معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مطرح کرد؛

پرهیز از نگاه سلیقه ای برای توسعه و پیشرفت دانشگاه های فنی و حرفه ای

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در بازدید از دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه و پسرانه بابل گفت: به منظور پیشرفت و توسعه دانشگاه های فنی و حرفه ای استان باید از نگاه سلیقه ای و کلیشه ای بپرهیزیم.

به گزارش پرسون؛ محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در اولین سفر استانی به مازندران در اولین بازدید از شهر بابل ضمن بازدید از امکانات و تجهیزات آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه بابل به بررسی مشکلات پژوهشی و آموزشی این واحد پرداختند.


مریم طالبیان مدیر آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه بابل در ادامه این بازدید با تاکید بر نیاز مبرم این واحد آموزشی به تعداد اعضای هیئت علمی بیشتری افزود: در تخصیص اعتبارات آموزشی و سرانه های علمی سهم آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بسیار پائین است و همین نگاه موجب عدم انگیزه در دانشجویان می شود.


وی بیان کرد: موقعیت آموزشکده دخترانه بدلیل وجود دانشگاه بزرگ نوشیروانی از یک جهت و همچنین دانشگاه مادر مازندران از سوی دیگر موجب رشد و بالندگی و نگاه مساله محور و بدنبال آن رشد کارآفرینی در آموزشکده فنی دختران شده است.


پویا پاشایی معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران نیز با اشاره به وجود ظرفیت های عظیم در دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بسیاری از امکانات این آموزشکده با دانشگاه های تراز اول استان برابری می کند اما از این ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.

اصغرپور معاون آموزشکده فنی دختران نیز با اشاره به نیاز مبرم به ساختارسازی و اجرایی سازی دانشگاه های فنی و حرفه ای تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای با توان بسیار بالا و امکانات مطلوب قابلیت ارائه محصول باکیفیت را دارد اما به دلایل معیوب بودن سیکل تجاری و اقتصادی قادر به جمع بندی و تهیه پکیج کامل به منظور گسترش و انتشار آن در بازار را ندارد.


زارع رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای محمودآباد نیز با اشاره به مشکلات مرکز رشد دانشگاه و عدم صدور مجوزهای لازم اظهار داشت: مشکل تبدیل آموزشکده به دانشکده واحدهای فنی و حرفه ای خیلی زودتر‌ از این زمان باید حل می شد و امیدواریم با حضور و مدیریت هوشمندانه ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور این اتفاق رخ دهد و دانشگاه فنی حرفه ای یا نسل سوم به دانشگاهی در تراز ملی بدل شود.


قاسمی ریاست آموزشکده فنی و حرفه ای آمل نیز با تاکید بر همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل با دانشگاه های فنی و حرفه ای افزود: قدرت بالای دانشگاه در جذب دانشجو و حجم عظیم دانشجویان دانشگاه های فنی و حرفه ای یک بازوی محرک برای مدیران محسوب می شود تا با ارائه سیاست های درست بتوانند نظام آموزشی و مدونی را برای واحدهای فنی و حرفه ای ترسیم کنند.


روزبه مفیدیان عضو ارشد پژوهشکده فناوری نانو و از نخبگان علمی کشور نیز که در این بازدید دکتر جهانشاهی را همراهی می کرد با اشاره به لزوم همکاری نخبگان با واحدهای مختلف فنی و حرفه ای استان افزود:
در جامعه متعالی نخبگان بر اساس شایسته گزینی انتخاب شده و برای تدوین و ترسیم استراتژی کلان از علم و فکر آنها استفاده می شود. در حقیقت شایسته سالاری نه تنها موجب جلوگیری از واگذاری امور به افراد غیرمتخصص می شود بلکه سبب پیشرفت سریع و رفع موانع موجود بر اساس وصول امور به افراد متخصص و کاردانی می گردد که بر پایه اصول صحیح فراخوانی شده اند.

دکتر فتاحی رئیس آموزشکده پسران بابل نیز با اشاره به اینکه بخاطر شیوع ویروس کرونا بحث فنی در محیط آموزشی کاهش یافته ولی همچنان اساتید ما سخت و راسخ در آموزشکده حضور دارند و سنگرهای علمی را خالی نکردند.

فتاحی تکمیل ساختمان جدید آموزشکده را منوط به اختصاص بودجه جداگانه دانست و تاکید کرد: ساخت این واحد جدید ۱۳ سال بطول انجامید و هنوز تکمیل نشده است.

دکتر پیروی دانشیار دانشگاه نوشیروانی بابل نیز در جمع معاونین دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: همگرایی بین آموزشکده ها و عدم موازی کاری نیاز اساسی دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد.

وی تصریح کرد در اولین فرصت پیگیر عقد تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفه ای خواهیم بود تا از این طریق در پی اهداف مشترک و متعالی استان و بخصوص بحث پسماند و محیط زیست باشیم.

در ادامه ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران نیز به ارائه گزارش عملکرد و همچنین نقاط ضعف و قوت دانشگاه پرداخت و خواستار تسریع روند ساخت آموزشکده های استان و نیز تجهیز واحدهای مختلف از طریق محل اعتبارات و همچنین نگاه پژوهش محور به ساختار تشکیلاتی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور شدند.

وی اختصاص بودجه مساوی به مراکز فنی و حرفه ای را غیرعادلانه توصیف و تشریح کرد: تخصیص مساوی بودجه بدون در نظر گرفتن خروجی و توانایی استان ها در حوزه پژوهش و فناوری شایسته نیست و باید بر اساس عملکرد استان ها منابع مالی را توزیع کرد.

در ادامه جهانشاهی با استماع سخنان همکاران دانشگاه های فنی و حرفه ای دختران و پسران بابل و نیز دریافت نکته نظرات حاضران در جلسه به ارائه گزارش و نیز پاسخگویی به سوالات و رفع موانع پرداخت.

وی برخی کج سلیقگی ها و کم کاری ها در حوزه سازمان سنجش را دلیل آوردن اسم آموزشکده بجای دانشکده عنوان کرد و یادآور شد: در بسیاری از آئین نامه ها نیاز به تعریف شیوه نامه جدید نیست بلکه این آئین نامه ها به تفسیرهای درست احتیاج دارند.

وی با عنوان اینکه تعداد شرکت های دانش بنیان در حدود ۵۳۰۰ شرکت در کل کشور می باشد افزود: میزان درآمد این شرکت ها در حدود ۱۲۰ هزار میلیارد فروش می باشد که عدد بسیار خوبی است اما کمتراز ۲ درصد درآمد ناخالص ملی را شامل می شود.

جهانشاهی اضافه کرد: دانشگاه های فنی و حرفه ای باید از ظرفیت های امام جمعه بابل به منظور پیشبرد اهداف عالی و نیز کسب مشورت در امور جاری استان بهره ببرند و از ظرفیت های گسترده فکری و مشورتی ایشان به نحو احسن بکارگیری شود.

رئیس سابق بنیاد نخبگان مازندران گفت: در یکی از دیدارهای نخبگان با رهبر معظم انقلاب، ایشان فرمودند محرومیت استان زیر برگ های سبز استان پوشیده شده است و این مهم زمانی نمود پیدا می کند که ما بتوانیم از تمام ظرفیت های استان به منظور پیشرفت و تعالی آن بهره ببریم.

209717