یک پژوهشگر حوزه جمعیت:

کاهش جمعیت آسیب بزرگتری دارد و آن نهاد خانواده است

یک پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: علاوه بر بسته‌های تشویقی برای فرزندآوری باید موانع ساختاری در این حوزه برطرف شود تا روند افزایش جمعیت به جای تحقق در یک مقطع خاص، روند ادامه‌داری باشد.
تصویر کاهش جمعیت آسیب بزرگتری دارد و آن نهاد خانواده است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد سلیمی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) در جلسه شورای اداری استان زنجان، اظهار کرد: متاسفانه با چالش فهم دقیق مسأله جمعیت در کشور و بحران جمعیت مواجه‌ایم، اما نمی‌دانیم با چه روش‌هایی از آن خارج شویم این نکته باید مورد توجه قرار گیرد تا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دقیق‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه از دو دهه گذشته می‌دانستیم که احتمالا با روندی که آمارها نشان می‌داد با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: متأسفانه در مواجه با این مورد اتفاق قابل توجهی در این راستا و برای جبران مسئله نیفتاده است.

او مهمترین آسیب کاهش جمعیت را از بین رفتن نهاد خانواده دانست و افزود: از بین رفتن خانواده نیز کنترل را از نهاد خانواده به سایر مراجع منتقل می‌کند.

سلیمی با بیان اینکه بحث کاهش جمعیت در همه جوامع همیشه با مسئله اقتصاد گره خورده است، تصریح کرد: کاهش جمعیت آسیب بزرگتری دارد و آن نهاد خانواده است چرا که طی کاهش جمعیت این نهاد شروع به کوچک و ضعیف شدن می‌کند و شبکه‌های خویشاوندی از دست می‌رود.

این فعال اجتماعی بر لزوم چاره اندیشی برای کاهش زمان تجرد و نیز کاهش فاصله تأهل تا تولد اولین فرزند تاکید کرد و گفت: در باروری زیر سطح جانشینی، ساختارها تأثیرگذار هستند و باید در ساختارها تجدیدنظر شود.

منبع: ایسنا

636817