پرسون معرفی میکند:

بازار وکیل شیراز یکی از تاریخی ترین بازارهای ایران

بازار وکیل که بازمانده دوران زندیه است آینه تمام قد از شکوه و جلال حکومت این سلسله می‌باشد.

فارس _ سایت خبری پرسون :شیراز از دیرباز یکی از مهمترین شهر های ایران و فلات جنوبی بوده و در دوره های مختلفی همچون آل مظفر مقر حکومتی بود. پس از آن که کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت کشور انتخاب کرد، طی 2 دهه، آبادانی و رفاه زیادی در شهر زیبای شیراز ایجاد گشت. ثبات و امنیت با ساخت حصارها، قلعه ها، کاروانسرا ها و . . . به شهر بازگشت. درمیان تمام بناهای ساخته شده، مجموعه بی نظیر بازار وکیل مانند گوهری می درخشید. شروع ساخت این مجموعه بزرگ حدودا از سال 1137 خورشیدی آغاز شد و تا سال 1156 توسعه و تکمیل آن 21 سال به طول انجامید.بازار وکیل که بازمانده دوران زندیه است آینه تمام قد از شکوه و جلال حکومت این سلسله می‌باشد. ساخت بازار وکیل به زمانی باز‌ می‌گردد که کریم خان زند در سفرش به شهر لار و بازدید از بازار آن دستور ساخت بازاری را داد که از نظر معماری شبیه به بازار لار باشد. هدف کریم خان از ساخت بازار وکیل، ایجاد کردن مکانی برای دادوستد ،خرید و فروش و حتی امانت‌داری بوده است به گونه‌ای که مردم وسایل خود را به امانتداران می‌سپردن و در مواقع لزوم آن را پس می‌گرفتند.
بازار وکیل نیز همانند تمام بازارهای قدیمی ایران دارای سراها و راسته‌های مختلفی است که بر اساس نوع و دسته‌مغازه‌هایی که در آن فعالیت دارند نام‌ گذاری شده اند. مانند راستای بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و شمشیرگرها است. از طریق ۵ درب ورودی می‌توانید داخل بازار شوید.

چندی پیش نیز اسنادی تجاری که بیش از 100 سال قدمت داشتند در بازار وکیل کشف شد. در این اسناد لیست قیمت ها، خریدها و فروش ها و مواردی مربوط به بازار و تجارت وجود داشت. بازار وکیل در 17ام تیر سال 1351 ثبت ملی شد.

معماری بازار وکیل شیراز

اگر به سقف بازار وکیل نگاه کنید متوجه روزنه‌هایی در آن می‌شوید که برای روشن کردن بازار درنظر گرفته شده است. همچنین این سوراخ‌ها مانع از ورود بیش‌از اندازه آب باران به داخل بازار می‌شوند. سقف بازار وکیل همانند بازار قیصریه اصفهان بلند و مرتفع است اما به طور کلی از نظر عرض داراهای راهروهای وسیع‌تری می‌باشد. ارتفاع کلی طاق‌ها از سطح زمین حدود ۱۰ متر است که علت آن تهویه مناسب برای فضای بازار است. یکی از ویژگی‌های بارز این بازار ایجادکردن تهویه مناسب توسط پنجره‌‌هایی است که بالای درب مغازه‌ها تعبیه شده است.
یکی از ویژگی‌هایی که با ورود به بازار وکیل توجه شما را جلب می‌کند، قرار گرفتن حجره‌ها و مغازه‌ها در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین است. علت چنین کاری در امان بودن مغازه‌ها از رطوبت و نم بوده است. البته در گذشته این اختلاف سطح بیشتر بوده است اما امروزه با پرکردن کف بازار تنها ۵ الی ۶ پله تا ورودی درب مغازه فاصله است. مغازه‌ها دارای پستو( انباری کوچک در داخل مغازه) و پیشخوان‌هایی هستند که طرح ترنج بر آن حکاکی شده است و اکثرا در دوطبقه ساخته شده اند.
چیزی که باعث استحکام این بنا شده در طول سالیان سال و بلاهای طبیعی چون زلزله بوده است استفاده از مصالحی چون گچ و آجر می‌باشد که بر روی تخته سنگ‌های بزرگی بنا شده است.

بخش های مختلف بازار وکیل

مانند تمام بازارهای سنتی، بخش های مختلف بازار وکیل هم در قدیم به نسبت مشاغلی که در هر بخش بازار تجمع کرده بودند به نام های خاصی مثل بازار بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها و اسامی از این دست شناخته می شدند. در حال حاضر هم با وجود جریان داشتن امور اقتصادی و داد و ستد در بازار وکیل روح اصلی بازار حفظ شده اما قسمت های مختلف بازار با نام هایی مثل بازار وکیل جنوبی و بازار روح الله روی تابلوهای راهنما نشان داده شده است.

بازار نو

این قسمت که به دست میرزایوسف اشرفی‌مازندرانی، یکی از وزرای فارس بود ساخته شده است باعث توسعه راسته شمالی شد. در این راسته طویل هرآنچه می‌خواهید را می‌یابید.چهار سوق: به قسمتی از بازار که دو راسته اصلی( شمالی ـ جنوبی و شرقی‌- غربی ) به هم می‌رسند و فضایی همانند چهار راه به وجود می‌آورد. استفاده از گوشواره،طاق و کنج‌هایی که روی آن حکاکی شده باعث شده این قسمت از بازار دارای چشم‌نواز ترین معماری باشد. در قدیم در این محل حوض مرمری وجود داشت اما متاسفانه درطی عملیات بالا آورن سطح زمین بازار این حوض مدفون شده است.

راسته شمالی

این راسته یکی از اصلی ترین راسته‌های بازار است که شامل ۸۲ مغاطه و ۴۸ طاق است. در این راسته می‌توانید مغازه‌‌های فروش ترمه و کلاه دوزی را بیابید. این راسته از دروازه اصفهان شروع و تا چهار سوق ادامه دارد.راسته جنوبی: این راسته که به راسته بزازان( پارچه فروشان) معروف است از ۲۲ مغازه تشکیل است. اکثر مغازه‌‌‌های این راستا به فروش صنایع دستی شیراز مشغول هستند اما درگذشته این راستا مکانی برای ساخت سلاح سرد بوده است.

سرای مشیر

این قسمت که به سرای گلشن نیز معروف است درواقع از بازار وکیل جدا است اما همه آن را جزئی از بازار می‌دانند، در ضلع جنوبی بازار وکیل قرار گرفته است. حجره‌هایی که دارای درهای چوبی از جنس ساج است و به زیبایی هرچه تمام منبت‌کاری شده تجلی‌گاه معماری باشکوه و شم نواز دوران قاجار است. این سرا یکی از زیبا ترین بخش‌ها است که یک حوض بزرگ هشت ضلعی در وسط آن خود نمایی می‌کند. درخت های نارنج اطراف حوض باعث زیبایی بیشتر این سرا شده است. در سمتی از حیاط این سرا ساختمانی زیبا قرار گرفته است که با کاشی های شگفت انگیزی زینت یافته. در قسمت طاق این سردر سنگی از جنس مرمر قرار گرفته که توضیحاتی درباره علت ساخت و سازنده این بنا روی آن حک شده است.

در سرای مشیر می‌توانید صنایع دستی با ارزشی چون خاتم سازی، معرق، حکاکی و قلم زنی روی مس و برنج، سنگ‌های تراش خورده قیمتی را ببینید.

در نزدیکی بازار وکیل میتوان از جاهای تاریخی دیگری از جمله :حمام تاریخی وکیل _ارگ کریم خان_موزه پارس_ مدرسه خان_آب انبار وکبل_موزه خانه فروغ الملک_موزه هنر مشکین فام_خانه تاریخی منطقی‌ نژاد_شاه چراغ شیراز_مسجد نصیرالملک_خانه زینت الملک_موزه سنگ هفت تنان دیدن نمود

نوا نیکو _ استان فارس

195145