باغ دلگشا؛ باغی زیبا و به جامانده از دوران ساسانیان

باغ دلگشا یکی از باغهای ایرانی قدیمی زیبا در شهر شیراز است که قدمتش به دوره ساسانیان تا قاجاریه باز می گردد. قدیمی ترین عمارت کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشا قرار دارد که امروزه تبدیل به موزه شده است.
تصویر باغ دلگشا؛ باغی زیبا و به جامانده از دوران ساسانیان

به گزارش سایت خبری پرسون، پیدایش باغ‌های یرانی با تاریخ پیدایش قنات‌ها پیوند دارد و اولین باغ‌های ایرانی در مسیر خروجی قنات‌ها ساخته می‌شدند.

باغ دلگشا؛ باغی زیبا و به جامانده از دوران ساسانیان

در هر باغی یک باغ سرا با طراحی و ساختاری منحصر به فرد جای گرفته است.

گفته میشود باغ پاسارگار که به دستور کوروش کبیر ساخته شده است، ریشه معماری باغ‌های ایرانی است.

شهر شیراز به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، سرزمینی مناسب برای ساخت باغ‌های ایرانی محسوب می‌شده است از این رو دارای باغ‌های زیبا و متعدد است.

یکی از نمونه‌های زیبای باغ‌های ایرانی تاریخی، باغ دلگشا است که در شمال شرق شیراز ساخته شده است و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس شده است.

باغ دلگشا (به انگلیسی: Delgosha Garden) یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی شیراز است که مربوط به دوره ساسانیان، صفویان، زندیه و قاجاریان می‌شود.

باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ با شماره ۹۱۲ به ثبت ملی رسیده و در حال حاضر در اختیار شهرداری شیراز است.

این باغ تاریخی ایرانی طراحی منحصر به فردی دارد که از وسط آن جوی آبی می‌گذرد و با دیوار‌های بلند محصور شده است. داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. این سه ویژگی باغ‌های سبک ایرانی را متمایز میکند.

باغ دلگشا کجاست؟

باغ دلگشا نزدیک به آرامگاه سعدی، در جنوب تنگ آب خان و در دامه کوه قرار دارد.برای دسترسی به باغ دلگشا میتوانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

  • مسیر دسترسی به باغ دلگشا با اتوبوس: شما میتوانید با استفاده از اتوبوس‌های پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان - پایانه نمازی به ایستگاه چهار راه دلگشا بروید که نزدیک به باغ قرار دارد.
  • مسیر دسترسی به باغ دلگشا با مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ دلگشا، ایستگاه ولیعصر است که چند کیلومتری با باغ دلگشا فاصله دارد و برای رسیدن به باغ باید به سمت بلوار سلمان فارسی بروید و از آنجا سوار تاکسی شوید.

منبع: صد آنلاین

668837