رسوائی و شکستی دیگر در انتظار رژیم صهیونیستی در رفح

نتانیاهو به اصرار اعضای افراط گرای صهیونیست در داخل کابینه، بی توجه به این ریسک ها، ارتکاب جنایت جدید را آغاز کرد. این در حالی بود که مقاومت اسلامی، حماس، در اقدامی هوشمندانه، موافقت خود را با طرح آتش بسی که از سوی میانجی ها در قاهره چکش خورده، اعلام کرده بود و اکنون توپ در زمین نتانیاهو بود. ولی حتی پذیرش این آتش بس که بسیاری از ملاحظات رژیم نیز در آن لحاظ شده بود به معنی اعتراف به شکست و پایان عمر سیاسی نتانیاهو بود.
تصویر رسوائی و شکستی دیگر در انتظار رژیم صهیونیستی در رفح

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد علی مهتدی در یادداشتی نوشت: سرانجام، رژیم صهیونیستی، در حالتی از استیصال و بی توجه به تبعات و عواقب این کار، به شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله کرد. رژیم که پس از هفت ماه کشتار و نسل کشی در نوار غزه، هنوز به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته، اینک امیدوار است با کشتاری دیگر در رفح و تسلط کامل به جغرافیای نوار غزه، مقاومت را نابود کند و به مکان نگهداری حدود 130 اسیر صهیونیست دست یابد. در این تحول جزئیاتی وجود دارد که بدون توجه به آنها نمی توان به یک نتیجه گیری درست رسید .

اولا: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر، مدت درازی نسبت انجام طرح حمله به رفح مردد بود. بسیاری از صاحبنظران نیز به وی هشدار می دادند که این حمله و کشتاری که در پی خواهد داشت بیش از پیش به چهره اسرائیل در جوامع غربی آسیب خواهد زد و تظاهرات گسترده تری را در غرب علیه اسرائیل به راه خواهد انداخت ؛ ضمن اینکه این کار ریسک هایی را نیز در زمینه های مختلف سیاسی و نظامی دربر دارد.

با این حال، نتانیاهو به اصرار اعضای افراط گرای صهیونیست در داخل کابینه، بی توجه به این ریسک ها، ارتکاب جنایت جدید را آغاز کرد. این در حالی بود که مقاومت اسلامی، حماس، در اقدامی هوشمندانه، موافقت خود را با طرح آتش بسی که از سوی میانجی ها در قاهره چکش خورده، اعلام کرده بود و اکنون توپ در زمین نتانیاهو بود. ولی حتی پذیرش این آتش بس که بسیاری از ملاحظات رژیم نیز در آن لحاظ شده بود به معنی اعتراف به شکست و پایان عمر سیاسی نتانیاهو بود.

به همین دلیل، رژیم تصمیم گرفت به جای یک حمله یکجا وگسترده که کشتار ناشی از آن می توانست افکار عمومی جهانیان را علیه اسرائیل به شدت تحریک کند، عملیات را مرحله ای انجام دهد. آنها نخست اعلامیه هائی با هواپیما روی شهر رفح ریختند و از حدود یک میلیون پناهجو خواستند که به غرب رفح بروند. سیل بی پناهندگان به غرب آغاز شد و ارتش صهیونیستی با بمباران های کور و استفاده از بمب های فسفری که باعث خفگی و کشتار آرام انسان ها می شود به سمت جنوب پیشروی کرد و گذرگاه مهم " کرم ابوسالم" و محور معروف به "فیلادلفیا"، از این گذرگاه تا ساحل مدیترانه، به محاذات مرز مصر با نوار غزه را در اختیار گرفت.

اکنون رژیم اشغالگر می تواند ورود کمک های انسانی به جنوب غزه را کاملا در کنترل خود داشته باشد و با ممانعت از کمک ها غذائی اندکی که قبلا بطور مخفیانه از صحرای سینا وارد می شد از سلاح گرسنگی دادن مردم بیش از پیش استفاده کند.

طبیعتا مرحله بعدی، حمله به غرب منطقه رفح است تا آوارگان بی پناه را یا به دریا بریزد یا اینکه بخشی از آنها که زنده مانده اند دوباره به ویرانه های شرق رفح بازگردند. امکان ورود به صحرای سینا هم وجود ندارد زیرا دولت مصر گذرگاه رفح و کلا مرز خود با نوار غزه را بطور کامل بسته است .

ثانیا: استقرار ارتش صهیونیستی در محور فیلادلفیا مغایر با معاهده کمپ دیوید و توافق اسلو و دیگر موافقتنامه هاست و دولت عبدالفتاح السیسی در مصر قبلا تهدید کرده بود که اگر اسرائیل این محور را تصرف کند مصر از معاهده کمپ دیوید خارج خواهد شد. به همین دلیل، رژیم صهیونیستی در عملیات رفح درتماس پیوسته با دولت مصر است و ناظران امور در منطقه نیز معتقدند که تهدید مصر جدی نیست و سرانجام با دریافت یکی دو میلیارد کمک مالی، آرام می شود و این تهدید را عملی نمی کند.

از سوی دیگر، دولت جو بایدن در آمریکا به عنوان مخالفت با حمله اسرائیل به رفح اعلام کرده که ارسال بعضی از کمک های نظامی به اسرائیل را به حالت تعلیق در می آورد. در این مورد نیز ناظران امور معتقدند که این اعلام یک نمایش بی مزه از جانب بایدن است که وی در سال انتخابات ریاست جمهوری و از ترس تظاهرات گسترده مردمی علیه دولت وی چنین چیزی را اعلام کند تا خود را نسبت به جنایات اسرائیل در رفح بی گناه جلوه دهد در حالیکه همه می دانند سلاح ها و مهمات مورد نیاز رژیم صهیونیستی قبلا در اختیارش قرار گرفته و تعلیق ارسال سلاح هیچ تاثیری در عملیات نظامی رژیم ندارد. همچنین اعلام این مطلب این فرصت را به نتانیاهو داده است تا مزورانه وبا افتخار اعلام کند که " ما همچون آغاز استقلال به تنهائی برای وجود خود با چنگ و دندان می جنگیم و احتیاج به کمک دیگران نداریم"!!

ثالثا: حماس که برای در محظور قرار دادن نتانیاهو، با پیشدستی، موافقت خود را با طرح آتش بس اعلام کرد، احتمال می داد که رژیم آتش بس را نپذیرد و به رفح حمله کند. بنا بر این خود را از هرجهت برای این مرحله آماده کرده است. از آنجا که نقطه ضعف مهم رژیم تلفات نظامی است، حماس می کوشد در این مرحله بیشترین تلفات را بر ارتش اشغالگر وارد آورد.

پس از استقرار ارتش رژیم در گذرگاه کرم ابوسالم، حماس با موشک باران این گذرگاه تعداد زیادی از نظامیان رژیم را به هلاکت رساند. همچنین حماس با استفاده از خمپاره و راکت های بُرد کوتاه تانکها و تجمعات نظامیان رژیم را هدف قرار می دهد و با استفاده از تک تیراندازان و ایجاد کمین وتله انفجاری در دهانه تونلها تا هم اکنون ضربه های سختی به ارتش رژیم وارد آورده است و این عملیات ادامه دارد.

در همین حال، دیگر جبهه های مقاومت نیز وارد فاز جدیدی شده اند. مقاومت اسلامی عراق به بندر عسقلان و اسدود در ساحل مدیترانه حمله کرده است. حزب الله لبنان با استفاده از سلاح های جدید و بالا بردن دامنه عملیات در منطقه جلیل، هر روز ضربه های سنگین بسیاری به تانک ها و تجمعات نظامیان صهیونیست وارد می آورد و انصارالله و ارتش یمن نیز در چهارمین مرحله از عملیات خود ، ساحل شرقی مدیترانه را به دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند افزوده است.با توجه به آنچه گذشت، احتمال قوی آن است که حمله به رفح نیز به شکست و رسوائی جدیدی برای رژیم صهیونیستی منجر شود.

منبع: اطلاعات

668410