در گفت وگوی پرسون با یکی از بادیگاردهای معروف کشور؛

بیشتر بادیگاردها، کُرد هستند

کُرد از گذشته های دور وظیفه محافظت از مرزهای ایران را برعهده داشتند و هر زمانی که کشور مورد تهاجم قرار می گرفت کُردها را برای دفاع از وطن به جنگ می بردند و در زمان جنگ تحمیلی هم مردم کُرد زبان بیشتر درگیر جنگ بودند و بیشترین ضربه را خوردند. در کُردها غیرت خاصی برای دفاع از کشور و مردم و ناموس وجود دارد و برای جان مردم ارزشش قائل هستند، برای همین اکثر بادیگاردها از مردم کُرد هستند.
تصویر بیشتر بادیگاردها، کُرد هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، فیلمی که در آن مشاور رسانه‌ای شهردار یکی از شهرهای غرب کشور با چند محافظ شخصی وارد نشست خبری شهرداری شد، بازتاب‌های زیادی داشت. بعد از آن، کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویر چهره‌های مطرح جهان هم‌چون نخست‌وزیر کانادا که در حال استفاده از وسایل نقلیه عمومی و در کنار مردم است و همچنین مقایسۀ آن با تصویر مشاور شهردار مذکور که در کنار افراد تنومندی که به بادیگارد معروفند راه می‌رود، نوشتند که «البته شهرام ـ ن» از جاستین ترودو معروف‌تر و محبوب‌تر است». هرچند عده‌ای دیگر نیز این کار جناب مشاور را مانورِ تجمل دانستند و این حرکت را نوعی پُز اجتماعی قلمداد کردند.

در فیلم، چهار مرد با کت و شلوارهای یک‌دست، لباس‌های مشکی و قدی بلند که وقتی آن‌ها را نگاه می‌کردیم انگار دیواری بزرگ جلوی چشمانت را گرفته است، دیده می‌شد. این‌ها مشخصات ظاهری اشخاصی است که مشاور رسانه‌ای شهردار را اسکورت می کردند.

به همین بهانه، پرسون با «مجتبی کارگر» سرتیم محافظان شخصی که در آن روز جنجالی، مشاور شهرداری مذکور را همراهی کرد، گفت‌وگویی ترتیب داده که در این مصاحبه به شغل بادیگاردی در کشور پرداخته شده است.

آقای کارگر، در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

بنده مجتبی کارگر هستم و از مردمان لک زبان ایل عثمانوند می باشم که در آستانه چهل سالگی هستم.

فعالیت ورزشی شما به چه زمانی برمی گردد؟

از دوران نوجوانی و سال ۷۸ بخاطر علاقه شخصی خودم به ورزش کونگ فو روی آوردم و سپس از سال هشتاد و دو به ورزش بوکس روی آوردم و افتخار شاگردی استاد مهدی مهدی پور را داشتم و در کنار بوکس به ورزش پرورش اندام هم می پرداختم.

روز نخست که سمت رشته رزمی رفتید چه اهدافی در ذهن داشتید؟ اینکه جدا از قهرمانی، به بادیگارد شدن هم فکر می کردید؟

آن زمان که به ورزش رزمی روی آوردم بیشتر شور جوانی بود و راستش هدف خاصی را دنبال نمی کردم و اصلا به فکر بادیگارد شدن نبودم چون آن موقع شغل محافظتی چندان مطرح نبود.

چه زمانی به فکر بادیگارد شدن افتادید؟

سال ۹۶ از طریق فضای مجازی ویدئوهایی از تیم های محافظتی می دیدم که برای من خوشایند بود و کم کم به شغل بادیگاردی علاقمند شدم و دوست داشتم وارد این کار شوم.

طبق رزومه ورزشی که داشتم و توانایی های که در خودم می دیدم می خواستم خودم را محک بزنم.

شما به عنوان اولین نفر، در غرب کشور، شرکت و تیم بادیگاردی تشکیل دادید. این تیم از چه افرادی تشکیل شده است؟

پیشنهاد می کنم به جای شرکت و بادیگارد بگوییم تیم محافظتی.ما یک تیم هستیم متشکل از افرادی که رزومه ورزشی دارند و هر کدام از بچه ها در ورزش به قهرمانی جهان و کشور رسیدند. مانند کیهان علی بخش نوری که سرمربی تیم ملی بودند و در ورزش های رزمی حرف های زیادی برای گفتن دارند.

شما زیر نظر چه نهادی فعالیت می کنید؟یا از ارگانی مجوز فعالیت دریافت کردید؟

تیم ما زیر نظر تیم حفاظت و همراهی اوژن فعالیت می کند که تیم اصلی در تهران فعالیت می کنند و زیر نظر ورزش اسپورت مدرن کیک بوکسینگ هستند،که یادگار استاد محمد بیات است که خودشان سر تیم محافظتی ریاست جمهوری دوره آقای احمدی نژاد بودند البته اضافه کنم که «اوژن» به معنای شیر و یک اسم پارسی است.

چهره هایی که از محافظ و بادیگارد استفاده می کنند برای کلاس گذاشتن است یا مراقبت؟

می توان گفت که ۹۵ درصد بخاطر تشریفات و همراهی از تیم محافظتی استفاده می کنند و پنج درصد برای حفاظت از خود از محافظ بهره می برند.

اغلب برای ایجاد نظم در همایش ها و کنسرت و مراسم ها از بادیگارد استفاده می شود و تعداد کمی هم از سلبریتی ها بخاطر علاقه شخصی خود یا برای کلاس گذاشتن محافظ استخدام می کنند.

برای حفاظت از شخصیت های مهم از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنید؟یک محافظ چه مسولیت هایی بر عهده دارد؟

محافظ همان طور که از اسمش مشخص است مسئولیت حفظ جان و مال و ناموس مردم را برعهده دارد، ولی بیشترین کاری که تیم های محافظتی انجام می دهند همراهی شخصیت های معروف است.

در قوانین ایران موردی وجود دارد با عنوان دفاع مشروع، با توجه به این موضوع، آیا بادیگاردها در زمان مواجهه با خطر، باید مراقب نوع دفاع اش نیز باشد؟

افرادی که وارد کار محافظتی می شوند بخاطر سابقه ورزشی و دوره های دفاع شخصی که گذارند اجازه ضربه زدن را به هیچ فردی نمی دهند و با همان تکنیک های دفاع شخصی افراد را خلع سلاح می کنند.

من مثال می زنم،اگر 10 نفر به آقای علی بخش نوری که از اساتید خوب کشور هستند حمله کنند، نمی توانند به ایشان و فردی که آقای نوری از آن محافظت می کند کوچک ترین آسیبی وارد کنند.

این گونه افرادی در گروه ما هستند.افرادی که زندگی خودشان را وقف ورزش رزمی کرده اند و به مقام استادی رسیده اند.

از طرفی دفاع یک محافظ باید به گونه ای باشد که امنیت جایی را به خطر نیندازد و باید گفت که دوره هایی که یک محافظ می بیند برای دفاع کردن است و مربوط به حمله نمی شود.

افراد ما و در کل محافظ دوره دفاع شخصی را می گذارند تا در زمان خطر با دفاع درست و هوشیارانه امنیت جایی را به خطر نیندازد و به طرف مقابل آسیب وارد نکند.

یک محافظ تا ثانیه آخر باید دفاع کند و اگر چاره ای نباشد مجبور است ضربه ای وارد کند که همین ضربه هم نباید باعث آسیب شود.

اگر در شرایط ویژه ای قرار بگیرید که شخصی قصد ضربه زدن دارد و توانایی ورزشی هم دارد آن وقت چه واکنشی نشان می دهید؟

از ویژگی های بارز یک محافظ صبور بودن است و اینکه بتواند در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیرد.محافظ هایی که به صورت خصوصی کار می کنند اجازه درگیری با هیچ کسی را ندارند. آنقدر در آنها هوش و ذکاوت هست که بتوانند بدون درگیری وظیفه محافظتی خود را درست انجام بدهند.

محافظین دوره شخصیت شناسی و روانشناسی را می گذارند تا بتوانند با افراد در حین درگیری آرامش بدهند یا با حرف زدن مانع حمله شوند.

بادیگاردها باید چه مشخصاتی داشته باشند؟

یک محافظ باید اندامی تنومند و قدی مناسب داشته باشد و سابقه ورزش های رزمی را در رزومه خود داشته باشد.از طرفی یک محافظ باید از هوش بسیار بالا و سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد، هوش بالا باعث می شود که محافظ در کوتاه ترین زمان بهترین تصمیم را بگیرید.

برای حفاظت از شخصیت های مهم از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنید؟

چون تیم ما به صورت شخصی فعالیت می کنند اجازه همراه داشتن هیچ سلاحی نداریم، مگر اینکه به یک ارگان دولتی دعوت شویم و خود آن ارگان سلاحی در اختیار ما بگذارد.

اما دوره های استفاده از سلاح سرد و باتوم را می گذارنیم ولی سلاحی همراه خود نداریم.اما برخی از بادیگاردها به سلاح مجهز هستند.

برای از محافظ ها برای شخصیت های مشهور سیاسی فعالیت می کنند و با درخواست رسمی و دلیل کافی مجوز حمل سلاح را دریافت می کنند. درمورد سلبریتی ها اگر شخصیت معروفی که احساس کند جانش در خطر است به ارگان های مربوط نامه می نویسد و درخواست محافظ و استفاده از سلاح می دهد و طی این نامه نگاری ها مجوز برای استفاده از بادیگارد صادر می شو، ولی همان طور که گفتم سلبریتی ها بیشتر برای همراهی محافظ استخدام می کنند.

بادیگارد؛ شغلی قانونی یا غیرقانونی است؟

نمی توان گفت قانونی یا غیر قانونی است چون هیچ قانون خاصی برای شغل محافظتی در ایران وجود ندارد.اما این کار تا زمانی که امنیت جایی را برهم نزنید و از سلاح سرد و گرم استفاده نکنید غیر قانونی نخواهد بود.

ولی خب ما بیشتر کار همراهی را انجام می دهیم.یک شخصیت معروف ممکن است به مجلسی برود و دوست داشته باشد هیات همراهی داشته باشد، همراهی کردن یک شخص غیر قانونی نیست.

دستمزد بادیگاردها چقدر است؟

دستمزدها نسبت به شخصیت ها و درخواستی که دارند و ساعت کار تفاوت می کند.

حداقل دستمزد یک روز تیم ما برای همراهی یک فرد به صورت تمام وقت هفتصد هزار تومان است.

افراد خاصی را در مراسمات همراهی می کنید؟

بله چندین فرد را همراهی می کنیم اما نمی توانم اسم این افراد را بیاورم.

محافظ ها لباس خاصی دارند؟چون تمام محافظ ها لباس مشکی می پوشند.

محافظ ها یک دست کت و شلوار مشکی می پوشند که می توان گفت لباس رسمی محافظ ها است.

یکی از بادیگاردهای مشهور یعنی صفا اعلام کرد که اغلب بادیگاردهای معروف ایران کُرد هستند؛ چرا کُردها این کار را دوست دارند؟

کُرد از گذشته های دور وظیفه محافظت از مرزهای ایران را برعهده داشتند و هر زمانی که کشور مورد تهاجم قرار می گرفت کُردها را برای دفاع از وطن به جنگ می بردند و در زمان جنگ تحمیلی هم مردم کُرد زبان بیشتر درگیر جنگ بودند و بیشترین ضربه را خوردند. در کُردها غیرت خاصی برای دفاع از کشور و مردم و ناموس وجود دارد و برای جان مردم ارزشش قائل هستند، برای همین اکثر محافظ ها از مردم کُرد هستند.

علاقه مندان چگونه می توانند وارد این حرفه شوند؟

تمام تیم های محافظتی یک تست ورودی دارند و اگر تشخیص داده شود که فردی صلاحیت دارد به تیم محافظتی اضافه می شود.درمورد تیم محافظتی ما هم اینگونه است.اگر متوجه شوم کسی توانایی این کار را دارد به آن شخص کمک می کنم وارد کار بادیگاردی شوند که البته من دوست دارم از واژه محافظ برای آن استفاده کنم

هر کسی می تواند برای داشتن محافظ به شما رجوع کند؟

هر کسی می تواند رجوع کند ولی باید شرایطش را داشته باشد.ما برای محافظت از افراد معیارهای خودمان را داریم و با افراد صحبت می کنیم و اگر احساس کنیم نیاز به محافظ دارد و مورد تایید ما باشد به درخواستش جواب می دهیم.

اما در بیشتر مواقع برای بازی در ویدئو کلیپ یا به عنوان هیات همراه به ما مراجعه می کنند.

کسانی که می خواهند دوره های بادیگاردی را بگذرانند چگونه می توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟

در طول سال هر دو ماه یکبار به صورت رسمی تبلیغات انجام می دهیم و برای افرادی که می خواهند مدرک رسمی محافظتی داشته باشند و وارد کار محافظتی شوند دوره برگزار می کنیم.از طرفی پیج اینستاگرام بنده با اسم bodyguard.mojtaba.kargar راه ارتباطی بنده با افراد است که می توانند دایرکت بدهند و درخواست خودشان را مطرح کنند، در همین پیج اینستاگرام برگزاری دوره های تخصصی محافظتی را اعلام می کنیم.

ما ابتدا از علاقمندان تست ورودی می گیریم و در این تست برای ما مهم است که شخص سابقه ورزش های رزمی را داشته باشد.

گفت وگو از حامد مهدوی

234329

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 1 نظر )

پویا |
یکشنبه 7 شهریور 140021:18
به نظرم فرقی نداره که بادیگارد از کدوم قوم و خویش هستش و تنها باید در کار خودش حرفه ای باشه. متاسفانه امروزه افراد زیاید با توجه به استایل و هیکلی که دارن ادعای بادیگاردی میکنن. بادیگارد جدا از هیکل و جثه باید دوره دیده باشه و بتونه به خوبی با خطر ها مقابله کنه مثل خدمات بادیگاردی رضا سلیمانپور.