کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان:

کوکو و حلوا گردوی تویسرکان ثبت ملی می شود

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان از ثبت ملی کوکو و حلوای گردوی تویسرکان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان قوت یکی از عصرانه‌ها یا پیش‌غذاهای معروف و خوشمزه‌ همدان است که بیشتر در روزهای بلند تابستان خورده می‌شود. قوت که پایه‌ آن نان خشک خورد شده با روغن و سبزی طعم دار مخلوط می شود، شباهت زیادی با دیماج قزوینی‌ها و تبریزی‌ها دارد اما تفاوت‌های آن بیشتر است. این پیش‌غذا یا عصرانه با توجه به موادی که طبق سلیقه‌ افراد به آن اضافه می‌شود در طعم‌های مختلف آماده و استفاده می‌شود.

از انواع قوت در همدان که با توجه به موادی که به نان خشک اضافه می‌شود می‌توان به قوت خیار و پنیر و سبزی، قوت پیاز و سیب‌زمینی و پنیر، قوت سیب‌زمینی و سبزی و پنیر، قوت گردو پنیر و سبزی و... اشاره کرد. تمامی این قوت‌ها با ادویه‌ها و سبزی‌های خشک و روغن حیوانی یا کره مخلوط می‌شود و طعم بی‌نظیری می‌سازد که هیچ‌گاه از خاطراتتان فراموش نمی‌شود.

قوت همدان ثبت ملی شد

فریبا نعمتی کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی استان همدان در خصوص ثبت ملی قوت همدان اظهار کرد: «قوت» به عنوان یک میان وعده در همدان شناخته می‌شود و در روزگار قدیم در فصل‌های بهار و تابستان که روزها طولانی بود، در دورهمی خانم‌ها به عنوان عصرانه استفاده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه «قوت» غذایی است که نیاز به پخت‌وپز ندارد، افزود: برای تهیه این میان وعده لذیذ ابتدا نان سنگک را خُرد کرده و مقداری آب به آن می‌زنند و سپس پنیر محلی، سبزی خوردن و پیاز خُرد شده، روغن حیوانی، پونه خشک، گردو و یا کشمش را به آن اضافه می‌کنند.

نعمتی ادامه داد: این مواد را پس از مخلوط کردن به اندازه‌های کوچک در دست شکل می‌دهند و در ظرف می‌چینند و در همان ساعت خورده می‌شود همچنین پس از ثبت این میان وعده، «قوت» به عنوان یک فست فود امروزی در همدان در منوی سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌ها ارائه خواهد شد.

این کارشناس مردم شناسی مطرح کرد: در آخرین جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور، مهارت پخت کباب سرداشی همدان، مراسم آیینی شاهزاده علی اصغر(ع) همدان، مهارت پخت نان مغزی تویسرکان، تهیه کلوای نهاوند و مراسم گردوتکانی تویسرکان نیز به فهرست آثار ناملموس ایران اضافه شد.

نعمتی در پایان اظهار کرد: دو پرونده جدید برای ثبت در میراث ناملوس کشور در دست کار است که عبارتند از کوکوی گردوی تویسرکان و حلوای گردوی تویسرکان که پرونده‌هایشان به مرکز ارسال شده و پس از طی مراحلی به ثبت خواهند رسید.

منیژه فرهانپور-استان همدان

232903

مطالب مرتبط