مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت:

زیان باغداران مرودشت از ورود افراد فاقد تخصص در احداث باغ‌

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به ورود افراد فاقد تخصص در فعالیت‌های باغبانی این شهرستان گفت: احداث باغ‌ها خصوصا پسته، تامین پیوندک، تهیه نهال و… باید توسط افراد با تجربه و دارای مجوز صورت بگیرد.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ عزیز رحیمی با بیان این‌که با پیگیری‌های انجام‌ شده از فعالیت افراد غیر متخصص در این زمینه جلوگیری خواهد شد، تصریح کرد: پیوند‌های انجام شده توسط افراد غیرمتخصص، کیفیت پایین محصول، زیان بهره برداران و خشکی باغ‌ها را به همراه داشته است.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر دخالت افراد سودجو در احداث باغ‌ها، با رعایت فاصله کمتر بین درختان و کاشت تعداد بیشتری درخت دیده شده است، تصریح کرد: این درختان در سال دوم و در زمان پیوند زدن هزینه پیوند چندین برابری را به بهره‌بردار تحمیل خواهد کرد.
وی با بیان این‌که برای متقاضیان احداث باغ پسته کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، تصریح کرد: آموزش‌ها نیز توسط کارشناسان و افراد دارای مجوز و زیر نظر مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار می‌شود.
به گفته رحیمی، ضروری است برای خرید هرنوع اندام تکثیری از جمله پیاز زعفران، خرید نهال از نهالستان‌ها، خرید پیوندک گردو و بادام به منظور سرشاخه‌کاری این باغ‌ها، اصلاح و احیا باغ‌های زیتون و… نیز مشاوره با کارشناسان و یا مراکز خصوصی مورد تایید جهاد کشاورزی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت به فعالیت‌های ترویجی در زمینه احداث اصولی باغ‌ها اشاره کرد و افزود: نصب بنر در مراکز جهاد کشاورزی و اطلاع‌رسانی به متقاضیان در فضای مجازی در زمینه احداث اصولی باغ‌ها ضروری است و باید بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول، عدم وجود باغ‌های مادری استاندارد جهت تهیه اندام‌های تکثیری مورد نیاز در شهرستان و همچنین سودآوری بالای طرح‌های احداث باغ و نا آگاهی بهره‌برداران را دلیل عمده ورود افراد غیر متخصص در فعالیت‌های باغی شهرستان و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد.

رحیمی افزود: با توجه به فرا رسیدن زمان کشت زعفران، متقاضیان خرید پیاز زعفران نیز باید پیاز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند و توصیه می‌شود از مراکزی که در زمینه کشت و کار و کیفیت پیاز زعفران تخصص و آشنایی کافی ندارند، خرید نکنند.
در شهرستان مرودشت بالغ بر هفت هزار هکتار باغ از جمله پسته، بادام، گردو، انار، انگور، زیتون، انواع دانه دار و هسته دار‌ها و… وجود دارد.

208499