محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

یادداشت/ آیندگان تنها با یک حساب سرانگشتی میزان قدرت و آزمندی دموکراسی در برابر زیستمندی بیوکراسی را تجزیه و تحلیل کرده و مانند قهقهه‌های ما بر رفتارهای نابخردانه مردمان پیش از تاریخ به ریش انسان‌خردمند قرن ۲۱ خواهند خندید و یا شاید هم دیگر انسانی برای خندیدن باقی نماند و ما پایان تاریخ را اینگونه تلخ و بی‌سرانجام رقم بزنیم.
در پی آلودگی آب کارون صورت گرفت؛

شکایت انجمن دوستداران طبیعت از شرکت نفت

مدیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان از تشکیل کمیته ویژه این انجمن برای طرح شکایت علیه شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران منطقه اصفهان به دلیل آلودگی آب رودخانه کارون در پی نشت نفت از خط لوله انتقال نفت خبر داد.
به صورت رسمی اعلام شد؛

تکذیب وجود تمساح در دریاچه چیتکر

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران از عدم وجود تمساح در دریاچه چیتگر خبر داد و این شایعه را به صورت رسمی تکذیب کرد.
نقدی بر نگاه متمایز رسانه‌ها بر دو موضوع یکسان؛

تمساح سیستان یا تمساح تهران؟!

یادداشت/ تفاوت میان وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی در جنوب شرقی کشور و دست و پنجه نرم کردن هزاران نفر از هموطنان ما در روستاهای اطراف زیستگاه این تمساح با احتمال وجود همین گونه جانوری در چیتگر چه وجه تمایزی دارد که این یکی به مذاق رسانه‌ها خوش آمده اما آن یکی سوژه خوبی برای پوشش حداکثری نیست.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حال کوشکی و دلبر، یوزپلنگ‌های پارک پردیسان که چند ماه گذشته در پارک ملی توران رهاسازی شدند، خوب است.
به‌دنبال انتشار اخباری درباره وجود شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر گفت: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است.
توضیح کارشناس محیط زیست درباره یک شایعه:

وجود تمساح در دریاچه چیتگر تقریبا محال است

کارشناس محیط زیست گفت: با توجه به شرایط زیستی خاص گونه تمساح وجود این حیوان دوزیست در پارک چیتگر تقریبا محال به نظر می‌رسد.
مدیر کل محیط زیست هرمزگان خبر داد:

مشاهده یک قلاده خرس سیاه در رودان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از مشاهده یک قلاده خرس سیاه آسیایی در داخل شهر رودان خبر داد.
رییس سازمان هواشناسی کشور ضمن تشریح علت وقوع خطا در پیش‌بینی‌ بارش‌های پاییزی گفت: انتظار داریم که در زمستان دمای هوا در برخی نقاط کشور کمتر از محدوده نرمال باشد همچنین چند بارش خوب برف در کشور دور از انتظار نیست.

دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه در اجلاس بلندپروازی‌های اقلیمی نسبت به فاجعه گرمایش زمین هشدار داد و افزود: پنج سال پس از گذشت توافق اقلیمی پاریس هنوز در مسیر درست حرکت نمی‌کنیم و اهداف این توافق محقق نشده است.