واریزی فروش سهام عدالت در خراسان شمالی روی تابلوی انتقاد

با آزادسازی سهام عدالت، شرایط فروش برای افرادی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند فراهم شد و از همان ابتدا تاکنون حدود 30 درصد از مشمولان سهام عدالت در استان سهام خود را از طریق کارگزاری ها یا درگاه های بانکی به فروش گذاشته اند اما تأخیر در واریز وجه فروش یا واریز وجه کمتر از ارزش واقعی سهام عدالت و همچنین واریز نشدن وجه حاصل از فروش به حساب فروشندگان، مسائلی است که این روزها عمده سهام داران به آن‌ها اعتراض دارند به طوری که حتی برخی سهام داران بورس نیز به نحوه فروش سهام عدالت اعتراض کرده اند و این روند را عامل اصلی منفی شدن شاخص کل بورس مطرح می کنند.

به گزارش پرسون؛ یکی از سهام داران که در همان ابتدای آزادسازی سهام عدالت برای فروش سهام خود از طریق درگاه بانکی اقدام کرد، می گوید: زمانی که ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی در بورس به 5 میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود، سهام خود را از طریق درگاه بانکی به فروش گذاشتم که در همان ابتدا طی 2 مرحله 2 میلیون و 100 هزار تومان به حسابم واریز شد و پس از آن مدتی هیچ وجهی به حسابم واریز نشد.
«خجسته» می افزاید: با این که در آن مقطع زمانی اعلام شد ارزش سهام 5 میلیون و 100 هزار تومان است اما تنها 2 میلیون و 100 هزار تومان به حسابم واریز شد و پیگیری هایم برای تأخیر در واریز بقیه وجه نتیجه ای نداشت تا این که پس از یک ماه دوباره واریز وجه سهام عدالت شروع و در هر مرحله 900، 8، 10 و 20 هزار تومان به حسابم واریز شد.
وی اظهار می کند: وقتی سهامی به فروش می رسد باید وجه آن به طور کامل به حساب شخص واریز شود اما با وجود 7 مرحله واریز، هنوز وجه سهام عدالت فروخته شده ام به طور کامل به حسابم واریز نشده است و مشخص نیست طی چه مدتی بقیه آن واریز خواهد شد.یکی دیگر از سهام داران سهام عدالت که او نیز 30 درصد از سهام عدالتش را به فروش گذاشته است، می گوید: چون شرایط فروش سهام عدالت توسط فرد فراهم نشده است، مشمولان باید سهام عدالت خود را از طریق درگاه های بانکی یا کارگزاری ها به فروش بگذارند که متأسفانه این روش مشکلاتی را برای فروشندگان ایجاد کرده است.
او که از طریق شعبه یکی از بانک ها 30 درصد از سهام خود را به فروش گذاشته است، می افزاید: زمانی که سهام خود را به فروش گذاشتم تا یک ماه خبری نبود و پس از آن هم وجه واریزی حاصل از فروش بسیار اندک بود.
وی اضافه می کند: بیشترین وجه واریزی از مبلغ 5 میلیون تومان ارزش سهام عدالت، 100 هزار تومان بود و به نظر می رسد در حق برخی فروشندگان سهام عدالت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها یا نبود نظارت بر عملکرد کارگزاری ها و بانک ها، اجحاف می شود.
وی ادامه می دهد: با این که تعداد زیادی از سهام داران برای فروش سهام اقدام کرده اند اما شرایط به منظور اعتراض و اصلاح اشکالات احتمالی مهیا و مشخص نیست سهام ما در چه روزی و با چه ارزشی فروخته می شود تا بر همین اساس پیگیر دریافت وجه حاصل از فروش باشیم.
یکی دیگر از سهام داران می گوید: برای این که از شرایط فروش و روند کار کارگزاری ها مطلع شوم، تنها 50 هزار تومان از ارزش سهام عدالت خود را به فروش گذاشتم که متأسفانه یک مرحله 15 هزار، یک مرحله 20 هزار و یک مرحله هزار تومان و بقیه آن پس از 15 روز به حسابم واریز شد.وی می افزاید: با این که بخش دیگری از سهام را به فروش گذاشته ام باز هم همین مشکل وجود دارد و وجه به طور کامل به حسابم واریز نشده و سامانه در ارسال خطا می دهد.
یکی دیگر از سهام داران که او نیز روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده است، می گوید: از زمان آغاز فروش سهام عدالت تاکنون همواره سامانه خطا می دهد و نه تنها من بلکه اعضای خانواده ام هم نمی توانند برای فروش اقدام کنند.
وی می افزاید: بارها موضوع را به کارگزاری ها و بانک ها اعلام کرده ام اما هنوز نتیجه ای دریافت نکرده ام در حالی که سهام دار سهام عدالت هستم.
یکی دیگر از فروشندگان سهام عدالت نیز می گوید: با این که 2 ماه پیش 30 درصد سهام خود را به فروش گذاشتم اما هنوز وجهی به حسابم واریز نشده است.
وی اظهار می کند: وقتی چنین طرحی اجرا می شود چرا مسئول رسیدگی به مشکلات وجود ندارد؟
یک کارگزار بورس در این باره می گوید: پس از آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از سهام دارانی که نیاز مبرم داشتند یا می خواستند خودشان سهام عدالت شان را مدیریت کنند، روش مستقیم را انتخاب کردند و عده ای هم که نمی توانستند سبد بورسی خود را مدیریت کنند، روش غیرمستقیم را انتخاب کردند اما سیاست های دولت برعکس شد به طوری که کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کردند اکنون شرکت سرمایه گذاری استانی شان وارد بورس شده است اما کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند هنوز اندرخم یک کوچه اند.
«خانی» می افزاید: اکنون شرکت سرمایه گذاری خراسان جنوبی وارد بورس شده است و چند استان دیگر نیز به تدریج وارد می شوند و سهام دارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند از روز دوشنبه می توانند سهام خود را بفروشند.
وی دلیل تأخیر یا واریز خرد خرد وجه حاصل از فروش سهام عدالت را دیر رسیدن فهرست از سوی شرکت های سپرده گذاری به کارگزاری ها ذکر و خاطرنشان می کند: روزانه شرکت های سپرده گذاری بدون ارائه فهرست، سقفی را برای فروش سهام های مختلف به کارگزاری ها اعلام می کنند که برای هر کسی براساس فروش هایی که انجام شده مبلغی واریز می شود.
وی با بیان این که سهم ها به تدریج و در فواصل زمانی متفاوت فروخته می شود، می افزاید: چون پایه گذاری مناسبی برای سهام عدالت تعریف نشده است نمی توانیم پیگیری های مورد نظر را داشته باشیم.
به گفته وی، در مرحله اول با آزادسازی 30 درصد از سهام عدالت با مشکلات زیادی مواجه شدیم اما برای مرحله دوم که هفته آینده دستور فروش می دهند، تمهیداتی اندیشیده شده است که بهتر خواهد بود.
وی اظهار می کند: افرادی که در مرحله اول از طریق کارگزاری درخواست فروش دادند در مرحله دوم می توانند دوباره درخواست فروش بدهند اما افرادی که از طریق بانک اقدام کرده اند هنوز شرایط برای درخواست فروش در مرحله دوم برای آن ها فراهم نشده است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان شمالی هم در این باره می گوید: سهام داران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، در آینده ای نزدیک می توانند در صورت تمایل تا 60 درصد سهام شان را به فروش بگذارند.
«قربانی» می افزاید: سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و سهام شان را به فروش گذاشته اند، شورای عالی بورس، روند فروش را بررسی و بر آن نظارت می کند تا مشکلات احتمالی برطرف شود.
وی خاطرنشان می کند: به دلیل اعتراض ها و شکایات مردمی، شورای عالی بورس بر روند فروش نظارت و آن را بررسی می کند.

194281