قادری در گفت و گو با پرسون:

بایدن ویژگی شخصیتی و مدیریتی یک رییس جمهور را ندارد

یک کارشناس آمریکا گفت: در واقع دولت آمریکا در مدیریت تظاهرات های ضد نژادپرستانه که با خشونت زیاد در شهرها و ایالات های مختلف در حال انجام، ناتوان است. هر روز میشنویم که یک شهروند عموما رنگین پوست توسط پلیس این کشور به طرز فجیعی به قتل می رسند و این موضوع آتش اعتراضات را بیشتر می کند.

محمد قادری کارشناس آمریکا در گفت ‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص احتمال وقوع جنگ داخلی به دلیل سیاست های تبعیض آمیز و نژادپرستانه در آمریکا اظهار داشت: با توجه به نکته ای که توماس فریدمن اخیرا اشاره کرده به نظر می رسد شرایط چند ماه آینده ایالات متحده آمریکا، از نظر مسائل اجتماعی در داخل و مسائل سیاست خارجی و پیش رو بودن انتخابات 2020 در شرایط بحرانی قرار دارد.

قادری بیان کرد: سیاستمداران و کارشناسان و اهالی قدرت و سیاست در آمریکا به این جمع بندی رسیدند که ترامپ حتی اگر در انتخابات شکست بخورد از کاخ سفید بیرون نمی‌رود. از طرفی شرایط سیاسی و اجتماعی در این کشورغیر ثابت است و امکان بروز جنگ داخلی یا امکان بروز تحولی که منجر به بحران آفرینی سیاسی و امنیتی در این کشور شود را دارد.

وی ادامه داد: در واقع دولت آمریکا در مدیریت تظاهرات های ضد نژادپرستانه که با خشونت زیاد در شهرها و ایالات های مختلف در حال انجام، ناتوان است. هر روز میشنویم که یک شهروند عموما رنگین پوست توسط پلیس این کشور به طرز فجیعی به قتل می رسند و این موضوع آتش اعتراضات را بیشتر می کند.از طرفی رقیب دموکرات ترامپ هم بدون توجه ویژه به ریشه های این تحولات در ایالات متحده سعی می کند شخص ترامپ را مقصر این اتفاق بداند.

این کارشناس آمریکا بیان کرد: فضای تبلیغاتی در آمریکا در حال گسترش است و ادبیات به کار رفته در میتینگ ها و سخنرانی کارزارهای انتخاباتی دو تا حزب نشان دهنده فضای متعادل و آرامی نیست و ادبیات به کار رفته و توهین هایی که دوطرف بهم می کنند این فضا را تشدید می کند و از طرفی فضای بین المللی هم هماهنگ با رفتارها و سیاست های ترامپ نیست. سیاست های نابخردانه ترامپ در مورد آنهایی که به زعم ترامپ دشمن آمریکا هستند و هم در مواجه با دوستان آمریکا به نوعی همه را از آمریکا دور کرده است.

قادری ادامه داد: در حال حاضر ترامپ شرایط دشواری دارد. اما با این حال فضا انتخاباتی نسبت به بایدن برای ترامپ مثبت تر است. به دلیل اینکه در آمریکا رای مردم الزاما تعیین کننده نهایی نیست و رای الکترو کالج ها که در نهایت رییس جمهور را تایید می کنند و این درحالی است که الان اگر در نظرسنجی ها رای مردمی بایدن یازده درصد به نفع بایدن است ولی رای الکتروکالج ها این وضعیت را ندارد و به نفع ترامپ است.

وی مطرح کرد: اگر تراپ حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نشود وانتخابات بخواد به دادگاه عالی ارجاع پیدا کند، ترکیب دادگاه عالی شش به سه به نفع جمهوری خواهان است و احتمال اینکه در دعوای نهایی دادگاه عالی بخواد ترامپ را تایید کند، بیشتر است. ضمن اینکه دموکرات ها نتوانستند برنامه ایجابی از خود ارائه کنند و بیشتر سعی کردند روی گاف ها یا نقطه ضعف های ترامپ مانور دهند بنابر این مردم آمریکا یک برنامه ی منسجم و مشخص از سوی دموکرات ها ندیدند.

این کارشناس آمریکا در خصوص بایدن اظهار داشت: بایدن ویژگی های شخصیتی و مدیریتی یک رییس جمهور آمریکایی را ندارد و به همین دلیل شرایط انتخاباتی آمریکا پیچیده تر می شود. از طرفی ترامپ در سخنرانی خودسحاضر نشد انتقال مسالمت آمیز قدرت را تضمین دهد و این موضوع نگرانی ها را افزایش می دهد.

قادری در خصوص احتمال جنگ داخلی در آمریکا تصریح کرد: اگر جنگ داخلی به معنای حمایت مردم از یک جریان سیاسی در مقابل یک جریان سیاسی دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. اما احتمال برخورد مردم با کلان ساختار سیاست و حکومت در ایالات متحده زیاد است زیرا بسترهای این امر طی دو ماه گذشته با قتل وحشیانه جورج فلوید فراهم شده و از طرفی ممکن بین دوتا حزب درگیری هایی رخ دهد. اما از آآنجایی که دو تا حزب به هرحال در ساختار حاکمیت و قدرت در آمریکا وجه مشترک دارند بعید است که اینها خودشون بخواهند با یک جنگ داخلی اوضاع را متشنج کنند.

206635