علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

دانشمندان در طول دو دهه گذشته در بسیاری از نقاط سیاره مریخ موفق به کشف یخ شده‌اند. بیشتر این یخ‌های موجود در سیاره سرخ نیز توسط ماهواره‌های مداری مانند مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شده است. اما تعیین اندازه و میزان غبارآلود بودن این یخ‎ها از سطح مریخ کاری دشوار است و این در حالی است که دانستن این دو موضوع بسیار مهم است و می‌تواند به دانشمندان در درک سن یخ‌ها و نحوه به وجود آمدن این رسوبات یخی کمک کند.
فراری، خودروی کوچک‌مقیاس و برقی تستا روسا J را عرضه می‌کند. این محصول بر اساس نمونه‌ اصلی تستا روسا ۲۵۰ با ابعادی کوچک‌تر، به قیمت ۱۱۰ هزار دلار (معادل ۳ میلیارد تومان) تولید شده است.
یک شرکت چینی از بزرگترین توربین بادی جهان با توانایی تامین نیروی سالانه ۲۰ هزار خانه و کاهش ۱.۶ میلیون تن انتشار کربن در طول عمر خود رونمایی کرد.

محققان دانشگاه "واترلو" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند بیشتر ماسک‎هایی که این دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند تنها ۱۰ درصد از قطرات هواپخش بازدم را فیلتر می‌کنند.

تلسکوپ فضایی هابل تصویر یک پنج‌گانه شامل یک جفت کهکشان و یک تلاقی اختروش را در پدیده‌ای به نام "همگرایی گرانشی" ثبت کرده است.

آسیب‌دیدگی پرده گوش باعث ایجاد درد و کاهش شنوایی می‌شود و درمان آن دشوار است اما اکنون محققان دانشگاه "هاروارد" راه بهتری برای درمان پرده‌ آسیب دیده گوش به وسیله چاپگر سه‌بعدی یافته‌اند.

محققان بیمارستان دانشگاه توبینگن آلمان در مطالعه اخیرشان از توسعه واکسن کرونا مخصوص بیماران مبتلا به سرطان یا نقص ایمنی خبر داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها ماموریت مریخ‌نورد "ژورونگ" چینی‌ ها رو به پایان است و آخر این هفته به اتمام خواهد رسید. "ژورونگ" که از انرژی خورشیدی برای کار خود استفاده می‌کند، از دوربین با کیفیت و وضوح بالا و سایر ابزارهای خود برای بررسی خاک و جو مریخ و همچنین جستجوی آب یا یخ در زیر سطح مریخ استفاده می‌کند.

گروهی از محققان موسسه علوم و فناوری مهندسی غلام اسحاق خان پاکستان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، "ال ای دی‌ها" در طول موج‌های مشخص می‌توانند ویروس کرونا را غیرفعال کنند.

اپل اعلام کرده در خصوص اسکن تصاویر آی کلود کاربران برای مقابله با کودک آزاری، از چند مخزن اطلاعاتی مربوط به کشورهای مختلف استفاده می کند تا نگرانی درباره نقض حریم خصوصی را کاهش دهد.

اگر سیستم ویندوز شما کند شده باشد و با هیچ یک از راه حل های گفته شده و حذف اپلیکیشن ها هم این مشکل حل نشود، چاره ای به جز نصب دوباره ویندوز نخواهید داشت.
ناسا ۹ سال وقت و ۲ میلیارد دلار هزینه صرف حفاری و جمع‌آوری نمونه از سنگ مریخ کرده است.