خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مذاکرات پیرامون جنگ غزه طی هفته‌های اخیر با رفت و آمد مقامات مختلف به قاهره و دوحه صورت گرفته و حسب آنچه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در روز شنبه 15 اردیبهشت ماه منتشر کرد، طرف‌های مختلف بر روی طرح سه مرحله‌ای توافق کرده‌اند.
یک منبع ارشد در جنبش حماس در اظهاراتی گفت: جنبش حماس خواهان رسیدن به توافق است اما این توافق نباید به هر بهایی باشد. بدون توقف کامل جنگ و عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از غزه توافقی در کار نخواهد بود.
وزارت اوقاف و امور دینی در نوار غزه گوشه دیگری از جنایات ارتش رژیم اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی در این منطقه را تشریح کرد و از جنایت مثله کردن پیکر شهدا و دفن آنها در میان زباله‌ها خبر داد.
ارتش رژیم غاصب صهیونیستی هفته‌هاست برای حمله به غزه گارد گرفته و علی‌رغم آنکه اعلام کرده طرح آماده‌ای برای حمله گسترده به رفح دارد، این حمله صورت نگرفته است. با توجه به وضع به‌ هم ریخته رژیم، به‌ نظر می‌‌آید ارتش برای عملیات با دشواری زیاد مواجه است و این دشواری‌ها می‌تواند تخریب بی‌نتیجه رفح را به چالش جدید آن تبدیل کند.
نابودی حماس و رها شدن نظامیان اسراییل هنوز محقق نشده است. ولی در عوض به جای آن؛ آثار انتقام از زنان و کودکان و مردم غزه گریبان اسراییل را گرفته و اتحاد اسراییل را با کشورهای غربی و نیز همکاری با کشورهایی چون مصر، اردن و عربستان سخت‌تر کرده است.
یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با بیان اینکه هر توافقی با صهیونیست‌ها باید توقف تجاوزها به نوار غزه را شامل شود، تاکید کرد که این جنبش تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد.