علی اکبر دارینی در گفت و گو با پرسون:

آمریکا در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران ناکام ماند

کارشناس مطالعات آمریکا گفت: برای نخستین بار در تاریخ است که یک عضو دائم شورای امنیت نمی تواند به هیچ یک از اهداف خود برس، آمریکا در اعمال تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران شکست خورده و ناکام مانده است.

دکتر علی اکبر دارینی در گفت و گو با سایت خبری پرسون، با اشاره به مخالفت گسترده اعضای شورای امنیت سازمان ملل با درخواست آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیزم ماشه، درباره استدلال آمریکا برای هیاهوی تبلیغاتی تحریمی علیه ایران اظهار داشت: ایالات متحده در چارچوب عضوی از شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است مکانیسم ماشه را فعال می کند و تمام تحریم های پیشین شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند اما نزدیکترین همپیمانان امریکا مانند فرانسه بریتانیا و آلمان، در اروپا نیز چنین استدلالی را غیر عقلانی و غیرحقوقی ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: چراکه امریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ یکجانبه از برجام بیرون رفت و اولین شرط برای فعال کردن مکانیسم ماشه، عضویت در برجام است حال آنکه امریکا دیگر عضو برجام نیست و نمی تواند به مکانیسم ماشه دسترسی داشته و آن را فعال کند، بنابراین آنچه که در نیمه شب، ایالات متحده اعلام کرد تنها تلاشی یک جانبه برای بازگشت تمام تحریم ها و قطعنامه های پیشین شورای امنیت است.

این کارشناس مطالعات آمریکا با بیان اینکه در واقعیت هیچ تغییری رخ نخواهد داد، افزود: امروز اروپا، روسیه و چین بارها موضوع خود را روشن کرده اند که تحریم‌ها علیه ایران باز نخواهند گشت همچنین تحریم تسلیحاتی نیز در ۲۷ مهرماه لغو خواهد شد و برای نخستین بار ایالات متحده در شورای امنیت به طور بی‌سابقه ای منزوی شده است.

دارینی با اشاره به اینکه از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل 13 کشور با آمریکا مخالفت کردند، اظهار کرد: آنچه که اعلام شد در حقیقت نشانه ی شکست سیاست آمریکا در قبال ایران است و امریکا پس از این نیز قادر به فعال کردن آن نخواهد بود.

وی درباره تلاش یک جانبه آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران با توجه به نداشتن هیچ گونه سمتی در برجام، ادامه داد: ایالات متحده تلاش خواهد کرد تمام تحریم ها را علیه ایران بازگرداند و کشورها را برای آنکه هیچگونه همکاری با ایران نداشته باشند، تحت فشار قرار می دهد اما احتمال موفقیت آن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران بسیار اندک است. از ۲۷ مهرماه نیز تحریم تسلیحاتی لغو خواهد شد و ایران بصورت قانونی و در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مجاز به خرید و فروش تسلیحات متعارف خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: از اروپا انتظار همکاری یا فروش تسلیحات به ایران را نداریم چراکه اروپا به طور کلی در اردوگاه امریکا بوده است اما ایالات متحده نیز در جلوگیری از آن تلاش خواهد کرد. انتظار می رود در چند روز آینده با فشار یک جانبه، دونالد ترامپ فرمان اجرائی مبنی بر اجرا نکردن تحریم های شورای امنیت یا فروش اسلحه به ایران صادر کند تا در صورت تخطی کشورها از آن فرمان مورد تحریم آمریکا قرار بگیرند.

وی ادامه داد: آمریکا آنچه در دست داشته را به کار برده و فشارهایی که می‌توانست اعمال کند را اعمال کرده است؛ بعید به نظر می رسد که فراتر از این کاری از دست ایالات متحده بر بیاید.

دارینی با تاکید بر اینکه در روزهای گذشته دولت امریکا منزوی تر از گذشته است چراکه اروپا مخالف یکجانبه گرایی آمریکاست، گفت: برای نخستین بار در تاریخ است که یک عضو دائم شورای امنیت نمی تواند به هیچ یک از اهداف خود برسد و از دیگر اعضا می خواهد تا قطعنامه شورای امنیت که خود تایید کردند را اجرا نکنند و بدتر آنکه از دیگر اعضا میخواهد تا قطعنامه ۲۲۳۱ که به تصویب شورای امنیت رسیده است را نقض کنند.

در پایان این کارشناس مطالعات آمریکا تاکید کرد: در یک جمع بندی کلی، آمریکا در اعمال تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران شکست خورده و ناکام مانده است.

205953