گشت و گذار بهاری در کنار رودهای تهران

تهران یکی از مهمترین مراکز گردشگری در ایران است که جاهای دیدنی آن در میان مردم ناشناخته و بسیار مهجور مانده است. در این مطلب قصد داریم بخش بسیار کوچکی از دیدنی‌های تهران را به شما معرفی کنیم. این مطلب تنها سعی دارد گوشه کوچکی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی کند تا در سفر خود به این شهر از آن بهره ببرید.
تصویر گشت و گذار بهاری در کنار رودهای تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، تهران به‌ عنوان پایتخت کشور، مهمترین و پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر ایران است. این شهر همواره به دلایل مختلف مهجور مانده و جاهای دیدنی، تفریحی و گردشی آن مورد توجه قرار نگرفته است. چنانچه تهران با جاذبه‌های طبیعی فراوان، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی گوناگون و امکانات و خدمات رفاهی عالی با یک برنامه‌ریزی درست و مدون می‌تواند تبدیل به یک قطب گردشگری بینظیر در کشور شود.

همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم، تهران یکی از مهمترین مراکز گردشگری در ایران است که جاهای دیدنی آن در میان مردم ناشناخته و بسیار مهجور مانده است. در این مطلب قصد داریم بخش بسیار کوچکی از دیدنی‌های تهران را به شما معرفی کنیم. این مطلب تنها سعی دارد گوشه کوچکی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی کند تا در سفر خود به این شهر از آن بهره ببرید.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که تهران با توجه به رشته‌ کوه البرز دارای رودهای متعدد و گوناگونی است. این رودها با سرچشمه گرفتن از کوه‌های البرز مرکزی تقریبا در اکثر نقاط پایتخت به صورت پراکنده قرار گرفتند. وجود این رودها یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت است که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها برای گشت و گذار بهاری می‌پردازیم.

رودخانه دربند

رودخانه دربند یکی از رودهای بسیار مهم و پرآب تهران است که به رود تجریش نیز معروف است. این رودخانه از به‌هم پیوستن دو رود گلابدره و دربند تشکیل می‌شود و با طی کردن محله‌هایی مانند: تجریش، الهیه، زرگنده و سیدخندان به محدوده رسالت می‌رسد. این رود در کنار اتوبان رسالت از سطح شهر به سیستم لوله‌کشی آب‌های زیرزمینی می‌پیوندد.

رود تجریش با توجه به مسیری که طی می‌کند یکی از زیباترین رودهای پایتخت به شمار می‌رود. این رود در محله‌های قلهک و الهیه با درخت‌های سربه فلک کشیده چنار و فضاهای سبز متعدد یکی از زیباترین مناظر را پدید می‌آورد. صدای آب و پرندگان در یک محیط خنک می‌تواند یک روز بسیار عالی را برای گردش بهاری رقم بزند.

رود ولنجک

رود ولنجک از ارتفاعات ولنجک و دره‌های محدوده غربی توچال سرچشمه گرفته و با طی کردن مسیر کوتاهی در محله زعفرانیه و ولنجک به سیستم لوله کشی زیر زمین منتقل می‌شود. این رود یکی از کوتاه‌ترین رودهای سطح شهر به‌شمار می‌رود. بسیاری بر این باورند که این رود در قنات های محله محمودیه و بزرگراه چمران دقیقا روبه‌روی هتل استقلال تهران و هتل پارک وی تهران به آب‌های زیرزمینی منتقل می‌شود.

این رود در ارتفاعات البرز از به هم پیوستن آب چند چشمه معروف تشکیل می‌شود و بی‌شک در مسیر رودخانه و در میان کوه‌ها مکان خوبی برای پیک نیک و گشت و گذار وجود دارد. رود ولنجک همچنین در محدوده محله محمودیه از فضای سبز بسیار روح نوازی برخوردار است که با قرار گرفتن در این محدوده می‌توانید از تماشای این رود لذت ببرید.

رود درکه

یکی از زیباترین رودهای تهران که از ارتفاعات البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد، رود درکه است که از دره‌های این منطقه و بخش کوهسار سرچشمه گرفته و با پشت سر گذاشتن محله کوهسار و هتل آزادی تهران به محدوده سعادت آباد می‌رسد. این رود در مسیر خود از محله‌هایی مانند: شهرک غرب، گیشا و مرزداران عبور کرده و در نهایت در صادقیه به رود پونک می‌پیوندد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این رود در محدوده غرب و صادقیه دارای مرغ دریایی نیز است. رود درکه با بستر فیروزه‌ای رنگ یکی از رودهای زیبا و جذاب پایتخت به شمار می‌رود که گشت و گذار در اطراف آن فرصت بسیار مناسبی برای تفریح بهاری خواهد بود.

نکته جالب توجه در مورد تهران و رودهای آن این است که همانند بسیاری از شهرهای کشور که دارای رودهای پرآب و دائمی هستند، این شهر علاوه بر رودهای فصلی از رودهای دائمی بسیار زیبا و پرآبی نیز برخوردار است. با توجه به شروع فصل بهار و سبز و زیباتر شدن طبیعت، گذران ساعاتی در کنار و حاشیه رودهای تهران خالی از لطف نخواهد بود. لازم به ذکر است که در این مطلب تنها به چند نمونه از رودهای پایتخت اشاره شد کمااینکه تهران دارای تعداد بسیار زیادی رود دائمی دارد.

منبع: سفرانه

625037