زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

تراژدی مادران شاغل تمامی ندارد. در روزهایی که تلویزیون یا رادیو اعلام می کند به علت آلودگی هوا مدارس تعطیل است، غمی به دلشان می نشیند که چه باید بکنند و فردا فرزند خود را نزد کدام دوست و آشنا بگذارند
تلاش‌های «انتخاب» برای گفت‌وگو با نمایندگان مجلس در مورد چگونگی سازماندهی به فعالیت‌های حجاب‌بانان و صدور مجوز برای آنان و همچنین تناقض‌ صحبت‌های وزیر در این خصوص، به نتیجه‌ای نرسید و تمام نمایندگانی که انتخاب با آنان تماس گرفت یا از حضور حجاب‌بان‌ها در مترو و دیگر اماکن اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند یا پرداختن به این مسائل را حاشیه‌سازی می‌دانستند و می‌گفتند که تمایلی به صحبت در این خصوص ندارند.
شبکه حمل و نقل عمومی هیچ فرقی با کف خیابان ندارد. حال اگر ما در سراسر تهران و ایران، براساس قانونی مشخص در خیابان‌ها، کوچه‌ها، پیاده‌روها و ساختمان‌ها از حجاب‌بان و تذکر‌دهنده رسمی امر به معروف استفاده می‌کنیم، در متروی تهران هم از آن استفاده شود. ولی حال چگونه است که شبکه متروی تهران تافته جدا بافته از همه مکان‌ها شده است.
مساله تعرض و آزار و اذیت جنسی در وهله اول از نگاه قضایی صرفا یک ادعا است. البته تمام شکایت‌ها در وهله اول فقط یک ادعا هستند. پس ادعای آزار و اذیت جنسی مانند هر ادعای دیگری اثبات آن نیازمند دلایلی است. موضوع تعرض جنسی اگر ثابت شود، جزو جرایم حدی تلقی می‌شود. اثبات آن هم راه‌های گوناگونی دارد.

معاون امور زنان رئیس جمهور خبر داد:

رونمایی از «سند خانواده» در آینده نزدیک

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، از تدوین سند خانواده خبر داد و اعلام کرد که این سند در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود.
معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سرپرست شرکت مترو گفت: ما چیزی به نام حجاب‌بان در مترو نداریم. آن چیزی که شما به آن اشاره می‌کنید کارکنان یگان حفاظت مترو هستند.
واکنش دبیر ستاد امر به معروف به حضور حجاب‌بان ها:

مگر کار خیر مجوز می‌خواهد؟/ اگر این کار فرهنگی نیست، پس چه کاری فرهنگی است؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حوادث و حواشی پیش آمده برای آمران به معروف و ناهیان از منکر واکنش نشان داد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر دستور الهی، قرآنی، شرعی و قانونی است. وقتی این‌گونه است، صحبت درباره مجوز داشتن یا نداشتن چه معنایی دارد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد:

آخرین خبر ها از فرایند طراحی و تولید سامانه لیست هوشمند حق‌بیمه

پروژه فهرست (لیست) هوشمند حق بیمه، با هدف متمرکزسازی کلیه مراحل ارسال و پرداخت لیست حق بیمه کارگاه‌ها، تسهیل در فرآیند پرداخت حق بیمه و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمایان با فراهم شدن امکان ارائه بازخوردهای نظارتی و کنترلی به کارفرما در زمان آماده‌سازی و تکمیل لیست حق بیمه، طراحی و اجرا شده است.
دوران بارداری از مهمترین دوره‌های زندگی مادران به شمار می‌آید که در کنار دشواری‌های جسمی خود، از نظر روحی نیز تاثیرات قابل توجهی بر مادران باردار باقی می‌گذارد. در این دوران نقش حمایتی همسران از اهمیت بسزایی برخوردار است و علاوه بر تامین سلامت روانی مادر به تحکیم روابط زوجین کمک می‌کند.
هادیان مردم عاشقان آنان هستند. نه آنکه مردم از آنان بترسند. شاید ترس با نظم جور در بیاید ولی با هدایت جور نمی‌شود، مشروط بر اینکه ترس هم مشمول تعداد اندکی از رفتارها شود و بیشتر گزاره‌های نظم اجتماعی را مردم پذیرفته و درونی کرده باشند. اگر خواسته شود که نظم را فقط با زور و قدرت برقرار کنند چنین نظمی به ‌شدت پرهزینه و ناپایدار و شکننده خواهد بود.
انتخاب کلمه، عبارت و جمله هنگام صحبت کردن با فرزندان‌تان مهمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، البته درک می‌کنیم که وقتی بیش از حد خسته یا عصبانی هستید، مثبت اندیشی در حین صحبت کردن یا تنبیه فرزندتان دشوار به نظر می‌رسد. به گفته کارشناس والدین و نویسنده، آنچه می‌گویید – و نحوه بیان آن – اهمیت بسیار زیادی دارد.
نحوه پول توجیبی دادن به کودکان یکی از موارد مهم در تربیت اقتصادی است که اگر به‌طور صحیح اجرا نشود، نه تنها به کودکان مدیریت مالی را آموزش نمی‌دهد، بلکه آن‌ها را پرتوقع می‌کند، بنابراین لازم است تا با اصول آن و اشتباهات رایج در آن به‌طور کامل آشنا شوید.
مساله کاهش فرزندآوری مهم است و اتفاقا یکی از اولین موضوعاتی است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. ولی راه‌حل‌های این دولت نه تنها آن را بهبود نبخشیده که بدتر هم کرده و فاجعه‌بارتر اینکه، هزینه‌های گزافی روی دست مردم گذاشته، ولی خروجی آنها کاملا منفی بوده و زاد و ولد را تا چند درصد هم کاهش داده است.
بیشتر زنان در ۴۸ تا ۵۲ سالگی یائسه می‌شوند و عوارض متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کنند. خیلی از زنان به این دلیل که مطالعه کافی درباره یائسگی ندارند، تا وقتی یائسه نشدند، از عوارض و علائم این دوره آگاهی پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل سختی‌ها و عذاب‌های زیادی را تحمل می‌کنند.