رئیس شورای اسلامی شهر  یزد در گفتگو با پرسون:

عدم توجه به قوانین؛ موجب معلولیت شهر یزد شده است/ مرکز تاریخی شهر جهانی یزد مهیای حضور معلولان

رئیس شورای اسلامی شهر  یزد گفت: متاسفانه در طول سال های اخیر توجه ای به قوانین دسترسی همه افراد جامعه به ویژه معلولان به امکانات شهری نشده و همین امر سبب معلولیت شهر یزد شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامعلی سفید در گفتگو با خبرنگار پرسون، با تبریک سوم دسامبر روز جهانی معلولان به این قشر از جامعه پیرامون اقدامات شورای پنجم برای دسترسی آنان به امکانات شهری گفت: قوانین و آئین نامه های فراوانی در خصوص دسترسی مناسب همه افراد شهر اعم از معلولان، کودکان، بانوان باردار و... به امکانات شهر وجود دارد اما متاسفانه در طول سال های اخیر توجه ای به این موضوع نشده و همین امر سبب معلولیت شهر یزد شده است.

وی افزود: بر همین اساس دوستان ما در شورای پنجم از سال گذشته توجه به این قشر از جامعه را در دستور کار خود قرار دادند و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز به عنوان مسئول این موضوع تعیین شد که در اولین اقدام با دعوت از گردشگران معلول کشور به یزد و ایجاد دسترسی به بافت تاریخی شهراین مهم رقم خورد و مهمانان معلول ما از شهر یزد بازدید کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: این اتفاق بسیار خجسته بود و در کشور بازتاب خوبی داشت به نحوی که از شهردار و رئیس کمیسیون خدمات شهری یزد توسط کمیسیون مناسب سازی کشور تجلیل و از یزد به عنوان شهر نمونه مناسب سازی معلولان یاد شد و حتی اعتباری نیز برای مناسب سازی خانه های معلولان اختصاص یافت.

سفید ادامه داد : البته پیرو اقدام سال گذشته در خصوص مناسب سازی شهر یزد، مصوبه ای مبنی برتشکیل کمیته مناسب سازی در شورا به تصویب رسید که اعضای اصلی آن رئیس شورا،روئسای کمیسیون های خدمات و عمران و همچنین شهردار یا نماینده وی هستند که این کمیته از بدو تشکیل هر هفته جلسه داشته و در این جلسات نیز مدیرکل بهزیستی یا معاونین این سازمان حضور داشتند.

وی در تشریح اقدامات اجرایی این کمیته هم اذعان داشت: در بازدیدهایی که از سطح شهر داشتیم به مجموعه خیریه مرحوم رسولیان واقع در میدان همافر برخوردیم که معلولان از دوران کودکی در این مرکز تحت تعلیم وتربیت بوده که تاکنون از این مرکز و حمایت هایی که باید از آن صورت گیرد غفلت شده بود برای نمونه پل عابرپیاده ای که روبروی این مرکز ایجاد شده مکانیزه نبوده و رمپ های در نظر گرفته شده نیز استاندارد نیستند و عملا معلولان نمی توانند از آن بدون کمک دیگران استفاده کنند یا پایه های پل برای روشن دلان عزیز ایجاد مزاحمت می کند بنابراین دستور جمع آوری پل صادر و مشاوری نیز برای ارائه یک طرح مناسب انتخاب کردیم.


بیشتر بخوانید؛

طرح مسکن مهر 75 معلول یزدی را صاحب خانه کرد


این مقام مسئول در حوزه مدیریت شهری با بیان اینکه متاسفانه در ساخت وسازهای گذشته به بحث مناسب سازی شهر و در دسترس بودن آن برای همه از جمله معلولان عزیز توجهی نشده اظهار داشت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم در تمامی پروژه های عمرانی از وجود مهندسین معلول به عنوان ناظر افتخاری استفاده کنیم و تحویل پروژه را منوط به امضای این ناظران افتخاری کردیم.

رئیس کمیته مناسب سازی شورای شهر یزد همچنین از ساماندهی چندین پارک سطح شهر برای دسترسی معلولان خبر داد و ابراز داشت: به عنوان شهر دوستدار معلول تمامی امکانات مورد نیاز معلولان را در این پارک ها به وجود آوردیم.

سفید با اشاره به اجرای ضربتی طرح ایحاد دسترسی برای معلولان ویلچر نشین از میدان همافر تا مرکز تاریخی شهر گفت: در این طرح شهرداران مناطق مختلف به صورت جهادی در حال آماده سازی مسیر بوده و کار اصلاح پیاده راه ها، کوچه های منتهی به خیابان و خطوط عابر پیاده در دست اقدام است که در روزهای آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و در همین راستا نیز مسئولان کشوری وزارت خانه های مرتبط به یزد سفر خواهند کرد.

این مقام مسئول در حوزه مدیریت شهری در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: البته اجرای این طرح در مناطق دیگری نظیر امامشهر و آزادشهر هم دیده شده و به مرور انجام خواهد شد ضمن اینکه این اقدام متوقف شدنی نیست و با برنامه ریزی های صورت گرفته مدیران آینده شهری نیز باید این مسیر را دنبال کنند.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

222723

مطالب مرتبط