امکان اجرای یک سیستم آبیاری قطره‌ای موفق برای چه نوع گیاهانی فراهم می‌باشد؟

آبیاری قطره‌ای یک نوع سیستم آبیاری است که در آن، آب با فشار پایین از سوراخ‌های ریز به ریشه گیاهان می‌رسد. استفاده از این شیوه سبب صرفه‌جویی در آب و افزایش بازدهی این شده است.
تصویر امکان اجرای یک سیستم آبیاری قطره‌ای موفق برای چه نوع گیاهانی فراهم می‌باشد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آبیاری قطره‌ای یک نوع سیستم آبیاری است که در آن، آب با فشار پایین از سوراخ‌های ریز به ریشه گیاهان می‌رسد. استفاده از این شیوه سبب صرفه‌جویی در آب و افزایش بازدهی این شده است.

از سوی دیگر عمق کمی از سطح خاک دارای رطوبت شده که این مورد می‌تواند تبخیر آب را کاهش دهد. با توجه به نیاز، یک سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند از سایر روش‌ها مانند آبیاری سطحی و بارانی موثرتر باشد. یک نکته که رعایت آن بسیار مهم است، نوع گیاهان مناسب برای استفاده از این سیستم است.

اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای موفق برای گیاهان

در زمان‌های گذشته سیستم آبیاری قطره‌ای عموما برای درختان میوه یا درختان غیرمثمر استفاده می‌شد. ولی این روش آبیاری دارای محدودیت بسیاری بود. چراکه بسیاری از گیاهان با سایر روش‌های آبیاری و به صورت سنتی یا بارانی، آبیاری می‌شدند.

با گذشت زمان و توسعه روش‌های سیستم آبیاری، هم اکنون آبیاری قطرهای برای اکثر گیاهان اجرا می‌شود. بدین ترتیب شاهد یک سیستم آبیاری موفق خواهیم بود. امروزه برای گیاهانی با کاشت ردیفی مانند گندم و ذرت نیز از این سیستم به‌روز استفاده می‌کنیم. به این شیوه امروزی نوارهای آبیاری یا نوارهای تِیپ گفته می‌شود.

در این سیستم، نوارها روی زمین پهن شده و گیاهان را آبیاری می‌کنند. این شیوه بازدهی بالایی از خود نشان داده است. در سال‌های اخیر اغلب کشاورزان و زراعت کارانی که سیستم آبیاری بارانی را پیاده کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که امروزه این شیوه‌ بازدهی مناسبی ندارند. چراکه مصرف و یکنواختی پخش آب، بسیار پایین است.

به همین دلیل فعالان این عرصه به سیستم آبیاری قطره‌ای یا همان نوار تیپ روی آورده و به نتیجه مطلوب رسیده‌اند. همچنین برای درختان و اغلب گیاهان ردیفی مانند گندم، ذرت و صیفی‌جات شاهد این هستیم که از این سیستم آبیاری استفاده می‌شود.

البته، برای برخی از گیاهان متراکم مانند یونجه معمولا از این سیستم استفاده نمی‌شود و برای آن باید آبیاری بارانی اجرا شود. برای درختان و گیاهان با سن بالا نیز می‌توان با یک طراحی مناسب و آموزش صحیح به کشاورزان، آبیاری قطره‌ای را پیاده سازی نمود.

درکل، برای اغلب گیاهان می‌توان این سیستم آبیاری را اجرا نمود. البته این سیستم را باید با طراحی صحیح و رعایت استاندارد پیاده‌سازی نمود.

گیاهان مناسب اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای

بعضی از گیاهان به آبیاری سطحی یا بارانی احتیاج دارند که در آن‌ها، آب به برگ‌ها و گل‌ها نیز باید برسد. به عنوان مثال، گیاهانی مانند گل رز، محمدی، گلابی، نسترن، میخک و گل آفتاب‌گردان با آبیاری سطحی یا بارانی رشد بهتری دارند.

چراکه گیاهان نام‌برده به آبیاری قطره‌ای حساسیت دارند و شاید سبب پوسیدگی ریشه یا کاهش رشدشان شود. درکل، آبیاری قطره‌ای برای گیاهانی مناسب است که به شکل ردیفی کاشته می‌شوند. این سیستم برای رشد درختان خصوصا باغات انگور بیشترین تاثیر را دارد.

البته در کشت ردیفی قرارگرفتن یک قطره چکان یا بیشتر، برای ریشه هریک از گیاهان آسان‌تر است. موارد زیر امکان اجرای یک سیستم آبیاری قطره‌ای موفق برای گیاهان را عنوان می‌کنند:

اجرای آبیاری قطره ای

محصولات باغی

این دسته درختانی مانند انگور، موز، انار، پرتغال، انواع لیمو، انبه، نارنج و سیب را شامل می‌شود. البته، گیاهان ساپودیل، گوآوا، آناناس، نارگیل، پاپایا، بادام هندی و آملا نیز در این دسته قرار دارند.

صیفی جات

در این گروه گیاهانی مثل گوجه فرنگی، پیاز، خیار، اسفناج، کدو، کلم، کاهو، بامیه و فلفل حضور دارند.

محصولات نقدی

پنبه، توت فرنگی، نیشکر و پوپل را می‌توان جزء گیاهانی دانست که امکان اجرای یک سیستم آبیاری قطره‌ای موفق برای آن‌ها فراهم است.

گل‌ها

در دسته گل‌ها، گل رز بهترین گزینه برای اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای است.

محصولات کشت‌زاری

محصولاتی مانند چای، قهوه و لاستیک طبیعی (کائوچو) مناسب‌ترین گزینه‌ها برای آبیاری قطره‌ای خواهند بود.

آبیاری قطره ای مزارع

ادویه‌ها

زردچوبه، میخک نیز مناسب آبیاری با این شیوه هستند.

بذرهای روغنی

گل آفتاب‌گردان، بادام زمینی و نخل روغنی برای رشد با این سیستم آبیاری گزینه خوبی هستند.

درختان جنگلی

درختان بامبو و ساج با سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند رشد کنند.

نتیجه گیری

شما با مقایسه مزایا و معایب یک سیستم آبیاری قطره‌ای، نتیجه می‌گیرید که با رعایت نکات فنی بهترین انتخاب را داشته‌اید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درنظر گرفت، صرفه‌جویی بالای آب در این روش آبیاری است. به دلیل این‌که شرایط بحرانی منابع آبی کشور و رشد روز افزون جمعیت و افزایش تقاضا، افراد را به اجرای این سیستم هدایت کرده است.

درحقیقت آبیاری به روش قطره‌ای برای انواع درختان، زمین‌های کشاورزی و گیاهان مختلفی قابل استفاده است. همچنین برای آبیاری گلخانه‌ها و انواع باغ سقفی (روف گاردن) هم می‌توان از این شیوه بهره گرفت. ذکر این نکته جالب است که از سیستم قطره‌ای برای آبیاری مزارع برنج نیز استفاده می‌شود.

منبع: حیات قطره

668525