زرگر در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

لزوم همکاری بخش بازرگانی خارجی و تولید داخلی در سال آینده

یک کارشناس اقتصادی گفت: عرضه می تواند از طریق تولید داخلی یا واردات باشد. در اغلب کشورها وقتی که عرضه در بازار داخلی وجود نداشته باشد و برای دولت صرف نکند که به کارخانه ها سوبسید دهد مایحتاج را از طریق واردات تأمین می کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرده است: در سال 1400 هیچ چیز گران نمی‌شود و با توجه به پیش بینی های انجام شده ، رشد اقتصادی کشورما در سال آینده مثبت می‌شود ونرخ حامل های انرژی در سال ۱۴۰۰ ثابت است و هیچ چیز را گران نخواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

در این راستا برای تصریح این گفته معاون رییس‌جمهور و آیا این که این گفته ها عملیاتی می‌تواند شود یا خیر با کارشناس اقتصادی گفت و گو کرده ایم.

علی اصغر زرگر کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص وعده جدید آقای نوبخت که بیان کردند در سال آینده هیچ اقلامی گران نخواهد شد، اظهار داشت: در کل دنیا قیمت ها تابع عرضه و تقاضا هستند. زمانی که کالایی به وفور در بازار عرضه شود و بعد بر اساس تقاضا کاهش پیدا کند در حالی که عرضه وجود نداشته باشد قیمت کالا افزایش پیدامی کند.

زرگر بیان کرد: به طور مثال اگر فردی نیاز به پوشک بچه داشته باشد و در صورت مراجعه برای خرید آن مشاهده کند که پوشک وجود ندارد، مجبور پوشک را از فردی که تنها دارنده پوشک و تعیین کننده قیمت خریداری کند.


بیشتر بخوانید؛

لایحه ⁧‫بودجه ۱۴۰۰⁩ با مختصات فعلی قابل تصویب نیست

فراخوان پیشنهادات نخبگان برای اصلاح ساختار و توسعه در بودجه


وی افزود: اما اگر تقاضایی برای کالا افراد تعیین کننده قیمت وجود نداشته باشد آنها مجبورند قیمت ها را کاهش دهند. پس تنها با گفته آقای نوبخت اتفاق خاصی در قیمت ها رخ نخواهد داد. مسئله اینجاست که آیا قادر هستیم کالاهایی را که مورد نیاز مایحتاج مردم می باشد را به وفور در بازار عرضه کنیم؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر اینکار انجام شود شکی نیست که قیمت ها ثابت می ماند یا روند کاهشی در پیش می گیرد.عرضه می تواند از طریق تولید داخلی یا واردات باشد. در اغلب کشورها وقتی که عرضه در بازار داخلی وجود نداشته باشد و برای دولت صرف نکند که به کارخانه ها سوبسید دهد مایحتاج را از طریق واردات تأمین می کنند.

زرگر در پایان تأکید کرد: اگر در سال دیگر هم در حوزه بازرگانی خارجی کشور دچار مشکلات ارزی و نقل و انتقال پول باشد، سبب می شود اگر تولید داخلی کافی نباشد با مشکل کمبود کالا رو به رو شویم. لذا در سال دیگر به هماهنگی میان بخش تجارت خارجی و بخش تولید داخلی نیاز داریم.

223407