معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس:

۱۰ چاپخانه در فارس مجوز دریافت کردند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت:‌ با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا، در سه ماهه نخست امسال قریب به ۱۰ مجوز چاپخانه در فارس صادر شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، مهدی امیدبخش در هفتمین دوره جشنواره استانی بزرگداشت روز صنعت چاپ فارس که به صورت آنلاین برگزار شد، اضافه کرد: تعامل و همکاری اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته استان فارس همیشه زبانزد بوده است.

امیدبخش با بیان اینکه چاپخانه داران فارس جزو معدود صنوفی‌اند که در چند ماه گذشته به واسطه شیوع کرونا که همه صنوف فرهنگی و هنری دچار تعطیلی شدند، همراهی شأن جای تقدیر دارد، ادامه داد: ما شاهد رکود و تعطیلی خیلی از مراکز فرهنگی و هنری بودیم، اما با اهتمامی که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در تسهیلات کم بهره توانستند از آن استفاده کنند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: ظرف روزهای آینده تسهیلات کم بهره برای چاپخانه داران با شرایط و آئین نامه‌هایی در اختیارشان قرار میگیرد تا چراغ چاپخانه‌ها روشن بماند.

او اعلام کرد: امروز از ۱۵ کارگر برگزیده تجلیل خواهد شد و برای تجلیل از زنده یاد محمدرضا منصوری، پیشکسوت صنعت چاپ شیراز یادمانی به خانواده ایشان اهدا خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید؛

آثار راه‌یافته امروز جشنواره استانی تئاتر فارس اعلام شد


امیدبخش با اعلام اینکه ۳۸۴ مجوز در استان فارس صادر شده که از ابتدای سال ۹۹ علی‌رغم همه محدودیت‌ها در سه ماهه امسال نیز قریب به ۱۰ مجوز صادر شده است.

او عنوان کرد: اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته به عنوان یکی از بازوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته فارس هم یادی از همه کسانی کرد که چرخ صنعت چاپ را در فارس پررونق نگه داشتند و به فعالان کنونی سپردند.

مهدی فرهنگ با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست تقریباً همه صنایع به صنعت چاپ وابسته است، اظهار کرد: هر تولیدکننده و صنعتگری وابستگی به چاپ دارد؛ در بخش نشریات و کتاب پیوند ناگسستنی با این صنعت دارد.

او اضافه کرد: خوشبختانه در شیراز ۳۰۰ ورق ماشین آلات چاپ داریم و هیچ گونه کمبودی در این زمینه احساس نمیشود، اما این چاپخانه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد از ظرفیت شأن تکمیل نیست.

فرهنگ در ادامه عنوان کرد: از شروع همه گیری کرونا به علت یابی مشکلات پرداختیم که علل مختلفی پیدا کردیم؛ ۲ علت قویتر در این میان است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته فارس، ورود اشخاص غیرمتخصص و ناآگاه به چاپ به صورت زیرزمینی را از معضلات این صنعت عنوان کرد و افزود: این اشخاص اقدام به کاریابی در فضای مجازی میکنند و سفارش‌ها را به خارج از استان میبرند.

او به سامانه «ستاد» هم اشاره کرد و گفت: کارهای چاپی دولتی از این سامانه سفارش میشود؛ در رابطه با مورد اول ۲ رسته را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به اتحادیه اضافه کردیم و درحال ساماندهی آن هستیم و تعدادی را ساماندهی کردیم که کار را در شیراز انجام دهند.

فرهنگ ادامه داد: در مورد سامانه ستاد هم از استانداری تقاضا دارم که سفارش‌های دولتی را در استان مدیریت کنند.

او یکی از کاستی‌های استان در دوران کرونا برای صنعت چاپ را مالیات بر ارزش افزوده مربوط به سال‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته راهکاری اندیشیده شد، اما همچنان مشکل باقی است؛ پیشنهاد میکنم با توجه به گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و نازل بودن قیمت چاپ، مالیات را به صورت درصدی از قیمت تمام شده کار دریافت کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته فارس همچنین به اعضای این صنف توصیه کرد که به تکالیف مالیاتی خویش عمل کنند تا هیچ گونه دغدغ‌های نداشته باشند.

منبع: روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد فارس

224880

مطالب مرتبط