در خراسان شمالی

مسئولان بی‌خیال بازار مرغ و شیر شدند

چندی پیش گزارشی از گرانی خودسرانه قیمت شیر منتشر شد که در آن اعلام شده بود هر کیلو شیر 3 هزار و 500 تومان به واحدهای صنفی تحویل داده می شود که 4 هزار تا 4500 تومان به دست مصرف کنندگان می رسد، در پی این گزارش متولیان امر اعلام کردند این مسئله در حال پیگیری است و بازدیدهایی برای مشخص شدن تخلفات صورت گرفته در گرانی شیر انجام می شود، حتی گفته شده بود با شناسایی متخلفان، آمار تخلفات و افراد متخلف اعلام می شود.

به گزارش پرسون؛ پس از 2 هفته با پیگیری های انجام شده مشخص شد این مسئله به فراموشی سپرده شده و به غیر از چند مورد بازرسی، اقدام دیگری انجام نشده است که در همین خصوص معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان شمالی گفت: اگر چه بازرسی هایی در چند روستا انجام شد اما به دلیل جلسات و موضوعات دیگر، مسئله گرانی شیر پیگیری نشد.

وی با این وجود اعلام کرد: آمارها و موضوعات را بررسی می کنم و اگر خبری در این مورد بود اطلاع می دهم.

این درحالی است که طی این مدت شهروندان زیادی از گرانی شیر و حتی دو نرخی بودن آن در واحدهای صنفی مختلف گلایه داشتند.

بر همین اساس طی مصاحبه هایی که با چند فروشنده شیر داشتیم یکی از فروشندگان اعلام کرد: واحدهایی که با فروشندگان شیر قرارداد دارند شیر را 3 هزار تا 3 هزار و 100 تومان تحویل می دهند اما واحدهایی که قرارداد ندارند اکنون آن را 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 600 تومان تحویل می دهند که با احتساب سود قانونی قیمت شیر برای مصرف کننده به 4 هزار تا 4 هزار و 500 تومان افزایش می یابد.

وی افزود: با این که برای افزایش نرخ شیر هیچ گونه مصوبه ای داده نشده است اما از 2 تا 3 ماه قبل شاهد افزایش قیمت ها از سوی فروشندگان شیر هستیم.

وی اظهار کرد: اکنون شیر تنها به واحدهایی که با فروشندگان قرارداد دارند 3100 تومان فروخته می شود که به آن ها هم اعلام شده است از اول مهر به واحدهای دارای قرارداد شیر کیلویی 3500 تا 3600 تومان فروخته خواهد شد.

یکی دیگر از فروشندگان نیز گفت: متأسفانه بازار لبنیات را به حال خود رها کرده اند و هر کسی برای کسب سود بیشتر تلاش می کند و در نهایت فروشندگان واحدهای صنفی که در دسترس ترین هستند به علت گران فروشی جریمه می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با این که عمده مشکل گرانی شیر مشخص است اما متولیان امر رسیدگی به این مسئله را به تأخیر می اندازند.

در این میان رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان و لبنیات فروشان بجنورد نیز گفت: حدود 2 تا 3 ماه گذشته بر اساس گزارش های رسیده در زمینه گرانی شیر، با متولیان امر مکاتبه ای داشتیم که مقرر شد این مسئله پیگیری شود اما به نظر می رسد هنوز هیچ اقدام تأثیرگذاری در این زمینه انجام نشده است و همچنان شیر با قیمت های بالا به واحدهای صنفی تحویل داده می شود.

«قاسم زاده» افزود: واحدهای صنفی که با فروشندگان قرارداد ندارند و ناگزیر به پرداخت 3 هزار و 400 تومان بهای شیر هستند هر روز طی تماس های مکرر، خواستار پیگیری مسئله می شوند.وی خاطرنشان کرد: طی مکاتبه ای که داشتیم، کارهای مقدماتی و بازدیدهایی از محل های مربوط انجام شده اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

195132