛

«کرونای مسکن» در کمین کردستانی ها

یک روز مسئولان و دولتمردان اعلام می کنند که نظارت ها را بر بازار مسکن به شدت تشدید می کنیم، روز دیگر اعلام می کنند که بر واحدها و مسکن های خالی مالیات اعمال می شود و... ولی هیچ کدام از این سخنان تاکنون عملی نشده است و تنها در حد حرف و وعده باقی مانده است.

تصویر «کرونای مسکن» در کمین کردستانی ها

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، هنوز کسی نمی داند چه کسانی و چه جریاناتی بازار مسکن را مدیریت می کنند در هر صورت بانی یا بانیان این وضعیت نابسامان تنها دغدغه ای که در دل خود ندارند، وضعیت سرسام آور افزایش قیمت خرید و فروش ملک و مسکن و اجاره بهاست.

در چند سال اخیر که عملا شاهد چند برابر شدن قیمت خرید و فروش و اجازه مسکن در کشور به ویژه در کردستان و شهر سنندج بودیم و هنوز چند روز از سال 1400 نگذشته است که زمزمه های گرانی دوباره البته این بار با یک سونامی جدید در کردستان به گوش می رسد.

براساس بررسی های میدانی خبرنگار سایت خبری پرسون آنچه از فعالان بازار مسکن به گوش می رسد باید منتظر افزایش بیش از 50 درصدی بخش مسکن در کردستان باشیم.

افزایش 50 درصدی قیمت مسکن، کرونا، افزایش نرخ بیکاری، کاهش درآمدها، تعطیلی مراکز تولیدی و صنایع و صدها دلیل دیگر می تواند جامعه را به سمت و سوی بدی رهنمون کند.

به راستی افسار بازار مسکن در اختیار چه کسانی است که اینگونه به راحتی با افکار جامعه بازی می کنند.

سال گذشته بازار مسکن در کردستان به ویژه شهر سنندج و حتی شهرستان ها با دو مقوله روبرو بود.

اولین موضوع، گرانی سرسام آور و غیرمنطقی مسکن و اجاره بها بود که این امر بار مالی سنگینی بر شهروندان به ویژه اجاره نشینان تحمیل کرد.

مقوله دوم اینکه تمامی شاخ و شانه کشیدن های دولت و دستگاه های متولی در بحث کنترل بازار مسکن تنها در حد حرف باقی ماند و نشان داد که کنترل بازار مسکن ظاهرا در دست دولت است و رسما و عملا در دست مافیای بزرگ و پنهان مسکن در کشور اسیر است.

از نشانه هایی که در این روزها دیده می شود، امسال هم شاهد «سونامی مسکن» در کشور و کردستان خواهیم بود و در این میان این قشر مستاجر هستند که باید بیشترین و سنگین ترین فشارهای اقتصادی را تحمل کنند و البته دم بر نیاورند.

دغدغه کرونا از یک سو و گرانی دوباره مسکن در سال جاری می تواند یک شوک بزرگ بر مردم وارد کند و تنها بخش اندک و کوچکی از سودجوان بازار مسکن از این وضعیت می توانند نهایت استفاده را ببرند.

رحمان؛ یکی از صاحبان بنگاه معاملات ملکی در شهر سنندج در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: از زمانی که وارد کار خرید، فروش و رهن و اجازه مسکن شده ام یک چیز را فهمیدم و آن این است که ارزانی در این بخش هرگز وجود نخواهد داشت و هر سال گرانتر از سال دیگر است.

وی گفت: تمام فشارهای اقتصادی و بار روانی این گرانی ها و تورم ها در بخش مسکن روی اجاره نشین ها و مستاجران خلاصه می شود.

این فعال بازار مسکن گفت: متاسفانه به کرار از زبان مسئولان دولتی به ویژه وزرا درباره کنترل بازار مسکن از رسانه ها اخبار زیادی را هر روزه می شنویم ولی نه تنها این خط و نشان کشیدن های دولت ها نقشی در کاهش یا حتی متوقف کردن قطار گرانی نداشته است، بلکه روز به روز شاهد افزایش خودسرانه قیمت در بخش مسکن هستیم.

عثمان قادری؛ مستاجر و اجازه نشین در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: متاسفانه با توجه به افزایش قیمت اجاره بها در سال های اخیر بخشی از درآمد ما صرف هزینه اجاره بها می شود و آرزوی خانه دار شدن برای همه ما بیشتر به یک جوک و لطیفه شباهت دارد تا یک حقیقت.

به گفته این مستاجر، صاحب خانه ها هر قیمتی را که بخواهند مشخص می کنند و عیار آنها در قیمت گذاری «وجدان» است و بس.

اما در مقابل نارضایتی جامعه و مردم از وضعیت بازار مسکن، بازهم شاهد وعده های بعید و غیرقابل عمل مسئولان در کنترل بازار مسکن هستیم.

یک روز مسئولان و دولتمردان اعلام می کنند که نظارت ها را بر بازار مسکن به شدت تشدید می کنیم، روز دیگر اعلام می کنند که بر واحدها و مسکن های خالی مالیات اعمال می شود و... ولی هیچ کدام از این سخنان تاکنون عملی نشده است و تنها در حد حرف و وعده باقی مانده است.

بی گمان امسال با وجود اینکه کرونا عملا اقتصاد مردم را فلج کرده است، افزایش بازار مسکن و اجاره ها می تواند کمر مستاجران را به معنای واقعی خم و حتی بشکند.

آیین مهر ـ استان کردستان

278692