یادی از سردار شهید "محمد ابراهیم همت"

یادداشت/بی شک صلابت، اقتدار و استقامت فراموش نشدنی فرمانده پر افتخار لشکر محمدرسول‍الله (ص) در جریان عملیات خیبر در منطقه طلائیه و تصرف جزایر مجنون و حفظ آن با وجود پاتک های شدید دشمن، از افتخارات تاریخ دفاع مقدس محسوب می ‍شود.

پرسون؛شامگاه 30 شهریور ماه یعنی درست در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس ملت بزرگ ایران، حاجیه خانم "نصرت همت"، مادر گرامی شهید والامقام سردار سرافراز حاج "محمد ابراهیم همت" فرمانده رشید و پرافتخار لشکر مقتدر محمد رسول الله (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس پس از گذشت 37 سال از فراغ فرزند به لقاء الله و دیدار فرزند شهیدش پیوست.

ضمن تسلیت درگذشت این مادر صبور و مقاوم به بازماندگان خانواده شهید "همت" و طلب مغفرت و علوّ درجات برای آن مرحوم و فرزند شهیدش، فرصت را مغتنم شمرده و یادی نیز از سردار بزرگ خیبر شهید"محمد ابراهیم همت" کرده و مختصری از زندگی پربار آن شهید گرانقدر را مرور می کنیم.

شهید همت در 12 فروردین 1334 هجری شمسی در شهرستان شهرضا و در خانواده ای مؤمن و متدین پا به عرصه حیات گذاشت. بعد از گذراندن دوران تحصیل و اخذ دیپلم به سربازی رفت و پس از پایان خدمت سربازی شغل معلمی را برگزید و در روستاهای شهرضا مشغول تعلیم و تربیت نسل آینده این مرز و بوم شد. همان زمان بود که از طریق آشنایی با چندتن از روحانیون با افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) آشنا شد.

بعد از آشنایی با امام خمینی (ره) به فعالیت های انقلابی رو آورد و اقدام به انتشار پیام ها و سخنرانی های امام در بین مردم می کرد تا جایی که از سوی ساواک دستور ترور او را صادر کرده بودند اما خداوند ورق را برای او برگرداند و آنانی که به دنبال از بین بردن نیروهای انقلابی بودند خودشان از بین رفتند.

شهید "همت" پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و پس از سازماندهی این نیرو، مسئولیت روابط عمومی سپاه را برعهده گرفت. اقدامات فرهنگی وی در ابتدای تشکیل سپاه بسیار درخشان بود و باعث شد تا او مورد توجه فرماندهان عالی رتبه سپاه قرار گیرد.

شهید همت نقش مهمی در نجات مردم غرب کشور از دست متجاوزان و گروهک های ضد انقلاب داشت. او در خرداد سال ۱۳۵۹ به منطقه کردستان که بخش هایی از آن در چنگال گروهک های مزدور گرفتار شده بود، اعزام و با توکل به خدا و عزمی راسخ مبارزه بی امان و همه جانبه ای را علیه عوامل استکبار جهانی و گروهک های خودفروخته در کردستان شروع کرد و این سرزمین را از دست آنان نجات داد.

بد نیست بدانید که سپاه پاسداران پاوه از مهر ۵۹ تا دی ماه ۶۰ بافرماندهی مدبرانه او عملیات موفق در خصوص پاکسازی روستاها از وجود اشرار، آزادسازی ارتفاعات و درگیری با نیروهای ارتش بعث داشته است. با شروع جنگ تحمیلی، شهید همت به جبهه های حق علیه باطل رفت و در آنجا نیز خدمات شایان توجهی برجای گذاشت و افتخارهای زیادی را آفرید.

شهید "همت" در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس در سمت معاون تیپ محمدرسول الله (ص) فعالیت و تلاش تحسین برانگیزی را در شکستن محاصره جاده شلمچه ـ خرمشهر انجام داد و به حق می توان گفت که او و رزمندگان تحت امرش سهم بسزایی در فتح خرمشهر داشتند.

در سال ۱۳۶۱ با توجه به شعله ور شدن آتش فتنه و جنگ در جنوب لبنان به منظور یاری رساندن به مردم مسلمان و مظلوم این منطقه که مورد هجوم ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند راهی آن دیار شد و پس از 2 ماه حضور در این خطه به میهن اسلامی بازگشت.

با شروع عملیات رمضان در تاریخ 21 تیرماه 1361 درمنطقه "شرق بصره" فرماندهی تیپ ۲۷ حضرت رسول اکرم (ص) را برعهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه کرد.

در عملیات مسلم بن عقیل و محرم ـ که او فرمانده قرارگاه ظفر بود ـ سلحشورانه با دشمن زبون جنگید. در عملیات والفجر مقدماتی بود که شهید"همت"، مسئولیت سپاه یازدهم قدر که شامل لشکر ۲۷ حضرت محمدرسول الله (ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) بود را برعهده گرفت. سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر ۲۷ تحت فرماندهی شهید "همت" در عملیات والفجر ۴ و تصرف ارتفاعات کانی‍مانگا در آن مقاطع از جمله اتفاقات مهم دوران دفاع مقدس به شمار می آید که هرگز از خاطره ها محو نخواهد شد.

سرانجام این شهید والامقام در 24 اسفند 1362 در عملیات پیروزمندانه خیبر هنگامی که به جلو رفته بود تا وضع جبهه توحید را بررسی کند یک گلوله توپ به کنارش اصابت کرده و به آرزوی دیرینه اش یعنی شهادت می رسد.

بی شک صلابت، اقتدار و استقامت فراموش نشدنی فرمانده پرافتخار لشکر محمدرسول‍الله (ص) و رزمندگان تحت امرش در جریان عملیات خیبر درمنطقه طلائیه و تصرف جزایرمجنون و حفظ آن با وجود پاتک های شدید دشمن، از افتخارات دفاع مقدس محسوب می شود.

شهید "همت"، حقیقتاً عارفی وارسته و ایثارگری سلحشور و اسوه‌ای برای دیگران بود. سخن و عمل او در هم آمیخته و از جمله کسانی بود که هرکاری را نخست خود انجام می داد و سپس به دیگران سفارش می‌کرد. با آنکه فرمانده لشکر بود اما در همه عملیات ها جلوتر از دیگر رزمندگان می رفت و همیشه در صحنه های نبرد حاضر بود.

او شرف و فضیلت انسان مؤمن و مسلمان را به نمایش گذاشت، او جز خدا به هیچ‌چیز دیگر نمی اندیشید و به عشق رسیدن به هدف‌های متعالی اسلامی و کسب رضای خدای منان شب و روز تلاش می کرد و سخت‌ترین و مشکل‌ترین مسئولیت‌های نظامی را با کمال خوش رویی و اشتیاق و آرامش خاطر می‌پذیرفت.

شهید همت از سن 10سالگی در تمام فراز و نشیب‌ها و بحران‌های سیاسی و نظامی اهتمام خاصی نسبت به نماز داشت. او نماز اول وقت را بر همه چیز مقدم می‌شمرد و از تلاوت قرآن و دعا و توسل غفلت نمی ورزید. او به راستی همه چیزش را فدای انقلاب کرده بود. هنگام نبرد، گاه ساعت‌های طولانی به ستیز با دشمنان می‌ایستاد تا اینکه از فرط خستگی بیهوش می شد. این شهید والامقام علاقه بسیار زیادی به امام خمینی (ره) داشت و فرمان ولی فقیه را بر هر فرمان و دستوری مقدم می دانست و همیشه به سربازی برای ولایت افتخار می کرد.

در پایان باید متذکر شوم که دوران دفاع مقدس، کم از این دست افراد نداشته است این دوران را باید حقیقتاً یکی از دوران های الگوساز برای تمام بشریت دانست چرا که انسان های والایی در این دوران تحت رهبری امام خمینی (ره) در مکتب جبهه و جهاد تربیت یافتند که نمونه آنها شاید در هیچ یک از دوران ها یافت نشود.

امروز دفاع مقدس ما 40 ساله شد. بد نیست با مرور آن دوران و گرامی داشتن یاد و خاطره رشادت ها و از جان گذشتگی های مردان بزرگ ایران زمین بیش از پیش بر حفظ جایگاهی که امروز در آن هستیم بکوشیم و بدانیم که تنها راه پیروزی صبر و مقاومت و از خود گذشتگی است و این تجربه ای است که از دفاع مقدس و مقاومت 8ساله ملت ایران به دست آمده و باید این تجربه را به نسل های آینده منتقل کنیم.

منابع: بخشی از زندگی نامه شهید همت از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت و پایگاه اطلاع رسانی هیئت رزمندگان اسلام برداشت شده است.

نویسنده: سردار" محمدرضا میرحیدری"، فرمانده انتظامی استان اصفهان

206118