ملازهی در گفت و گو با پرسون؛

کودتا نظامی در میانمار تحت حمایت چین است

یک کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: ریشه کودتا در میانمار به رقابت چین و غرب بازمی گردد. آمریکایی ها و اروپایی ها در یک سمت، چین و روسیه در سمت دیگر این مناقشه هستند.

خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت و گویی با پیرمحمد ملازهی، کارشناس روابط بین اللمل در رابطه با تحولات میانمار داشته که به شرح ذیل است.

پیر محمد ملازهی بیان کرد: ریشه کودتا در میانمار به رقابت چین و غرب بازمی گردد. آمریکایی ها و اروپایی ها در یک سمت، چین و روسیه در سمت دیگر این مناقشه هستند.

وی ادامه داد: جناح خانم سوچی که اتحاد دموکراتیک هستند خواهان گسترش روابط خود با غرب به خصوص آمریکایی ها و همچنین هند هستند. آن ها تمایل دارند روابط خود با چین و روسیه را در حالت تعادل نگه دارند. اما نظامی ها در میانمار از غرب فاصله گرفته و با روسیه و چین روابط تنگاتنگی دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در حال حاضر یک نوع دیکتاتوری نظامی که مورد حمایت چین است در میانمار قدرت را به دست گرفته است. رقابت در این کشور میان دموکراسی خواهان و دیکتاتور طلب ها در جریان است.

ملازهی بیان کرد: از سال 1962 کودتا در میانمار آغاز و نظامیان به قدرت رسیدند تا همین اواخر که انتخابات برگزار شد و خانم سوچی برنده انتخابات شد در مرحله اول به دلیل این که همسر خارجی داشت و فرزندانش شناسنامه خارجی داشتند اجازه نخست وزیری به وی ندادند. اما حزب پیروز شد.

وی گفت: میان دموکراسی خواهان و دیکتاتور طلب ها یک جنگ و گریزی در جریان است. طرفداران سوچی با تظاهراتی که انجام می دهند تا حد زیادی نظامیان را تحت فشار قرار داده اند. قدرت مردم تظاهرات و نافرمانی مدنی است. اگر آن ها از سلاح استفاده کنند میانمار درگیر یک جنگ داخلی می شود. بهترین روش اعتراضات مسالمت جویانه مردم میانمار و آگاهی افکار عمومی سایر کشورها از وضعیت این کشور است. در شرایط فعلی قدرت ارتش بیشتر است و مردم را سرکوب می کند.

این کارشناس بین الملل در رابطه با وضعیت اجتماعی و اقتصادی میانمار گفت: میانمار کشوری جهان سومی و عقب افتاده در سیاست و اقتصاد است. تقریبا همه ثروت کشور در اختیار نظامیان است. کشورهایی مانند عربستان و امارات سرمایه گذاری هایی در زمینه کشت و صنعت در میانمار انجام داده اند.

233407