روغن نادر، ناظر نادر

بسیاری از متولیان امر از وفور روغن در سطح بازار سخن می گویند و اعلام می دارند که با محتکران، گرانفروشان و... این ماده خوراکی به شدت برخورد می کنند ولی در این بین تاکنون کسی از جامعه ناظری در این بخش ندیده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، هر زمانی که مردم از کمبود روغن خوراکی در بازار گله مندی می کنند، سریعا مسئولان مربوطه به وجود روغن به وفور در بازار اشاره می کنند ولی معلوم نیست که این وفور روغن خوراکی و جامد در کجای ایران وجود دارد تا مردم از این سرگردانی بیرون بیایند.

مسئولانی که از وفور روغن خوراکی در بازار خبر می دهند آیا خود سری به فروشگاه ها نزده اند؟ یا اینکه همان روغن خوراکی و نباتی که به وفور از آن یاد می کنند، درب منزل به خدمت شان می آورند؟

در حال حاضر باید ساعت ها در سطح بازار و فروشگاه گشت تا یک بطری روغن خوراکی را پیدا کنیم، حال چگونه است که مسئولان و متولیان امر از وفور نعمت روغن در بازار سخن می رانند.

در پرسش از مسئولان درباره علت نبود روغن خوراکی در بازار متولیان و پاسخگویان به چند گروه تقسیم می شوند.

یک گروه افزایش مصرف روغن توسط خانواره ها را عامل کمیابی آن می دانند، عده ای از مسئولان نیز احتکار را عامل گرانی آن می دانند و عده ای دیگر...

به هر حال باید بپذیریم که اکنون روغن خوراکی در سطح بازار بسیار کمیاب شده است و به نوعی در حال سپری کردن پروسه «جیره بندی» روغن در کشور هستیم، اما معلوم نیست که این پروسه آغاز شده کی به پایان خواهد رسید!

عصر دیروز دوشنبه، امیرهوشنگ بیرشک؛ دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران از حل این مشکل بزرگ در کشور از ابتدای هفته آینده خبر داد.

به گفته این مسئول از هفته آینده مشکل روغن مایع از هفته آینده حل می شود و مشکل دیگر روغن ها هم ان شاء الله در آینده ای نزدیک.

بیرشک گفت: در ۱۰ ماهه اول سال یک میلیون و ۴۵۰ هزارتن روغن در کشور تولید و توزیع شده است.

به گفته دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران تولید روغن در ایران نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش دارد، ولی اگر به گفته بیرشک در دیماه ماه امسال 177 هزار تن انواع روغن در کشور تولید شده است، پس چرا بین مردم توزیع نمی شود و از به وجود آمدن «مافیای روغن» در کشور جلوگیری نمی کنند؟!

البته بیرشک در سخنان خود زمان توزیع این همه روغن تولید شده را در بهمن و اسفندماه سالجاری عنوان می دارد در حالی که به نیمه دوم بهمن ماه رسیده ایم و همچنان «تب روغن» در بازار موجود است.

وی از ارسال روغن به برخی از استان ها که با کمبود این ماده غذایی روبرو هستند می گوید: اخیرا برخی استانها اعلام کرده اند که با کمبود روغن مایع مواجه هستند که سریعا با کارخانجات تماس گرفته ایم و روغن مورد نیاز این استان ها هم ارسال می شود و هیچ کمبودی در تامین روغن مایع وجود ندارد.

به قول دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران تمام مشکلات روغن در کشور در حال حل شدن است، ولی آیا این مسئول هفته های آینده که بی شک بازار شب عید را تجربه خواهد کرد پای حرف های خود خواهد ایستاد یا به مانند دیگر مسئولان بهانه ای یا عامل و عواملی را باعث سنگ اندازی در این زمینه معرفی می کند؟!

بیرشک مشکل روغن در ماههای اخیر را مشکلات ارزی بیان می کند که این نشان می دهد که علیرغم سخنان مسئولان و تولیدکنندگان، کشور توانایی تولید روعن مورد نیاز داخل را ندارد، پس چگونه است که هرازگاهی شاهد خروج روغن از مرزها به دیگر کشورها هستیم؟ پاسخ این سئوال بی مسئولیتی و بی تدبیری متولیان امر می باشد.

اخیرا زمزمه هایی در جامعه شنیده می شود که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی از جمله روغن تغییر خواهد کرد و این موضوع تقاضای خرید روغن را بیشتر کرده؛ به طوری که براساس آمار فروشگاه های زنجیره ای در هفته گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد تقاضای خرید روغن بیشتر شده است.

سخنان مبهم و دوپهلوی مسئولان مربوطه در حوزه اقتصاد و بازار به نوعی زمینه ساز بی اعتمادی مردم به آنان، رشد دلالی و واسطه گری و... در بازار می شود و در این میان این مردم هستند که چوب بی نظارتی و بی تدبیری دولت و دستگاه های نظارتی را خواهند خورد.

آیین مهر ـ استان کردستان

230966

مطالب مرتبط