معاون شهرسازی منطقه 5 ارومیه در گفت‌وگو با پرسون مطرح کرد؛

گسترش حاشیه نشینی عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی

معاون شهرسازی منطقه 5 ارومیه گفت: باید توجه داشت هر چه قدر حاشیه نشینی شهر گسترش یابد به تبع آن مشکلات شهری افزایش و مدیریت شهر به سختی انجام می‌شود چرا که با عدم نظارت بر این مناطق با افزایش سرقت و نابسامانی در این مناطق امنیت شهری نیز تحت شعاع این مناطق قرار خواهد گرفت.
تصویر گسترش حاشیه نشینی عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی

وحید بهرامی؛ در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، با اشاره به معضلات و مشکلات فراوان حاشیه‌نشینی شهر ارومیه اظهار داشت: حاشیه نشینی شهر ارومیه یک معضل اساسی برای منطقه است که هر ساله شعاری در خصوص ساماندهی این مناطق داده می‌شود اما متاسفانه هیچ راهکاری برای رفع این موضوع ارائه نشده است.

بهرامی ادامه داد: رفع مشکل حاشینه‌نشینی شهر ارومیه نیاز به اهتمام جدی مسوولین دارد که بایستی یک حریم برای شهر در نظر گرفته و دروازه‌ای تعین شود که اجازه ندهیم وسعت شهر ارومیه بیش از آن گسترش یابد.

وی با اشاره به تاریخ پیشین شهری عنوان کرد: در زمان‌های قدیم شهر ارومیه دارای 6 دروازه بوده که اجازه ورود به شهر از طریق این دروازه ها انجام می‌شد که این دروازه‌ها دارای دیوار بود و این شرایط موجب ساماندهی شهر شده و از گسترش بی‌رویه آن جلوگیری می‌شد اما طی زمان این موضوع کمرنگ‌تر شده و عدم نظارت بر گسترش شهر مشکلات عدیده‌ای برای کلان شهر ارومیه به وجود آورده است.

معاون شهرسازی منطقه 5 ارومیه اذعان کرد: باید توجه داشت هر چه قدر حاشیه‌نشینی شهر گسترش یابد به تبع آن مشکلات شهری نیز افزایش و مدیریت شهر به سختی انجام می‌شود چرا که با عدم نظارت بر این مناطق با افزایش سرقت و نابسامانی در این مناطق امنیت شهری نیز تحت شعاع این مناطق قرار خواهد گرفت.

بهرامی یادآور شد: طرح تفصیلی هر 20 سال یکبار مورد توجه قرار می‌گیرد و به طور مثال طرح تفصیلی که سال 96 به تصویب رسیده است 20 سال بعد این طرح مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: با توجه به تصویب طرح تفصیلی بعضی مناطق که باید در مناطق تراکم شهری قرار می‌گرفت نتوانسیم این کار را انجام دهیم و باید توجه داشت محدوده گذاری برای مناطق دارای هزینه زیاد برای شهرداری است که با ایجاد محدود در هر منطقه بایستی به فکر ایجاد کلانتری، خانه بهداشت، ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی و خدمات شهری باشیم.

بهرامی تصریح کرد: برای رفع مشکلات حاشینه‌نشینی مناطق ارومیه طی سالیان اخیر فعالیت‌های زیادی انجام شده است و با ارائه خدمات شهری و آسفالت مناطق در حاجی پیرلو، اسلام آباد و ناحیه کوی سالار سعی شده است تا حدودی مشکلات این مناطق مرتفع شود.

معاون شهرسازی منطقه 5 ارومیه خاطرنشان کرد: با ارائه برنامه مناسب و راهکارهای لازم سعی بر این خواهد شد که مناطق حاشیه‌نشین شهری بیش از این مورد توجه قرار گیرد و تا بتوان تا حدودی این مناطق را سامان‌دهی کرد.

بهرامی در پایان به مجهز شدن شهرداری به سامانه شهروند سپاری خبر داد و اعلام کرد: ارومیه سومین شهر بعد از تهران و مشهد است که به این سامانه مجهز شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه شهروند سپاری گامی بسیار مهم برای معرفی شهر ارومیه به عنوان شهر هوشمند در کشور است تصریح کرد: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه، استعلامات بانکی، ادارات و نقل و انتقالات خود را به صورت غیر حضوری انجام دهند.

معاون شهرسازی منطقه 5 ارومیه با اشاره به شرایط حاکم بر جامعه و شیوع بیماری کرونا اضافه کرد: با راه اندازی این سامانه حضور شهروندان برای انجام خدمات کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند برای پیشگیری و کنترل کرونا موثر باشد.

انتهای پیام/

245010