ورکانه نگین گردشگری همدان

روستای ورکانه همدان با 400 سال قدمت تاریخی

ورکانه یکی از 6 روستای گردشگری همدان است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری ایران شناخته می‌شود.

به گزارش پرسون؛ ورکانه روستایی در دل طبیعت استان همدان است که خانه‌هایی سنگی دارد و به روستای سنگی معروف است. لقب روستای رنسانسی ایران را نیز برای این روستا برگزیده‌اند چرا که خانه‌های این روستا به هنگام تابش نور به رنگ قهوه‌ای سوخته درمی‌آیند و گوشه‌ای از اروپا را در دوره رنسانس به تصویر می‌کشند.

گفته می‌شود ورکانه بیش از 400 سال قدمت دارد و شکل‌گیری آن از محله‌ای به نام درب مسجد آغاز شده است که قدمتش به اوایل دوره صفویه باز می‌گردد. کوچه‌های سنگفرش، خانه‌های سنگی و باغ‌های سرسبز بهانه‌های خوبی هستند تا بهترین لحظات را در این روستا برای گردشگران رقم بزنند. بد نیست بدانید این روستا یکی از 6 روستای گردشگری همدان است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری ایران شناخته می‌شود.

روستای چشمه قل قل

این روستای زیبا توجه کارگردانان کشورمان را نیز به خود جلب کرده است. سریال علی البدل به کارگردانی سیروس مقدم در این روستا فیلم‌برداری شد و در این سریال نام چشمه قل قل را برای این روستا استفاده کردند. این سریال نقش زیادی را در شهرت ورکانه داشت و به نوعی این روستا را به مردم شناساند؛ به همین دلیل ورکانه، برای مدتی با نام روستای چشمه قل قل بر سر زبان‌ها افتاد.

دیدنی های روستای ورکانه

آنچه بیش از همه در روستای ورکانه به چشم می‌آیند کاربرد سنگ در ساخت آن است. کوچه‌های سنگفرش این روستا با خانه‌های سنگی احاطه شده‌اند و یکی از زیباترین مناظر روستایی را پیش چشم شما قرار می‌دهند. در هر لحظه از روز با نور متفاوت خورشید تصویری تازه در ورکانه خلق می‌شود و نمایشی تازه را به شما نشان می‌دهد.

جاذبه های تاریخی ورکانه

  • در 2 کیلومتری روستا اصطبلی وجود دارد که در سال‌های پیش از انقلاب به عنوان مرکزی برای پرورش اسب دربار فعالیت می‌کرد و امروزه یکی از دیدنی‌های روستا به شمار می‌آید. گفته می‌شود این بنا ساخته یکی از حکام همدان به نام امیر تومان است. اصطبل، یک حیاط مرکزی دارد که در دو طرف آن فضای نگهداری اسب دیده می‌شود و دو ضلع دیگر، ‌ورودی و انبار علوفه بوده است.
  • این بنا قلعه‌ای اربابی ست که متعلق به مهری خانم، ارباب روستا بوده و در فاصله 100 متری در ضلع جنوبی روستا قرار دارد. ساختمان بنا دارای پلان چلیپایی بوده و با زیربنای 330 مترمربع در دو طبقه احداث شده است.
  • گورستان ساده‌‌ای در روستا وجود دارد که هیچ سنگ قبری در آن نیست و به همین دلیل، متمایز از دیگر گورستان‌ها جلوه می‌کند.

جاذبه های مذهبی ورکانه

  • ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی در روستای ورکانه تنها یک مسجد وجود دارد که نوساز است و در ضلع جنوبی روستا قرار دارد. این مسجد نمای بیرونی و داخلی ساده‌ای دارد و تنها کاشی‌کاری‌هایی در اطراف محراب کوچک آن دیده می‌شود.
  • طبیعت روستای ورکانه

به سبب جریان رودخانه‌های فصلی سیمین و ورکانه، جریان دائمی آب در قنات روستا و وجود چشمه‌سارهای متعدد، طبیعتی چشم‌نواز در جای جای این روستا به چشم می‌خورد. رودخانه‌‌های فصلی از یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات سرچشمه می‌گیرند و بعد از سیراب‌کردن اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود یا دارستان می‌پیوندد. اراضی سرسبز طبیعی در اطراف روستا و درختان باغات، چهره ویژه‌ای به روستا بخشیده و مکانی پر طراوت را ایجاد کرده‌اند. کوه‌های اطراف روستا و دره‌های زیبا به نام های یورد صفرخان، دره‌‌خان، تخته‌سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ با مناظر زیبای‌شان چشم همه را به خود خیره می‌کنند.

کوچ عشایر

روستای ورکانه در مسیر کوچ طوایف قزل یوسف، یارم طاقلو و ورکانی قرار گرفته است و هر سال از اواسط آبان ماه، میزبان کوچ بهاره آنها می‌شود. این طوایف بر اساس سنتی دیرین به دنبال مراتع تازه، راهی کوه‌ها و دره‌های بسیاری می‌شوند و در آنها اتراق می‌کنند تا پس از پایان فصل اعتدال، به قشلاق بازگردند. کوچ این طوایف در مسیر زیبای ییلاق و قشلاق یکی از زیباترین مناظری است که می‌توانید در پیرامون روستای ورکانه به تماشای آن بنشینید.

تفریحات روستای ورکانه

  • اسب سواری: در محل اصطبل قدیمی روستا، خدمات اسب سواری توسط مردم محلی ارائه می‌شود.
  • در اطراف روستا کوه‌هایی وجود دارند که با داشتن تجربه کوه‌نوردی و با استفاده از راهنمایی‌های مردم محلی می توانید از آنها بالا بروید.
  • اقامتگاه بوم‌گردی روستا نیز تجربه اقامتی به‌یادماندنی را برای‌تان رقم می‌زند. کمپینگ در طبیعت اطراف روستا به ویژه در تابستان‌ها هم بسیار مورد توجه است خالی از لطف نیست که برای دیدن این روستای شگفت انگیز به همدان سفر کنید تا از نزدیک ورکانه را ببینید.
  • منیژه فرهانپور- استان همدان

194667