نجفی در گفت وگو با پرسون:

آمریکا از روابط میان ایران و عراق ناراضی است

یک کارشناس غرب آسیا گفت: روابط دو کشور ایران و عراق می‌تواند بسیاری از مشکلات دو طرف را برطرف کند و همگرایی در کشورهای غرب آسیا از مواردی است که مورد خوشایند آمریکا نیست.

محمدپارسا نجفی، کارشناس غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون در خصوص اهمیت ابعاد همکاری بین دو کشور ایران و عراق اظهار داشت: روابط ایران و عراق از یک مولفه مهم به نام هم جواری بهره مند است و طبعیت میکند. ایران و عراق به دلیل وجود 1500 کیلومتر مرز مشترک و همچنین تاریخ مشترک چند هزار ساله و علاوه بر این مشترکات دینی و اجتماعی و اعتقادی که بین دو کشور وجود دارد متحد طبیعی همدیگر محسوب می‌شوند و همگرایی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق می‌تواند برای هر دو کشور مزیت استراتژیک باشد.

نجفی بیان داشت: در سال‌های اخیر روابط بین دو کشور گسترش پیدا کرده ولی زمینه و فرصت برای افزایش این روابط به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تبادلات تجاری بسیارزیاد وجود دارد. افزایش هم گرایی در منطقه غرب آسیا برای آمریکا خوشایند نیست و آمریکایی‌ها نشان دادند در 17 سالی که در کشورعراق بودند تلاش بسیار زیادی کردند تا روابط عراق را با کشورهای همجوار از جمله ایران و سوریه کاهش دهند.


وی ادامه داد: به هر طریق عراقی ها مجبور هستند با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشند و یکی از مواردی که می‌تواند به آنها کمک کند استفاده از توانمندی‌های صنعتی ایران، به ویژه در زمینه واردات برق و گاز طبیعی از ایران است. جایگزین دیگری در این زمینه برای عراقی‌ها وجود ندارد، عراق یک سوم برق مصرفی خود را از ایران تامین می‌کند وحتی آن مقداری هم که برق را در داخل تولید می‌کند، گاز طبیعی مورد نیازکه برای تولید جریان الکتریسیته وجود دارد هم از ایران تامین می‌کند.


این کارشناس غرب آسیا مطرح کرد: در این راستا آمریکایی ها خیلی تلاش کردند که مانع این روابط شوند و کشور‌های دیگری را از جمله عربستان یا کویت جایگزین کنند اما این کشورها تمایلی نداشتند یا توانایی این را نداشتند برق عراق را تولید کنند. عراق برای ایران یک معبر و دروازه‌ای برای دسترسی به کشورهای جهان عرب محسوب می‌شود نمونه کوچک آن این است که اگر ایران بخواهد به سواحل دریا مدیترانه برسد از جمله کشور‌های سوریه و لبنان بهترین راه استفاده از مسیر ترانزیتی عراق است، که آمریکایی ها به شدت با آن مخالف هستند و در سال گذشته ما شاهد بمباران‌های متعدد به گذرگاه القائم عراق به شهر ابوکمال سوریه بودیم مسیری که می‌تواند برای ارتباط تجاری ایران با کشورهای جهان عرب مورد توجه قرار گیرد.


نجفی در پاسخ به سوال شرایط منطقه و جهان با توجه به صحبت هایی که کردید مقداری بهم ریخته است و خیلی از کشورهای غربی به خصوص آمریکا خیلی به بحث تعمیق روابط ایران و عراق حساسیت دارند،فکر می‌کنید چه اهمیتی در روابط بین ایران و عراق وجود دارد که باعث واکنش های متفاوتی از آمریکا و کشورهای غربی می‌شود؟ پاسخ داد: روابط دو کشور ایران و عراق می‌تواند بسیاری از مشکلات دو طرف را برطرف کند و همگرایی در کشورهای غرب آسیا از مواردی است که مورد خوشایند آمریکا نبوده است، آمریکایی ها در بیست سال گذشته تلاش بسیاری کرند تا از یک راهبرد اساسی در کشورهای غرب آسیا تبعیت کنند. این راهبرد ایجاد واگرایی یا درگیری میان کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا بوده که نتیجه آن را می‌توانید در درگیری‌ها، جنگ‌ها و مشکلاتی که در کشورهای منطقه وجود دارد را ببینید.بنابراین، این موضوع شامل حال روابط عراق و ایران نیز می‌شود. آمریکایی ها خیلی تلاش می‌کنند روابط دو کشور ایران و عراق را کاهش بدهند که این باعث افزایش مشکلات هر دو طرف می‌شود. وقتی روابط اقتصادی بین ایران و عراق کاهش پیدا کند مشکلات داخلی عراق هم افزایش پیدا می‌کند.

گفت و گو از مهسا اخلاقی

206638

مطالب مرتبط