کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده واکسن فایزر/ نگاه تجاری و اقتصادی سرمایه داران

ویروس کرونا به کشورهای مختلف صدماتی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه در حوزه‌های اقتصادی وارد کرده است. این خسارات در جوامع غربی مانند آمریکا و انگلستان شدیدتر بوده و با توجه به ساختارهای سرمایه‌داری و سرمایه‌سالار این کشورها، پشت پرده بحث دارو و واکسن نگاه تجاری و اقتصادی است.

رضا عابدی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص شتابزدگی آمریکا برای تست فاجعه بار واکسن فایزر بیان کرد: بیش از چهارده ماه است که جهان با بحران و مسئله‌ای به نام ویروس کرونا مواجه است. این ویروس به کشورهای مختلف صدماتی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه در حوزه‌های اقتصادی وارد کرده است.

عابدی ادامه داد: این خسارات در جوامع غربی مانند آمریکا و انگلستان شدیدتر بوده و با توجه به ساختارهای سرمایه‌داری و سرمایه‌سالار این کشورها، پشت پرده بحث دارو و واکسن نگاه تجاری و اقتصادی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از واکسن‌هایی که در غرب تولید می‌شود پروژه تحقیقات تا تست انسانی و عملیاتی شدن واکسن و رسیدن به مرحله تولید، حدود هشت تا ده سال طول می‌کشد اما پروسه تولید واکسن کرونا نظیر واکسن فایزر حداکثر یکساله و کمتر از یکسال انجام شده است و از آنجایی که این واکسن به صورت اورژانسی و فورس ماژور تهیه شده است قطعاً عوارضی را دارد و بسیاری از شرکت‌های داروسازی در سمینارها و وبینارهای علمی به عوارض احتمالی این واکسن‌ها و این‌که در بلندمدت خروجی خود را نشان می‌دهد، تأکید می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل اظهار داشت: این واکسن‌ پس از آن‌که در مقیاس وسیع و در نقاط مختلف جهان استفاده شود قطعاً خروجی‌های بدی را خواهد داشت کما این‌که در همین مدت کوتاه نیز به سمتی پیش رفته است که این شرکت‌ها مسئولیت هم نخواهند پذیرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بخشی از مسئله و داستان به بحث‌های تجاری و فرار از مسئولیت این شرکت‌ها و نگاه تجاری که در این جوامع خصوصاً در شرکت‌های داروسازی به مقوله واکسن وجود دارد و به دنبال سود هستند، برمی‌گردد.

رضا عابدی در پایان خاطر نشان کرد: از آنجایی که قشر ثروتمند حاکم در کشورهای غربی، سرمایه‌دارهای بزرگ صهیونیستی و رهبران این کشورها، سرمایه‌گذارها و سهامدارهای عمده شرکت‌های داروسازی هستند، نگاه تجاری و اقتصادی که پشت مقوله واکسن است یکی از آسیب‌های جدی‌ است که در حوزه واکسن کرونا وجود دارد.

232810

مطالب مرتبط