بررسی وضعیت نشریات ایران؛

تیر خلاص گرانی بر شقیقه رسانه های نوشتاری

یادداشت/با رویه ای که در پیش داریم بی شک بسیاری از نشریات نوشتاری و مکتوب در سطح کشور و استان ها به سمت تعطیلی خواهند رفت.

سایت خبری پرسون- بدون تردید رسانه های نوشتاری اعم از روزنامه ها هفته نامه ها و به طور کلی نشریات و مطبوعات در تمام دنیا از مهمترین ارکان آگاهی بخشی و زیر بنای مردم سالاری و دموکراسی است و این رکن مهم اطلاع رسانی در تمام دنیا و‌بویژه کشور های پیش رفته ودر حالی که فضای مجازی و شبکه های مختلف خبری و ماهواره ای بر دنیای رسانه و خبر حکمرانی می کنند اما با این وجود روزنامه ها در خیلی از کشور ها همچنان به عنوان اولویت نخست خبر خوانی و آگاهی افکار عمومی محسوب می شوند و همچنان با تیراژ های میلیونی خود دنیای خبر را در تسخیر خود دارند.

«نیویورک تایمز» (The New York Times) روزنامه معتبر و مشهور آمریکایی است که دفتر آن در شهر نیویورک قرار دارد و هر روزه به طور هم‌زمان در ایالات متحده آمریکا و در دیگر نقاط جهان، چاپ و منتشر می‌شود. اعتبار و نفوذ روزنامه نیویورک تایمز در آمریکا به حدی است که از آن به عنوان«منبع ملی» یاد می‌شود. این روزنامه تاکنون موفق به دریافت ۱۱۲ جایزه پولیتزر (معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری) در دنیا شده‌است.

«دیلی میل» ( Daily Mail) یک روزنامه انگلیسی و مشهور در جهان است که به روزترین اخبار جهان در بیشتر حوزه‌ها را منتشر می کند. در هر رویدادی که به دنبال یک ایمیل ضروری در بازار کسب و کار هستید می توان آن در روزنامه دیلی میل پیدا نمود. در این روزنامه بخشهای مختلف خبری سراسر جهان پوشش داده می شود و بسیاری از خبرنگاران نقاط مختلف جهان که به این روزنامه دسترسی ندارند می توانند با دنبال کردن صفحه اینترنتی آن از اخبار روز جهان آگاه شوند.

همانطور که از نام این روزنامه پیداست واشنگتن پست(The Washington Post) یک روزنامه آمریکایی است. این روزنامه بزرگترین،قدیمی ترین و درگردشترین روزنامه شهر واشینگتن دی. سی. است. واشنگتن پست از صفحه اول، ملی، اخبار بین‌المللی، سیاست‌های تجار و مقاله و پیشنهادات تشکیل شده است که با بخش‌های دیگر نظیر اخبار عمومی، ورزش، مد دنبال می‌شود. پست فعالیت‌های خود را با گزارش‌هایی درباره کاخ سفید، کنگره و جنبه‌های دیگر دولت آمریکا متمایز می‌نماید.

«چاینا دیلی» (China Daily) روزنامه‌ای به زبان انگلیسی است که در جمهوری خلق چین چاپ می‌شود. اخبار و آخرین تحولات چین هر روز دراین روزنامه پوشش داده می شود. چاینا دیلی به دلیل سبک نوشتاری و نوع موضوعاتی که پوشش می دهد بسیار مشهور است همچنین بهره‌گیری از عکس‌های و تصاویر زیبا یکی از مهمترین ویژگیهای این روزنامه است که توسط بسیاری از خوانندگان آن دنبال می شود.

اما متاسفانه در کشور ما و علیرغم ظرفیت های بسیار خبری و مطبوعاتی و داشتن ‌پتانسیل های بی بدیل نویسندگی و‌ روزنامه نگاری رسانه های نوشتاری در حال ورشکستگی بوده و بسیاری از آنان تعطیل و ورشکست شده اند.

و‌ این در حالی است که متولیان سامان دهی نشریات و‌ حامیان آنها علی الخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم وعده های فراوان حمایتی که البته بسیاری از این وعده ها فقط در حد حرف و‌شعار مانده است هیچ اقدام در خور توجهی برای برون رفت نشریات از وضع موجود انجام نداده اند.

در استان های همانند کردستان و کرمانشاه وضعیت نشریات از بسیاری از استان های دیگر به مراتب وخیم تر است به طوریکه از بیش از 70 نشریه مکتوب در کرمانشاه به ندرت می توان کمتر از انگشتان یک دست را در میان آنان پیدا کرد که می توانند چاپ و منتشر شوند هرچند این تعداد نیز تعداد صفحات خود را کاهش داده اند و به چهار صفحه تنزل یافته اند.

هزینه های چاپ و‌ مافیای توزیع کاغذ و اجاره های دفاتر مطبوعاتی تیر خلاص را بر شقیقه نشریات مکتوب وارد آورده است

در ماههای گذشته خبرهای بسیاری از واردات کاغذ، کشف انبارهای احتکار کاغذ و افرادی که ارز دولتی برای واردات کاغذ گرفته‌اند منتشر شد اما اقدامات همچنان ناکافی است زیرا به گفته مدیران مسئول نشریات استانی کاغذ همچنان گران و با کمبود مواجه است و نشریات محلی برای انتشار هفتگی و روزانه از شمارگان و صفحات خود کاسته‌اند.

مدیران نشریات قدیمی که در بیش از دو دهه فعالیت مطبوعاتی از پس سختی‌های سال‌های گذشته بر آمده‌اند اما در برابر غول کاغذ کم آورده و راهکار موقت خود را کاهش صفحات و کاهش شمارگان قرار داده‌اند اما اذعان دارند که احتمال تعطیلی مطبوعه تحت مدیریت‌شان وجود دارد زیرا کاغذ با وجود گرانی همچنان کمیاب است.

گفته می شود 290هزار تن کاغذ که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده اما معلوم نیست کجاست؟

در این فضای بحرانی و به مدت یک ماه اخیر رسانه‌های دولتی و حاکمیتی و دارای ردیف بودجه اعتباری مانند روزنامه ایران، جام جم و همشهری در حال تعطیل شدن هستند بنابراین تکلیف روزنامه‌های شهرستانی به وضوح مشخص است و به این زودی سایر نشریات و روزنامه‌ها هم تعطیل می‌شوند و‌ موج و سونامی تعطیلی نشریات محلی همچنان و با شدت ادامه دارد و یحتمل طی ماههای اینده پیشخوان های دکه های مطبوعاتی خالی از نشریات خواهد شد.

سیدوحید حسینی ـ استان کردستان

210419