معاون وزیر صمت:

سال آینده بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید خواهد شد

معاون وزیر صمت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه خودروسازان کشور سال آینده بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید خواهند کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن صالحی نیا در جلسه‌ی کمیسیون حمایت تولید ملی با فعالان صنعت خودرو افزود: هدف‌گذاری شده تا از ابتدای دی تا تیر سال آینده به مدت 6 ماه جهش تولید 50 درصدی، در تولید خودرو داشته باشیم.

سید جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این جلسه گفت: خودرو‌های داخلی به طور متوسط حدود دو هزار دلار ارزبری دارند که 600 دلار آن مواد اولیه است.

وی افزود: برای داخلی سازی قطعات خودرو تا کنون 82 طرح ساخت داخل را با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده ایم.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت کاهش ارزبری تولیدات داخلی گفت: هم اکنون قیمت خودرو‌های تولید داخل بیش از 6 هزار دلار است که می‌توان میزان ارزبری را کاهش داد.

وی گفت: اگر مجموعه‌های قطعه سازی که فناوری پایین دارند با یکدیگر تجمیع شوند با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانند قیمت تمام شده کمتری داشته باشند.

منطقی افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی می‌کنیم با تعریف طرح‌های مختلف و باز مهندسی برخی خودروها، ضمن حفظ کیفیت آن‌ها از محصولات داخلی مانند فولاد، تولید داخل استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص قطعات پیشرفته نیز به سمت استفاده از فناوری‌های داخل و تولید داخلی حرکت خواهیم کرد.

احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان نیز در این جلسه با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این قیمت‌گذاری باعث شد ایران خودرو در شش ماهه امسال 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان داشته باشد.

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز از قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کرد و گفت: سال گذشته صد هزار میلیارد تومان با به روز نشدن قیمت‌ها رانت تقسیم کردیم و افرادی بودند که خودرو را 100 میلیون تومان می‌خریدند و 300 میلیون تومان می‌فروختند در حالی که اگر قیمت 40 درصد بالاتر بود خودروسازان می‌توانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

* سند جامع صنعت خودرو بازبینی می‌شود

بر اساس این گزارش در جلسه‌ای که امروز در کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس با حضور فعالان صنعت خودرو و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، مقرر گردید کمیته‌ای تشکیل و سند جامع صنعت خودرو بازبینی و پیش نویس آن هفته آینده ارائه شود.

همچنین این سند با نگاه ویژه به حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش ارزبری تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده بازبینی می‌شود.

در این جلسه نمایندگان مجلس در خصوص عملیاتی نشدن سند صنعت خودرو و متکی بودن آن به افراد و مدیران، انتقاد‌هایی را عنوان کردند.

مطالبات قطعه‌سازان از خودروساز‌ها، بالا بودن قیمت تمام شده خودرو، از موارد دیگری بود که از طرف نمایندگان مطرح شد.

223470