مدیرکل ارتباطات و فناوری فارس در گفت‌وگو با پرسون؛

استارت‌اپ‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال مورد حمایت حداکثری هستند

مدیرکل اداره ارتباطات و فناوری فارس اظهار داشت: ایده‌ای که به همت وزارت ارتباطات اجرایی شد، طرح «نوآفرین» بود. فارس جزو نخستین استان‌های برتری بود که صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال در این طرح ثبت‌نام کردند. هدف اصلی طرح نوآفرین، حمایت‌های دولتی از کسب‌وکارهای دیجیتال است.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، یکی از اهداف سازمان وزارت و ارتباطات کشور، حمایت از کسب و کارهای مبتنی بر دنیای دیجیتال است. به همین سبب ادارات کل ارتباطات و فناوری در استان‌‌ها می‌بایست بر اساس این قاعده، از شرکت‌های استارتاپی و دیگر مشاغل مرتبط با داد و ستد الکترونیکی حمایت کنند.

مدیرکل اداره فناوری و ارتباطات استان فارس در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری پرسون به این نکته اشاره کرد که فارس جزو چند استان برتر کشور از نظر فناوری اطلاعات و مشاغل مربتط با بستر دیجیتال است.

مهرداد سهرابی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) در استان اقدامات خوبی انجام شده است. دست‌کم سه شتاب‌دهنده اصلی کوانتوم و یک شتاب دهنده هابِ همراه اول و یک شتاب‌دهنده پزشکی موسوم به «دوران» را در استان داریم که خیلی از کسب‌وکارها را حمایت می‌کند. در مرحله شتابدهی، استارتاپ می‌تواند روی این شتاب‌دهنده‌ها حساب باز کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: پارک علم‌وفناوری و همچنین مراکز رشد در شهرستان‌ها، ارتباط خوبی را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی برقرار کرده‌اند که این امر، زمینه را برای صاحبان ایده و علاقه‌مندان به حوزه کسب و کار دیجیتال گسترش داده است. همچنین به تازگی در اتاق بازرگانی کمیسیونی به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه را راه‌اندازی کرده‌ایم. البته ریاست این کمیسیون بر عهده اتاق بازرگانی است اما با آنجا ارتباط نزدیکی ایجاد کردیم تا بتوانیم صاحبان سرمایه را به این سمت هدایت کنیم.


بیشتر بخوانید:

برخورداری 3951 مدرسه از اینترنت پرسرعت


سهرابی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که در استان انجام شد، راه اندازی کارخانه «نوآوری» بود. کارخانه نوآوری شیراز، دومین کارخانه نوآوری در کشور است. تفاهم‌نامه‌ ایجاد این کارخانه، سال گذشته بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، استانداری فارس، کارخانجات مخابراتی ایران و مجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری عطار امضا شد؛ در فاز بعدی نیز این کارخانه به بهره‌برداری رسید. کاری که کارخانه انجام می‌داد، هم‌افزایی میان بخش‌ها بود. به این صورت که با استقرار تیم‌های استارتاپی، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، دانشگاه‌ها، صندوق‌های ریسک‌پذیر را به هم مرتبط می‌کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری استان با اشاره به اینکه همه‌گیری بیماری کرونا در دوره‌ای باعث شد که خللی در این کار ایجاد شود گفت: خوشبختانه پس از آغاز سال نو جاری و از خردادماه به این سو، این کارخانه فعالیت خود را از سر گرفت. به همین دلیل برنامه‌هایی که انتظار می‌رفت کارخانه بتواند با شتاب زیاد انجام دهد کمی با کندی مواجه شده بود؛ اما این کاستی‌ها اکنون در حال برطرف شدن است.

سهرابی ادامه داد: ایده مهم دیگری که به همت وزارت ارتباطات اجرایی شد، طرح «نوآفرین» بود. فارس جزو نخستین استان‌هایی برتر بود که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال در این طرح ثبت‌نام شدند. هدف اصلی طرح نوآفرین، حمایت‌های دولتی از کسب‌وکارهای دیجیتال است. کارکردهای اصلی این طرح به چند بخش تقسیم می‌شود. بخشی از آن مربوط به اختصاص تسهیلات و بخشی دیگر نیز به معافیت‌های مالیاتی و رفع مشکلات صاحبان مشاغل مبتنی بر دیجیتال اختصاص دارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: خوشبختانه در چند ماه اخیر، پیگری‌های خوبی را داشته‌ایم و این روند تا زمان حصول نتیجه مطلوب همچنان ادامه دارد.

سهرابی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سایت خبری پرسون که اعتبار مالی این تسهیلات در استان چقدر است، گفت: تسهیلاتی که برای استان‌ها در نظر گرفته شده مبلغی در حدود 10 میلیارد است که در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. شش مورد از این طرح‌ها در استان توسط کارگروهی مدیریت می شود که ریاستش نیز بر عهده اداره کل «ICT» است. این تسهیلات را می توانیم به شرکت‌های استارتاپی واگذار کنیم. تلاش ما بر این بوده که از این کسب و کارها حمایت حداکثری کنیم.

سهرابی در پاسخ به این پرسش خبرنگار پرسون که اعتبار مالی این تسهیلات در استان چقدر است، گفت: تسهیلاتی که برای استان‌ها در نظر گرفته شده مبلغی در حدود 10 میلیارد است که در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. شش مورد از این طرح‌ها در استان توسط کارگروهی مدیریت می شود که ریاستش نیز بر عهده اداره کل «ICT» است. این تسهیلات را می توانیم به شرکت‌های استارتاپی واگذار کنیم. تلاش ما بر این بوده که از این کسب و کارها حمایت حداکثری کنیم.

223500

مطالب مرتبط