علی بیگدلی:

توهین نامزدهای انتخاباتی آمریکا به یکدیگر امری متدوال است

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: ترامپ در دوره ای از سیاست های داخلی کشورش موفق عمل کرد و توانست سطح بیکاری را از 2/9 درصد به 4/3 درصد برساند و مالیات‌ها را کاهش دهد.

علی بیگدلی کارشناس مسایل بین الملل و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون در خصوص بررسی وضعیت ترامپ در انتخابات پیش رو آمریکا و دلیل اصلی ناکارآمدی در ساختار فعلی کاخ سفید اظهار داشت: ترامپ ذات خودخواهی همیشگی رییس جمهورهای سفیدپوست جمهوری خواه را دارد و به صورت افراطی به دنبال حفظ ارزش های پوچی می باشد که خودشان برای آمریکا ایجاد کردند.

بیگدلی افزود: ترامپ بارها گفته آمریکا در درجه اول است، با این تفکر ترامپ وارد کاخ سفید شد. اما این تفکر ترامپ پاسخگو نبود و شکست خورد. زیرا دنیا بیدار شده و آمریکا باید بداند که آمریکا دیگر در دهه 60 یا 70 نیست که بخواهد دست به اقدامات خشن کودتایی و نظامی بزند. آن دوره بیگاری گذشته و نظام بین المللی در حال پوست انداختن است . اما هنوز خودخواهی و خود محوری در تفکر رهبران جمهوری خواه آمریکا وجود دارد.

وی مطرح کرد: ترامپ گفته بود راهی جز حمله نظامی به ایران وجود ندارد درحالی که امکان ندارد چنین اتفاقی در شرایط فعلی رخ دهد. اشتباه بزرگ ترامپ این که محصول زمان خودش نیست به همین دلیل در سیاست‌های خارجی مقابل ایران ایران، کره شمالی و ونزوئلا ناکام ماند و نتوانست در سیاست خارجی برگ برنده ای داشته باشد که بتواند در انتخاباتش از آن استفاده کند.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: ترامپ در دوره ای در سیاست های داخلی کشورش موفق عمل کرد و توانست سطح بیکاری را از 2/9 درصد به 4/3 درصد برساند و مالیات ها را کاهش داد و این برای آمریکایی ها خیلی مهم بود مخصوصا جمهوری خواهان که بیشتر کارهای صنعتی می کنند برایشان خیلی اهمیت داشت، سرمایه های خارجی آمریکا را به آمریکا برگرداند ولی این دو حادثه یعنی هم کرونا و هم جهش های اجتماعی مقدار زیادی به حیثیت و اعتبار حزب جمهوری خواه لطمه زد. بنابراین از الان انتخابات آمریکا قابل پیش بینی نیست ولی به هر حال نشان می دهد که ترامپ در سیاست هایش ناکام مانده است و شانس موفقیتش بسیار کم است ولی نمی توان الان با دقت گفت که شکست خواهد خورد.

بیگدلی در پاسخ به سوال شانس کدامیک از نامزدها در حوزه انتخابات الکترا بیشتر است پاسخ داد: در انتخابات سال 1976 آمریکا به دلیل اینکه راه ها دور بود و امکان حمل و نقل وجود نداشت مردم رای خود را از طریق پست منتقل می کردند. این شیوه به صورت سنت همچنان باقی ماند الان هم دموکرات ها به این نتیجه رسیدند که از این شیوه استفاده کنند و بهانه شان هم کرونا است اما ترامپ با این شیوه شرکت مخالف است و معتقد که سیستم های خارجی ممکن در این شیوه پستی دخالت کنند و رای ها به نفع دموکرات ها به صندوق ریخته شود.

وی تصریح کرد: شیوه دوم کارت الکترا است. کارت الکترا به این معناست که هر ایالتی مثلا کالیفرنیا که بزرگ ترین و پرجمعیت ترین ایالت آمریکا، به نسبت هر 100 هزار نفر تا 150 هزار نفر نماینده آن ایالت یک کارت الکترا دارد که از نظر حقوقی حق دارد آن را بفروشد یعنی پول بگیرد و آن رای الکترا را بفروشد هر رای الکترایی هم 100 تا 150 هزار تا رای دارد که در گذشته هم ترامپ به این شیوه بر کلینتون برنده شد.هنوز خیلی مشخص نیست که چگونه خواهد بود.

این کارشناس مسایل بین الملل توهین نامزدهای انتخاباتی آمریکا به یکدیگر را امری متداول دانست و افزود: از گذشته های دور توهین نامزدهای انتخاباتی آمریکا به یکدیگر تقریبا به همین حالت وجود داشته است ولی با توجه به این که دردموکرات ها یک تمایلات سوشیالیستی وجود دارد با انتخاب خانم هریس که رنگی پوست است به احتمال زیاد دموکرات ها می توانند رای سیاه پوستان و رنگین پوست های لاتین تبار را به دست آورند حتی بخش عمده ای از آسیایی نژادها را هم به دست خواهند آورد.

194788