صنایع‌دستی حوزه‌ای به گستردگی تاریخ

صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی از جمله رشته‌های هنری محسوب می‌شود که حرفه و شغل بسیار‌ی از افراد نیز به حساب می‌آید و زمینه لازم برا‌ی ایجاد اشتغال و ارتقا‌ی توان اقتصاد‌ی اقشار مختلف اجتماع در سطح کسب و کار‌های خرد، خانگی، کلان و‌ کار‌گاهی را دارد.

تصویر صنایع‌دستی حوزه‌ای به گستردگی تاریخ

سایت خبری پرسون- با توجه به قدمت آثار مکشوفه در حفار‌ی‌ها‌ی باستان‌‌شناختی از اقصی ‌نقاط ایران‌زمین و کشف آثار به جا‌مانده‌ از ادوار مختلف تاریخی و فرهنگی همچون سفال، فلز‌ات، دست‌بافته‌‌ها‌ی بشر‌ی و... وجود صنعت و صنعتگران اثبات شده است.

هنر‌هایی اصیل و ‌‌کهن که همچنان هنرمندان بسیار‌ی در‌صدد زنده نگه‌داشتن و احیا‌ی آن‌ها هستند. همواره تهیه و تولید صنایع‌دستی با توجه به شرایط جغرافیایی و مواد اولیه در دسترس بومی امکان‌پذیر بوده و این امر بر ارزش و اصالت آثار خلق شده افزوده است.

یکی از جاذبه‌های فرهنگی مورد توجه گردشگر‌ان و‌ مسافر‌ان، صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی مقصد و منطقه هدف گردشگر‌ی است که زمینه لازم برا‌ی توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌کند.

صنایع‌دستی ماهیت و اصالت بومی، فرهنگی، طرز ‌فکر‌ و آداب‌و‌رسوم محلی را در قالب اثر‌ی دست‌ساز و هنر‌ی متجلی می‌کند و به عنوان نماد و یاد‌گار‌ی سفر، هدیه ارزشمند‌ی به شمار می‌آید.

رنگ، طرح، کیفیت و قیمت از جمله عوامل مهم و اثر‌گذار در ترغیب گردشگر به خرید اثر هنری است که حاصل دست‌رنج هنر‌مند‌ان و صنعتگران خوش ذوقی است که هنر و مهارت را در هم آمیخته‌اند.

وجود کار‌گاه‌ها‌ی تولید‌ی به منظور تهیه و تولید انبوه صنایع‌دستی، بازاریابی و فروش محصولات تولید‌ی رأس هرم بنیادی است که راه ارتزاق هنر‌مند‌ان قانع و صبور‌ بی‌شمار‌ی به حساب می‌آید.

هنرمندان چراغ امید را در جامعه بحران‌زده روشن نگه‌داشته و با وجود مشکلات اقتصاد‌ی با تهیه و تولید مواد و ابزار اولیه چرخ این صنعت کهن و اصیل را به گردش در می‌آورند.

ایجاد زمینه‌ها‌ی لازم از قبیل ارائه تسهیلات بانکی، ایجاد فضای دائمی نمایشگاهی برای عرضه و فروش محصولات تولید‌ی و بر‌گزار‌ی دوره‌های بازاریابی آنلاین با توجه به گسترش فضا‌ی مجاز‌ی و استقبال از خرید‌ها‌ی اینترنتی از جمله اقداماتی است که اثر‌گذار بوده و حاصل آن در مدت زمان کوتاه به چشم می‌آید.

افزایش سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی در میان اقشار گو‌‌نا‌‌گون جامعه به منظور خرید صنایع‌دستی ساخت دست هنر‌مند‌ان خوش‌ذوق علی‌رغم مشکلات اقتصاد‌ی مردم هنردوست که همواره ارزش و احترام خاصی قائل بوده‌اند و برای تهیه هدیه‌ای فرهنگی و شایسته به خرید صنایع‌دستی بومی ایرانی تمایل داشته یکی دیگر از راهکارهای حمایت از هنرمندان این حوزه است.

لزوم توجه به مشکلات، دغدغه‌ها و بر‌طرف کردن موانع موجود بر سر راه هنر‌مند‌ان نیاز‌مند توجه بیشتر مسئولان است. پیوند ناگسستنی میان میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی به عنوان اضلاع مثلث فرهنگی، اقتصاد‌ی و تاریخی در حکم اهرم محرکه‌ای بسیار قوی به منظور رشد و ارتقا‌ی توان و مهارت اجتماعی است.

قدمت، اصالت و پیشینه تاریخی ایران‌زمین مایه‌ افتخار و سربلندی در جهان است. هنر همواره در هر شرایط نا‌بسامانی همچون جنگ، در‌گیر‌ی، انحطاط، کمبود و تحریم‌ به حیات خود ادامه داده و در این میان هنر‌مند‌ان به عنوان سر‌دمدار‌ان این راه پر فراز‌و‌نشیب دست از تلاش خستگی‌ناپذیر بر‌نداشته و با وجود مشقات و مشکلات موجود همواره رو به جلو حرکت کرده‌اند.

هنر همچون نور در تاریکی هدایت‌گر مردمان و احیا‌‌گر ارز‌ش‌ها‌ی معنوی در اجتماع بوده و از این طریق بذر امید و نشاط را بر رو‌ی زمین گسترانیده است. بر این اساس لزوم رسیدگی به دغدغه‌‌ها و مشکلات هنرمندان از طرف مسئولان و نهاد‌های مربوطه و ایجاد زیر‌ساخت‌ها امر‌ی ضرور‌ی است.

موفقیت طرح‌ها و برنامه‌ها‌ی حمایتی در گرو همراهی و همدلی هنرمندان و حامیانی است که به کار تیمی معتقد بوده و حاصل تلاش جمعی را برای رفع موانع و مشکلات سر‌لوحه کار خویش قرار داده‌اند.

انسجام و همبستگی دو رکن اساسی به منظور چیره شدن بر مسائلی است که ذهن را از هدف اصلی دور می کند و فرد را از ادامه راه باز‌می‌دارد. هنرمندان همیشه ثابت کرده‌اند که با فعالیت گروهی می‌توان موجب تقویت روحیه شد که از جمله نیاز‌ها‌ی ضرور‌ی محسوب می‌شود.

ثنا فلاح سخنگو

کار‌شناس روابط‌عمومی

233752