اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در یک گزارش قابل توجه اعلام کرد: ۳ عامل اصلی ایجاد تورم، رشد نقدینگی، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی هستند و سهم رشد نقدینگی بیشتر از سایر عوامل است. همچنین به‌گفته این مؤسسه سهم وزارت جهاد در خلق تورم بیشتر از سایر وزارتخانه‌هاست.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا تهران گفت: اینکه گفته می شود میانگین مالیات پرداختی طلافروشان ۹.۶ میلیون تومان است صحت ندارد و کذب محض است،مالیات پرداختی طلا فروشان بین ۱۵ میلیون تومان تا چندین میلیارد تومان است.
خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
صندوق بازنشستگی کشوری در سال‌های اخیر طی ۸ مرحله اقدام به پرداخت وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان کرده است که در تازه‌ترین مرحله، مبلغ وام ازدواج فرزندان بازنشستگان به ۳۵ میلیون تومان رسیده است. این وام شامل فرزندانی است که عقدنامه آنها در بازه زمانی اول فروردین ماه ۱۳۹۸ (۱۳۹۸/۱/۱) تاکنون ثبت شده و حداقل یک بار در درگاه خدمات الکترونیکی صندوق ثبت نام کرده‌اند.
قیمت طلا و سکه در پنجمین روز هفته با کاهش محدود قیمت طلای جهانی و روند رنج دلار همراهی چندانی نداشت و با کاهش چشمگیری معامله شد. بازار طلا با تلرانس کاهشی ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی همراه شد و مثقال و سکه بهار را به کانال‌های قیمتی پایین‌تر کشاند.
معاون صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صندوق بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار مطالبه دارد، گفت: نیروگاه‌ها با توجه به بدهی ۱.۵ میلیارد دلاری به صندوق، توقع ‏دریافت پول بدون بازگشت از این صندوق بگیرند.
مشاور معاون امور رفاهی وزیر تعاون با بیان این که طرح فجرانه کالابرگ تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد،‌گفت: در سه مرحله فجرانه ۱۴۲ میلیون بسته غذایی سر سفره مردم قرار گرفت.
در دنیای پرشتاب امروز، سرمایه‌گذاری به یکی از ارکان اصلی زندگی افراد تبدیل شده است. بازارهای مالی مختلفی با وعده سودآوری و افزایش سرمایه، افراد را به سوی خود جذب می‌کنند. فارکس و ارز دیجیتال، دو مورد از محبوب‌ترین این بازارها هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.