رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کبودراهنگ:

بزودی جایگزین پل تاریخی کوریجان احداث می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان از جایگزینی و احداث جایگزین پل تاریخی کوریجان به درخواست اهالی این منطقه در فاصله ۸۰۰ متری از این پل خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، پل کوریجان پلی تاریخی است که در 22 کیلومتری شمال همدان و در سمت چپ جاده همدان به تهران به چشم می‌خورد. پل‌ها به عنوان سازه معماری با نقش ارتباطی از جایگاه ویژه و مهمی در تمام دوره‌های تاریخی برخوردارند.

معماران در ساخت پل‌ها از مصالح بومی همان منطقه استفاده می‌کردند. سابقه ساخت پل‌ها در ایران به دوران هخامنشیان باز می‌گردد که برای ارتباط دو شهر یا روستا بر روی رودخانه‌هایی خروشان یا دره‌هایی عظیم ساخته می‌شدند. اوج معماری ایران در پل‌سازی را می‌توانید در دوران صفویان ببینید که پل‌های بسیاری از آن دوران در سراسر ایران بر جای مانده است. شهرهای غربی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند به طوریکه در شهرستان کبودراهنگ پلی به نام کوریجان وجود دارد.

این پل در روستایی به همین نام و بر روی رودخانه قره چای از دوران صفوی برایمان به یادگار مانده است. پل کوریجان را که با نام پل خانم نیز می‌شناسند، 5 دهانه بزرگ و 4 دهانه کوچک دارد. در ساخت پل کوریجان که فاقد تزئینات است از آجر و دهانه‌های جناغی استفاده کرده‌اند. این پل را در دوران قاجار و سال‌های اخیر به دلیل آسیب‌های وارد شده مرمت کرده‌اند که در حال حاضر هم اهالی روستا برای تردد خود از پل کوریجان استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید؛

مراتب ثبت ملی نسخه کتاب «قانون» بوعلی سینا به استاندار همدان ابلاغ شد


غلامی رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کبودرآهنگ در خصوص پل کوریجان در گفتگو با سایت خبری پرسون اظهار کرد: اهالی روستا به دلیل جنبه تاریخی این‌ پل خواستار ساخت جایگزین این پل شده اند.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: قرار است بزودی در فاصله ۸۰۰ متری از پل تاریخی کوریجان یک ‌پل جدید احداث شود.

وی با اشاره به اینکه این پل تاریخی مرمت شده اما نیاز به حفاظت بیشتر دارد گفت: امیدواریم در آینده نزدیک اعتبار مورد نیاز برای احداث پل جدید تخصیص یابد.

غلامی در خصوص اقدامات اداره میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری پل کوریجان خاطرنشان کرد: در زمینه فرهنگ سازی اهالی در استفاده درست از پل، نصب تابلوهای هشدار اقداماتی از سوی میراث فرهنگی شهرستان کبودرآهنگ انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون مکاتبات لازم با فرمانداری برای زیرساخت مسیر خاکی کنار پل انجام شده است که امیدواریم بزودی توسط شورای شهر و دهیاری جانمایی پل جدید انجام شود.

منیژه فرهانپور- استان همدان

222731