کارشناس ارشد ارگونومی:

خواب استرس، افسردگی و اظطراب را کاهش می دهد/ چرت زدن کوتاه باعث عملکرد بهتر افراد می شود

خواب برای سلامت بدن و عملکرد موثر سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.  همچنین یک عامل اصلی براى بهبود وضعیت سلامت عاطفی و بهداشت روانی است که به افراد کمک می کند استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش دهند.

به گزارش پرسون؛ خواب یک فرآیند حیاتی براى انسان است و هنگام مقابله با بیماری همه گیر COVID-19، به دلیل مزایای گسترده آن برای سلامت «جسمی و روانی» از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

خواب برای سلامت بدن و عملکرد موثر سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین یک عامل اصلی براى بهبود وضعیت سلامت عاطفی و بهداشت روانی است که به افراد کمک می کند استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش دهند.

استراحت شبانه کافى، قدرت دفاعی بدن ما را تقویت می کند و حتی مطالعات نشان داده است که کمبود خواب می تواند اثر برخی از واکسن ها را کم کند.

على رغم اهمیت زیادى که خواب در سلامت ما دارد متاسفانه توجه چندانى به مدیریت خواب نمى شود، به خصوص در زمان شیوع کرونا که برنامه زندگى افراد دچار تغییرات زیادى شده است و بیشتر افراد به دور کارى مشغول هستند.

افراد مى توانند با استفاده از راهکار هاى ساده اى خواب و بیدارى خود را مدیریت کنند، زیرا در چنین وضعیتى است که فرد حداکثر کارایى را خواهد داشت.

ایجاد یک برنامه زمانى مشخص براى خوابیدن و بیدار شدن اصلى ترین عامل براى بهبود وضعیت خواب است، شما باید راس ساعت معینى بخوابید و همچنین در ساعت مشخصى نیز از خواب بیدار شوید.
مدت زمان خوابیدن هم بسته به سن و جنس افراد متفاوت است و براى یک فرد بالغ میزان ٧تا٨ ساعت خواب در شبانه روز کافى مى باشد این مقدار در کودکان بیشتر است.

براى کمک به خواب با کیفیت و ایجاد برنامه منظم افراد مى توانند قبل از خواب فعالیت هاى آرامش بخشى مانند خواندن یک کتاب را در برنامه خود قرار دهند و تاکید مى شود قبل از خواب از کار با وسایلى مانند موبایل و یا تماشاى تلویزیون خوددارى شود. زیرا به علت تابش طیف نور آبى مى توانند ریتم بدن را به هم زده و مانع خواب شوند.

نکته دیگرى که اهمیت زیادى دارد و مى تواند ریتم بدن را تنظیم کند قرار گرفتن در معرض روشنایى نور روز است، زیرا نور افراد را سرحال مى کند و باعث بهبود عملکرد دو طول روز مى شود.

باید مراقب چرت زدن هاى روزانه باشید، اگر تمام روز در خانه هستید، ممکن است وسوسه شوید چرت های بیشتری بزنید. اگرچه یک چرت کوتاه در اوایل بعد از ظهر می تواند برای برخی از افراد مفید باشد، اما بهتر است از چرت زدن طولانی یا چرت زدن در اواخر روز که می تواند مانع خواب شبانه شود اجتناب کنید. «چرت کوتاه ده تا بیست دقیقه اى در ساعت ١٣ تا ١٥» باعث عملکرد بهتر افراد مى شود.

همچنین داشتن فعالیت ورزشى منظم دارای مزایای مهم بی شماری است و مى تواند برای خواب نیز مفید باشد.

نویسنده: پیام خانلری کارشناس ارشد ارگونومی و مدیر مسئول فصلنامه دانشجویی ارگونومی

194962