پرونده ویژه پرسون؛ بردگی نوین، قاچاق زنان / بخش دوم

قرایی مقدم: سواستفاده و بهره‌کشی از زنان ریشه تاریخی دارد

مساله قاچاق اشخاص، معمولا با هدف زنان و کودکان، یا قاچاق برای بهره ‌کشی جنسی مورد بحث قرار می گیرد. در حال حاضر قاچاق پدیده ای بسیار گسترده در سطح جهانی به شمار می‌رود.

به گزارش سایت خبری پرسون، برده‌داری در بندگی بودن اختیاری یا غیر اختیاری یک شخص در دست شخص دیگر است. نظام برده‌داری در مرحله متلاشی شدن کمون اولیه و بر شالوده ازدیاد عدم تساوی اقتصادی که خود ثمره‌ی پیدایش مالکیت فردی بود، شکل گرفت.

بردگی نخست در مصر باستان، بابل، آشور، چین و هندوستان پدیدار گشت؛ ولی در یونان و روم باستان به شکل کلاسیک خود تکامل حاصل کرد. در شرق و از آن جمله در ایران باستان، بردگی بیشتر خصلت پدر شاهی و خانوادگی داشت. دو طبقه‌ی اصلی این صورت‌بندی اجتماعی - اقتصادی، بردگان و برده‌داران بودند. طبقات میانه نظیر خرده‌مالکان و پیشه‌وران و بدون طبقه که از مالکین کوچک ورشکسته ولی غیر برده تشکیل می‌شدند نیز وجود داشتند.

اما برده ‎داری صرفاً یک مسئله تاریخی نیست. امروزه، بیش از ۴۰ میلیون نفر هنوز هم قربانی برده داری معاصر هستند. زنان و دختران بیش از ۷۱ درصد آنان را تشکیل می ‌دهند.

برده داری امروز خود را از طریق برده ‌ داری مبتنی برنژاد، کار اجباری ، کار کودکان ، کار اجباری خانگی، ازدواج اجباری، بردگی در ازای بدهی، قاچاق انسان به منظور استثمار، از جمله استثمار جنسی و بهری گیری اجباری کودکان در درگیری‌های مسلحانه آشکار می‌کند.

گروه های فقیر و حاشیه‌نشین، به ویژه اقلیت‌های نژادی و قومی، مردمان بومی و مهاجران ، بطور نامتناسبی تحت تأثیر اشکال معاصر برده‌داری قرار می‌گیرند.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص ریشه قاچاق زنان در جوامع گفت: استفاده از زنان در معامله، برقراری صلح برای پایان دادن به جنگ و خون بست یا خون صلح و فروش آنها به عنوان برده، ریشه تاریخی دارد.

قرایی‌مقدم بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر در خوزستان نهوه کردن رواج دارد. یعنی اگر دختری با پسری به قصد ازدواج آشنا شود، پدر و برادر و پسرعمو وی را به قتل می‌رسانند. همانند قتلی که دوماه قبل در خوزستان انجام شد. تعدی نسبت به حق زنان ریشه تاریخی دارد و از زمان آدم و هوا که همه گناهان را گردن زن انداختند تا الان ادامه دارد. در عصر جدید نیز پدیده قاچاق زنان رواج دارد که در داخل کشور از طریق مرز سیستان و بلوچستان و کردستان به کشورهای ترکیه و عربی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروزه متأسفانه تجارت بر زنان صورت می گیرد. دختران زیباروی ایرانی به دلیل فقر و تأخیر در ازدواج از خانه فرار می‎کنند و توسط قاچاقچیان به قرقیزستان، ترکیه، ترکمنستان و کشورهای اروپایی و عربی فرستاده می‌شوند. قاچاق دختران کشور نتیجه فقر اقتصادی و فرهنگی و بی سر و سامانی خانواده است.

این جامعه‌شناس در پاسخ به سوال پس نقش قدرت تعقل و انتخاب زنان چه می‌شود؟ چون بسیاری از زنان به انتخاب خود برای مدلینگ و مهاجرت به دام قاچاقچیان می افتند. پاسخ داد: وقتی در جامعه ازدواج و تشکیل خانواده سخت است و طلاق و بدسرپرستی و بی سرپرستی در خانواده‌ها زیاد شده است، زنان حق انتخاب زیادی ندارند و این امر موجب فرار و یغما دختران می‌شود. دختران معمولا فریب درآمد بالای اقتصادی شغل مدلینگ را می خورند و این امر به علت شرایط اقتصادی خانواده آنها است.

قرایی مقدم در پایان در پاسخ به سوال راه حل کاهش معضل قاچاق زنان چیست؟ گفت: افزایش میزان ازدواج و کاهش طلاق تنها راه موجود است. در هر ساعت ۲۱طلاق صورت می گیرد. در صورت طلاق مادر و پدر سرنوشت دختران خانواده نامعلوم است. در حال حاضر حدود ۴۰درصد جوانان تجردگرایی را پیشه کردند. کسانی که به ازدواج سفید و در واقعیت سیاه روی می آورند این ها چه کسانی هستند؟

تجارت بردگی از قرن 19 تا 21

قاچاق انسان را در قرن بیست و یکم می‌توان صورت جدیدی از تجارت بردگان تا قرن نوزدهم تصور نمود. از این رو، لزوم جرم انگاری قاچاق انسان در تمامی کشورهای جهان احساس می شود. مساله قاچاق اشخاص، معمولا با هدف زنان و کودکان، یا قاچاق برای بهره ‌کشی جنسی مورد بحث قرار می گیرد. در حال حاضر قاچاق پدیده ای بسیار گسترده در سطح جهانی به شمار می‌رود.

257383