مرور قانون اصلاح صدور چک

به استناد تبصره4 ماده 5 مکرر، چنانچه صدور گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده(14) قانون صدور چک و تبصره های آن باشد، سوء اثر محسوب نمی شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، لازم به ذکر است اطلاعات چکهای برگشتی موضوع ماده فوق الذکر می بایست همانند گذشته به سامانه چکهای برگشتی بانک مرکزی ارسال شوند؛ لیکن پس از درج اطلاعات با کد اختصاص یافته برای علت برگشت چک موضوع ماده 14 قانون مذبور، اطلاعات مذکور در پاسخ استعلام نمایش داده نخواهد شد.

همچنین به منظور اجرای مفاد قانون فوق در خصوص چک های مشمول ماده 14 قانون که پیش از این در سامانه به ثبت رسیده است، کد مربوطه می بایست در فیلد کد پستی فرم اصلاحی در سامانه ارسال شود.

به استناد تبصره 2 ماده 5 مکرر، اطلاعات چک های برگشتی اشخاص حقوقی در سابقه امضا کنندگان آنها نمایش داده خواهد شد:

بر این اساس ضروری است همانند گذشته، اطلاعات امضا کنندگان چک های برگشتی به صورت منظم در سامانه چکهای برگشتی بانک مرکزی ثبت شوند.

بر اساس تبصره 3 ماده 5 مکرر، در صورت واریز کسری مبلغ چک بانک مکلف است جهت رفع اثر از چک های برگشتی و به درخواست صادر کننده چک، کسری مبلغ چک برگشتی را حداکثر به مدت یک سال تا زمان مراجعه دارنده چک در حساب جاری مربوطه نزد بانک محال علیه مسدود نموده و ظرف مدت سه روز واریز مبلغ را به شیوه ای قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.

در راستای اجرای بند "الف" تبصره 3 ماده 5 مکرر، در صورت ارائه هر یک از مدارک موضوع بندهای "ب"، "ج"، "د"، "ه" و یا شمول بند "و" پیش از یک سال از تاریخ انسداد مبلغ چک، می بایست از مبلغ مسدود شده، رفع انسداد به عمل آید.

230451