معرفی غار پراو در استان کرمانشاه؛

غار پراو، غار هیجان انگیز و قاتل/ خطرناک ترین غار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید و در۲۰بهمن ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرارگرفته است.
به گزارش پرسون؛ اگر سودای رفتن به دنیایی ناشناخته را درسر دارید، پراو میتواند شما را به این آرزو برساند اما سفری دشوار و هیجان انگیز در پیش روی شما بوده که نیاز به اندکی دانش کوهنوردی است.پس اگر مشتاق هیجان و شرایط لازم را دارید درنگ نکرده و کوله بار سفر را بسته و این تجربه ناب را از دست ندهید.
غار پراو در۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و درمیان دوکوه طاق بستان و بیستون قرار دارد در دل این کوهها غاری مخوف و ترسناک با نام پراو وجود دارد که دردل کوه واقع شده و به دلیل داشتن مسیر سخت و صعب العبور آن را از سایر غارهای ایران متمایز کرده است.
پراو به معنی پرآب است و به همین دلیل به غار پراو معروف است/ غار آبی دانیال، دومین غار آبی بزرگ ایران
کوه پراو ۳۳۵۷ متر ارتفاع دارد و بلندترین قله رشته کوهای زاگرس شناخته شده و غار پروا در ارتفاع ۳۰۵۰ متری این قله واقع شده است. غار پراو ۱۴۵۴ متر طول و ۷۵۱ متر عمق دارد و در نقاط مختلفش ۲۶ حلقه چاه قرار گرفته که عمیق ترین آن ها چاه شماره ۱۶ با ۴۲ متر عمق است. در این غار، آبی جاری است که از ذوب شدن یخچال های زیرزمینی غار پراو جریان یافته است، پس بی دلیل نیست که اسم این غار را پراو به معنی پرآب گذاشته اند. وجود این آب و ارتفاع بلند این غار باعث شده که هوای غار به شدت سرد باشد و دمایی بین ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد داشته باشد پس اگر غارنوردی حرفه ای هستید و دلتان ماجراجویی می خواهد برای کشف این غار ماه های بهار و تابستان را انتخاب کنید چون در ماه های پاییز و زمستان سردی هوا ورود به آن را غیر ممکن می کند.

چگونگی کشف غار پراو

پراو برای اولین بار درحدود ۴۶ سال قبل توسط یک گروه غارنورد انگلیسی درسال ۱۳۵۰ کشف شده و این گروه توانستند تا عمق ۷۵۰ متری این غار پیش روند. و یک سال بعد به طمع دست یافتن به رکورد جهانی باعث شد که دوباره یک تیم غارنورد انگلیسی راهی این غار شوند تا پیشروی بیشتری را در اعماق این غار به ثبت برسانند. این گروه ۱۶ نفره در عمق ۷۵۱ متری به حوضچه ای گلی به طول ۵۰ متر برخوردند که ادامه پیشروی را برایشان غیرممکن می کرد، با اینکه امید زیادی به گسترش این غار می رفت اما از نظر آن ها غار به نقطه پایان خود رسید بود. سه سال بعد، تیمی لهستانی هم از غار دیدن کردند و مهر تاییدی زدند بر اینکه اینجا واقعا پایان این غار است. بعدها با رفتن غواصی به داخل این آبگیر مشخص شد که عمق این حوضچه سه متر است و راه به جایی ندارد.
امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفتگو با پرسون در تشریح غار پراو گفت: این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد و بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند.
قادری اظهار داشت: این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید و در۲۰بهمن ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرارگرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با عنوان اینکه امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده‌اند که بسیار عمیق‌تر از غار پرو هستند افزود: غار پرو را در لیست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آورده‌اند.
قادری همچنیین گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای "عمودی" دنیا می‌باشد.
وی افزود: از اولین فاتحان ایرانی این گودال عمیق و هیجان انگیز حشمت حیدریان، بهمن مشتکوب و منوچهر دهشت از اعضای کانون کوهنوردان کرمانشاه بودند که موفق شدند تا انتهای غار و حوضچه را پیمایش کنند.

پیشینه پیمایش
اولین تلاش جدی ایرانی‌ها برای پیمایش غار در سال ۱۳۶۸ توسط تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه به سرپرستی آقای بهمن مشتکوب، سرپرست فنی کریم اسدآبادیان، مسئول امداد و نجات حشمت حیدریان و مسئول تدارکات هوایی بهروز ایزدی انجام شد که به دلیل بارش باران و سرازیر شدن آب در غار ناتمام ماند. اما غارنوردان کانون کوهنوردان کرمانشاه بار دیگر در سال ۱۳۷۰ به سرپرستی آقای بهمن مشتکوب و سرپرست فنی آقای فرامرز دزفولی موفق شدند به عنوان اولین گروه ایرانی تا انتهای غار را پیمایش کنند و رکورد تلاش‌های نافرجام ایرانیان را بشکنند.
در سال ۱۳۷۲ تیم دونفره محمد نوری و قدیر یزدانی به عنوان دومین تیم ایرانی در اقدامی متحیرانه و خاص اقدام به پیمایش سبکبار بدون لجستیک و دونفره با حدود ۴۰۰ کیلو بار طی ۱۳ روز غار را پیمایش کرده و به سلامت خارج شدند.
در طی سال‌های بعد، بازدید از غار توسط گروه‌های کوهنوردی و غارنوردی ایرانی شروع شد که اغلب به حوضچه انتهای غار یا گاهی به کشف راه‌های جدید انجامید.
در سال ۱۳۷۳ نیز تیم چهارنفره کروه سه کل کرمانشاه با بهره جستن از طناب‌های داخل غار طی یک برنامه سه روزه به حوضچه انتهایی رفته و مراجعت کردند و نام خود را به عنوان سومین تیم پیمایش‌کننده ثبت کردند.(‌ آقایان: هادی میرزاپور،‌ منصور اکبری،‌ شاه‌دوستی و زند‌ه‌یاد هادی فریدرجایی)
در سال ۱۳۷۴ چهارمین تیم ایرانی (‌۱۱ نفر )‌ را تیمی از غارنوردان خراسانی تشکیل می‌دادند سه نفر آن‌ها موفق شدند ضمن پیمایش کامل غار کمترین زمان ممکن پیمایش و خروج را به مدت ۵۶ ساعت به نام گروه آزادگان مشهد ثبت نمایند؛ و اولین تصاویر ویدئویی را از چاه و قسمت‌های انتهایی غار خارج کنند.(‌ نفرات تیم انتهای غار: آقایان :‌ امیرزرین . رضا نظام‌دوست و حسین کوهستانی).‌
سال ۱۳۸۱ لیلا اسفندیاری، غارنورد و هیمالیا نورد سرشناس و عضو باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمایش کامل غار پراو، عمیق‌ترین غار ایران در استان کرمانشاه شد.
به گفته غار نوردان پراو، پیمودن این غار از دشوارترین پیمایشها بوده زیرا از همان بدو ورود باید با روش های سخت و طاقت فرسا پا به درون آن گذاشت.

غار پراو، خطرناک ترین غار ایران

در عمق یکی از کوه های استان کرمانشاه غاری قرار دارد که به خطرناک ترین غار ایران شهره است. در اینجا کوهی بلند، غاری را در خود پنهان کرده که عمیق ترین ترین غار ایران است و مسیر سختش از آن غاری متفاوت ساخته که رفتن به داخلش دل شیر می خواهد. روزگاری این غار بزرگ ترین غار عمودی دنیا بود اما با گذشت زمان غارهای بزرگ تر دیگری هم در جهان کشف شدند. این غار از آن غارهای معمولی نیست، اینجا غاری سرد و عمودی است و باید قبل از رسیدن به دهانه ورودی اش، کوه را تا ارتفاع ۳۰۵۰ متری بالا بروید. در ادامه با ما همراه باشید تا با غار پراو بیشتر آشنا شوید.
آب جاری شده در غار پراو حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی غار پراو است که به خاطر این مسئله و ارتفاع بالای این غار، برودت آن خیلی زیاد است. (بین ۳–۱ درجه سانتی‌گراد) و در هیچ کجای غار دما بالاتر از این نیست. بدنه و دیوار سنگی داخل غار بسیار خشن و متخلخل است و این باعث می‌شود که لباس غارنوردان در حین پیمایش سریعاً پاره شود. آب سرد به لباس‌های زیر و سطح بدن نفوذ می‌کند که دشواری‌های پیمایش را زیادتر می‌کند.

دهانه ورودی غار پراو
مسیرهای این غار بسیار صعب العبورهستند، به غیر از سردی هوای داخل غار و راه های سختش، دیواره خشن و متخلخل، لباس غارنوردان را پاره می کند و این باعث می شود که آب سرد به بدن آن ها برسد و سختی های پیمایش غار بیشتر از گذشته شود. دشواری گذر از میان مسیرهای این غار باعث شده که تا به حال ۵ غارنود جان خود را در داخل این غار از دست بدهند، اگر روزی پا به داخل این غار گذاشتید در طول مسیر این غار تابلوهایی را می بینید که مکان سقوط این غارنوردان را مشخص کرده است.
از دیر باز تاکنون انسان و ذات آدمی در جستجو و کشف ناشناخته‌های جهان اطراف خود بوده و برای شناخت جهان هستی گاه حتی جان خود را به خطرانداخته و درپی یافتن دنیای ناشناخته اطراف خود پا به مکان های غریب می گذارد، پرسون شما را به سفری هیجان انگیز در دل غاری شگفت آور با نام غار پراو در کرمانشاه دعوت میکند.
آب جاری که در میان غار پراو جریان دارد از ذوب شدن یخچالهای زیرزمینی بوجود آمده و به همین دلیل است که نام این مکان را پراو به معنی پرآب نهاده اند. وجود این آب باعث سردی بیش از حد غار پروا شده و دمای درون آن به ۱ تا۳ درجه سانتیگراد می رسد به همین دلیل اگر دلتان ماجراجویی میخواهد و البته غارنورد حرفه‌ای هستید، بهتراست فصل های بهار و تابستان را انتخاب کنید.
با ورود به این غار و حرکت بسوی پایین، گویی توسط غار درحال بلعیده شدن هستید این غار تاریک و سرد به دلیل اینکه متاسفانه جان پنج تن از غارنوردان را گرفته است، به نام غار قاتل نیز شناخته می شود.
ارتفاع بالا، برودت هوا و یخچالهای طبیعی موجود در این غار سبب دشواری هرچه بیشتر غار پیمایی در غار پروا میشود از دیگر دشواری‌های این غار نوردی می توان به پیمایش سینه خیز در این گودال عمیق اشاره کرده و در غار پروا حفره هایی باریک و تنگ وجود داشته که برای گذشتن از آن باید از آب نزدیک صفر درجه عبورکرد.

حوادث/ غار پراو، غار هیجان انگیز و قاتل
غار پراو با درجه سختی پیمایش «۵ دی» از دشوارگذرترین غارهای جهان به‌شمار می‌رود و تاکنون ۵ نفر از غارنوردان ایرانی در هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده‌اند. افراد از دست‌رفته عبارتند از سعید امینی (در سال ۱۳۷۵ تیم آزادگان پس از پیمایش موفق سال گذشته برای ساخت مستند پله کانی بسوی تاریکی برای صداوسیمای مرکز خراسان برای بار دوم عازم غار پراو شد اینبار هدف پیمایش کامل غار نبود و سعید امینی ثانی از اعضای تیم اعزامی باشگاه آزادگان مشهد در حین صعود از چاه سوم سقوط کرده و دارفانی را وداع نمود)
امیر احمدی و ویکتوریا کیانی‌راد (۱۳۸۱ - از اعضای تیم اعزامی باشگاه کوهنوردی دماوند؛ اجساد آن‌ها را نتوانستند از غار بیرون بیاورند و در جان‌پناه چاه شماره هجدهم در حفره‌ای گذاشته و درب آن را مسدود کردند.
خلیل عبد نکویی (۱۳۸۷ - کوهنورد و عکاس باسابقه همدانی که در کارنامه او صعود به قله موستاق آتا، لنین، کورژنوسکایا، آرارات و هفت هزار متری اورست وجود دارد. او در زیر چاه یازدهم جان خود را از دست داد
پدرام بوچانی (شهریور ۱۳۸۹ - از اعضای یک گروه مستقل کوهنوردی از شهرستان دالاهو که در هنگام فرود از چاه شماره ۸، با پاره شدن طناب به پایین سقوط کرده و جان می‌بازد
آسیه کرمی- استان کرمانشاه

194685

مطالب مرتبط