کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

روزهای سیاه در انتظار بازارهای مالی غرب

اگر اخبار بعدی به سیاق موج اول باشد و دولت‌ها به سمت تعطیلی کسب و کارها بروند، یک ریزش بسیار سنگین را در بازارهای مالی دنیا با مرکزیت وال استریت خواهیم داشت چرا که در این‌صورت سودآوری شرکت‌ها کم می‌شود و تمایل افراد برای سرمایه گذاری در این بازارها کاهش خواهد یافت. تعطیلی بلند مدت کسب و کارها باعث می‌شود تولیدات انجام نشود، وقتی تولیدات انجام نشود وضعیت شرکت‌ها بهم می‌ریزد و اولین خروجی آن، سقوط بازارهای مالی است.

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تأثیر خبر شیوع ویروس کرونای انگلیسی بر بازارهای مالی، بیان کرد: بازارهای مالی در همه دنیا حسگرهای بسیار دقیقی دارند و یکی از عواملی که روی عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد وضعیت روانی و انتظاراتی است که در مورد آینده بازار مطرح است. با توجه به اخبار منتشر شده در مورد ویروس کرونای انگلیسی و سابقه ذهنی که بازار در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دارد، گمانه زنی‌ها بر این است که با توجه به این‌که باز هم باید اصناف تعطیل شوند و شاهد کاهش سرعت کسب و کارها در سطح دنیا باشیم، باید رکود بازار بیش‌تر شود.

بهرامی ادامه داد: با توجه به این‌که انگلیس در حال قرنطینه شدن کامل است عملاً خیلی از شرکت‌ها حذف می‌شوند چرا که در ابتدای شیوع ویروس کرونا یک شرکت هواپیمایی انگلیسی بلافاصله اعلام ورشکستگی کرد و از دور خارج شد چون قبلاً بر لبه تیغ ورشکستگی حرکت می‌کرد. در چند سال اخیر فضای اقتصادی دنیا به گونه‌ای بود که بسیاری از شرکت‌ها بر لبه ورشکستگی حرکت می‌کردند یعنی به هیچ وجه توان تحمل یک شوک را ندارند.

وی افزود: نکته بسیار مهم دیگر این است که در یک سال اخیر شاهد یک پول پاشی بسیار سنگین از طرف بانک‌های مرکزی بودیم که در مورد انگلیسی‌ها صحبت از 2000 میلیارد پوند می‌شود. بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو اروپا پول سنگینی را خلق کردند و به بازارها تزریق کردند که بتوانند کسب و کارهایی را که تعطیل شده‌اند حداقل از نظر حسابداری سرپا نگه دارند.

انبارها در حال خالی شدن هستند در حالی‌که تقاضای مردم بالاست. مردم غذا می‌خواهند، امکانات نیاز دارند و نمی‌توان این امکانات را از آن‌ها گرفت در حالی‌که وقتی صحبت از تعطیلی است عملاً تولیدی اتفاق نمی‌افتد و موجودی انبار جایگزین نمی‌شود و کمبود کالا را نمی‌توان با پول جبران کرد یعنی حتی اگر به مردم پول داده شود، نمی‌توانند پول را مصرف کنند چرا که کالایی برای خرید وجود ندارد

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: وقتی خبر جدیدی در خصوص موج جدیدی از تعطیلی‌ها و از بین رفتن کسب و کارها منتشر می‌شود طبیعتاً فرمول قبلی با همان قدرت کارایی ندارد یعنی نمی‌توان الی الابد پول خلق کرد چرا که بحث تورم نیز وجود دارد. اینگونه نیست که بتوان مجدداً هزاران میلیارد پوند، دلار و یورو خلق کرد و مثل سال گذشته کارکرد داشته باشد.

عطا بهرامی تصریح کرد: انبارها در حال خالی شدن هستند در حالی‌که تقاضای مردم بالاست. مردم غذا می‌خواهند، امکانات نیاز دارند و نمی‌توان این امکانات را از آن‌ها گرفت در حالی‌که وقتی صحبت از تعطیلی است عملاً تولیدی اتفاق نمی‌افتد و موجودی انبار جایگزین نمی‌شود و کمبود کالا را نمی‌توان با پول جبران کرد یعنی حتی اگر به مردم پول داده شود، نمی‌توانند پول را مصرف کنند چرا که کالایی برای خرید وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که تعطیلی بلند مدت کسب و کارها باعث می‌شود تولیدات انجام نشود، عنوان کرد: وقتی تولیدات انجام نشود وضعیت شرکت‌ها بهم می‌ریزد و اولین خروجی آن، سقوط بازارهای مالی است همانگونه که شاهد ریزش‌های سنگین در وال استریت و بورس‌های دیگر دنیا بودیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تشریح کرد: اگر اخبار بعدی به سیاق موج اول باشد و دولت‌ها به سمت تعطیلی کسب و کارها بروند، یک ریزش بسیار سنگین را در بازارهای مالی دنیا با مرکزیت وال استریت خواهیم داشت چرا که در این‌صورت سودآوری شرکت‌ها کم می‌شود و تمایل افراد برای سرمایه گذاری در این بازارها کاهش خواهد یافت. بانک‌ها نیز به سمتی خواهند رفت که نه تنها بابت سپرده‌گذاری بهره‎ای پرداخت نمی‌کنند بلکه برای نگهداری سپرده‌های مردم از آن‌ها پول دریافت خواهند کرد.

عطا بهرامی در پایان گفت: به نظر می‎رسد فشرده شدن فنر قیمت طلا با اتفاقات جدید باز خواهد شد چرا که دارایی محکمی است و ریسک بازارهای سهام را ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بازارهای جهانی طلا حرکت خواهد کرد.

225821