عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با پرسون:

ایجاد حس تعهدپذیری در جوانان کلید اصلی حل مشکلات کشور است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه ها در طی این سالها در حداقل بوده و این رویکرد باید تغییر کند. به وضوح این کم کاری را می توان در لایحه های نوشته شده که هیچ نظارتی بر آن نیست مشاهده کرد.اکثر اوقات رصد اجرا لوایح صورت نمی گیرد.

دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون درخصوص صحبت های رهبری با محوریت تاکید بر سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: فرهنگ بسیار مهم است. تمام خسارت هایی که ما بعد از انقلاب دادیم به خاطر این که فرهنگ فراموش شده است.

گلشنی افزود: در طی این سال ها دولت ها اکثرا متوجه ابعاد سیاسی و اقتصادی بودند در صورتی که همین ابعاد سیاسی و اقتصادی هم فرهنگ را شامل می شوند. در اقتصاد باید اولویت را به فرهنگ و مسایل مرتبط به حفظ صیانت کشور و استقلال اختصاص داد.

وی مطرح کرد: توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه ها در طی این سالها در حداقل بوده و این رویکرد باید تغییر کند. به وضوح این کم کاری را می توان در لایحه های نوشته شده که هیچ نظارتی بر آن نیست مشاهده کرد.اکثر اوقات رصد اجرا لوایح صورت نمی گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: شورا عالی انقلاب فرهنگی باید بر مصوبات رصد داشته باشد و گزارش عملکرد و رصد دهد.

گلشنی در ادامه به وضعیت سخت معیشت معلمان اشاه کرد و گفت: لزوم دولت توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و تامین معیشت معلمان کند. زیرا اگر معلمان در وضعیت سخت معیشتی باشند دغدغه معشت سبب می شود هیچ معلمی ناظر بر طرح های پیشنهادی نباشد.

وی گفت: در حال حاضرنسلی که در دانشگاه ها شاهد آن هستیم از لحاظ تربیتی قابل مقایسه با نسل قبل از انقلاب یا اوایل انقلاب دهه اول انقلاب نیستند. خیلی از دانشجویان بی تربیت و بی اخلاق بار آمدند علتش این است که مدرسه فقط به درس دادن مشغول بوده است. متاسفانه تا زمانی که شایسته سالاری در کشور حاکم نشود اوضاع به همین روال خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال با توجه به فرمایشات رهبری و جنابعالی به نظر شما اجرا این سند چقدر میتواند در پیشرفت کشور تاثیر داشته باشد؟ پاسخ داد: این سند بسیار تاثیر دارد. فارغ التحصیلان دبیرستانی در کشور دو دسته هستند. دسته اول دیگر ادامه تحصیل نمی دهند و دسته دوم که وارد دانشگاه می شوند باید در آنها حس تعهدپذیری را تقویت کرد.

گلشنی در پایان تأکید کرد: حس تعهدپذیری به کشور می تواند جان تازه ای به کشور دهد. به طور مثال دانشجویان چینی به هیچ عنوان حاضر نیستند کشور خود را ترک کنند اما دانشجویان کشور ما هیچ حس تعهدی به کشور ندارند و به راحتی کشور را ترک می کنند.

194921