کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با پرسون؛

آمریکا زبان تکریم را جایگزین زبان تحریم کند

کارشناس مسائل آمریکا درباره رفتار امریکا علیه ایران درخصوص مکانیسم ماشه، گفت: اقدام عاقلانه ایالات متحده، برگرداندن وضع به حالت سابق و جبران خسارت اقتصادی به ایران است و باید برای استقلال ملت ها احترام قائل شود و زبان تکریم را جایگزین زبان تحریم کند.

دکتر سپهر عبدالله پور کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با سایت خبری پرسون، درباره پیام بی توجهی اروپا نسبت به تصمیم یک‌جانبه آمریکا و دولت ترامپ علیه ایران و سایر شرکا‌ی برجام در آستانه انتخابات این کشور، بیان داشت: این کشور از تحریم به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار تهدید اقتصادی، علیه جمهوری اسلامی ایران‌ استفاده کرده است؛ با ایجاد فشار حداکثری و راه اندازی کمپینی علیه ایران نیز به نتیجه مطلوب خود نرسیدند چراکه انتظار داشتند ظرف یک سال اقتصاد ایران با فروپاشی مواجه شده و در نهایت به هدف نهایی یعنی سقوط نظام برسد.

وی با بیان اینکه ایالات متحده تنها با 2 رای موافق در شورای امنیت مواجه شد، افزود: آنچه مسلم است بیش از دو سال از تحریم یکجانبه آمریکایی‌ها می‌گذرد آمریکا همه خسارت‌های یک جنگ کامل را بر اقتصاد ایران تحمیل کرد اما نتیجه دلخواه را کسب نکرده است به همین علت سراغ شورای امنیت رفت. اتحادیه اروپا نیز در این مورد حاضر به همکاری و همراهی وی نشدند در نتیجه امروز آمریکا دچار یک انزوای بی نظیری شده که در گذشته نمونه آن آن را مشاهده نکردیم.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا نتوانست اهداف خود را پیش ببرد، بیان داشت: دولت آمریکا متوجه شده است که قدرت اجرایی کردن تحریم‌ها را در سازمان ملل ندارد و نمی‌تواند متحدان اروپاییش را با خود همراه سازد. از این جهت در صدد برآمده تا بار دیگر تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه خود را جایگزین تحریم‌های بین‌المللی کند.

عبدالله پور ادامه داد: اقدام عاقلانه ایالات متحده، برگرداندن وضع به حالت سابق و جبران خسارت اقتصادی به ایران است و باید برای استقلال ملت ها احترام قائل شود و زبان تکریم را جایگزین زبان تحریم کند.

وی با بیان اینکه با افزایش اقدامات ضدایرانی واشنگتن بسیاری از کشورهای درگیر با برجام به ویژه روسیه و چین از آمریکا خواستند تلاش‌ها برای نابودی توافق هسته‌ای را متوقف کند، گفت: تعهدات طرف های باقی مانده تنها بر روی کاغذ بود و بصورت عملی اقدامی از سوی آن ها صورت نگرفت و تنها در برابر فضای رسانه ای ترامپ را همراهی نکردند اما به تعهدات خود نیز عمل نکردند.

عبدالله پور ادامه داد: در طول یک سال بعد از خروج‌ آمریکا از برجام ایران با صبر استراتژیک به اروپا فرصت داد تا راهکاری اجرای تعهدات برجامی خود بیابد، اما پس از یک سال و بعد از مشاهده بی عملی اروپا، ایران کاهش تعهدات برجامی خود را عملیاتی کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه رویکرد شرکای فعلی در برجام خنثی محسوب می شود، گفت: اکنون بهتر است اروپاییها به جای به فکر ایفای تعهدات خود باشند. همانطور که بی عملی و بی تفاوتی ماه‌های اخیر کمکی به حفظ برجام نکرده، رویکردهای تهدید محور هم کمکی به این امر نخواهد کرد و بهتر است شرکای اروپایی برجام راهی برای ایفای تعهدات برجامی خود پیدا کنند.

206227