در بدو ورود به مسکو

ظریف: به دنبال تشکیل اتحادیه همکاری ۶ جانبه در منطقه هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) و در بدو ورود به مسکو اظهار داشت: به دنبال تشکیل اتحادیه همکاری ۶ جانبه در منطقه هستیم و این مهمترین هدف این سفر منطقه ای به کشورهای حوزه قفقاز است.

به گزارش سایت خبری پرسون،محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عمق روابط راهبردی تهران و مسکو گفت: در این سفر درباره تحولات منطقه بویژه مسئله قره‌باغ، برجام، روابط دوجانبه و موضوعات بین المللی از جمله سوریه، افغانستان و یمن با وزیر امورخارجه روسیه رایزنی خواهیم کرد.

ظریف که پیش از روسیه به جمهوری آذربایجان رفت و قرار است در ادامه این سفر منطقه ای عازم گرجستان ، ارمنستان و ترکیه هم شود،تاکید کرد که روابط ایران و روسیه اقتضا می کند تماس ها بین دو کشور بطور مستمر ادامه داشته باشد، همه گیری کرونا هم باعث نشد تا سفرها و تماس ها متوقف شود.

وی با بیان اینکه در این سفر چند هدف دیگر را هم دنبال می کنیم،تصریح کرد: یکی از این اهداف توسعه روابط راهبردی میان ایران و روسیه و دومین هدف بررسی مسائل منطقه ای است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: بعد از بحران قره باغ و جنگی که در همسایگی ما رخ داد، این جنگ با تلاش فدراسیون روسیه و شخص ولادیمیر پوتین متوقف شد و توافق هایی بدست آمد که این توافق ها برای کشورهای منطقه از جمله در عرصه هایی همچون ترانزیت و حمل و نقل اهمیت دارد.

وی افزود: با الهام علی یف رئیس جمهوری آذربایجان و دوستان آذری دیدارهای خوبی داشتیم و امروز با طرف روسی گفت و گو می کنیم.

ظریف اظهارداشت: در دیدار امروز در خصوص شرایط بین المللی، برجام و صرورت اجرای آن از سوی همه طرف ها و موضع روسیه گفت و گو می کنیم و البته مسائل دیگری همچون سوریه، افغانستان و یمن هم در دستور کار قرار دارد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: همیشه در شرایط مختلف، بحث های مهمی با دوستان روسی داریم. در این سفر به دلیل اینکه بحث قره باغ و گفت و گوهای شش جانبه و پنج جانبه مطرح است، موضوع های مهمی خواهد بود.

وی گفت: با رفتن ترامپ، وضعیت ویژه ای بوجود آمده است که مواضع خود را با روسیه هماهنگ می کنیم.

230023